12:01 , 1401/5/23
کد خبر: 000014822
بازدید: 1619
اربعین 1401 چه روزی است؟

اربعین حسینی امسال با تاریخ شنبه، 26 شهریور ماه مصادف شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا، چهلمین روز درگذشت شهدای کربلا را اربعین می نامند که بر اساس زبان عربی به معنای چهلم است. این روز در تقویم هجری قمری مصادف است با 20 ماه صفر در تاریخ هجری شمسی نیز برای اربعین نمی توان تاریخ ثابتی در نظر گرفت زیرا این روز هرساله در تقویم شمسی تاریخی متفاوت دارد.

اربعین چه روزی است؟

همان طور که اشاره شد اربعین چهلمین روز درگذشت شهدای کربلاست اما از نظر روایات تاریخی نیز در این روز اتفاقات متعددی رخ داده است که از جمله آنها می توان به این نکته اشاره کرد که گفته می شود در این روز سر امام حسین(ع) در کربلا به بدن ایشان ملحق می شود.

اربعین را می توان بزرگترین راهپیمایی جهان اسلام دانست که طبق آمارهای ذکر شده در برخی سالها تا 45 میلیون نفر از مسلمانان در پیاده روی این روز در کربلا حضور داشته اند.

بیشتر بخوانید: سماح اربعین ۱۴۰۱ و شرایط ثبت نام

زائران اربعین حسینی در سامانه «سماح حج و زیارت» ثبت نام کنند

آمادگی ایران برای برپایی بدون محدودیت اربعین ۱۴۰۱/ مرز سومار امسال بازگشایی می‌شود

طبق آنچه در روایات اسلامی ذکر شده اربعین روزی است که پس از گذشت 40 روز از واقعه عاشورا، خانواده و بازماندگان امام حسین(ع) از شام به مدینه بازمی گردند و در این روز جابر بن عبدالله انصاری، از صحابیان پیامبر(ص) از مدینه به کربلا رسیده و به عنوان اولین نفر به زیارت مقبره امام حسین(ع) می رود.

پیاده روی اربعین

یکی از اعمال بزرگ و قابل توجه اربعین حسینی مراسم پیاده روی آن است که اگرچه گاه در دوره هایی که حاکمانی سنی مانند صدام در راس کار بوده اند ممنوع شده اما اکنون سالهاست با شکوه هرچه تمام برگزار شده و هر ساله میلیون ها ایرانی دراین مراسم شرکت دارند.

امسال نیز علاقمندان به حضور در این آئین می توانند از طریق سامانه سماح که برای ثبت نام در نظر گرفته شده اقدام کنند که برای این ثبت نام تاریخی از 10 تا 31 تیر ماه در نظر گرفته شده است و هیچ هزینه ای نداشته و به این منظور صورت می گیرد که تعداد افرادی که قصد حضور در این راهپیمایی را دارند مشخص شود تا بتوان برای آن برنامه ریزی کرد. 

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید