06:48 , 1401/5/26
کد خبر: 000014850
بازدید: 1427

کارآفرین برتر جهان اسلام مطرح کرد؛

احیای برجام و تحول در نظام بانکی کشور از رویا تا واقعیت

کریمی تفرشی گفت: در صورتی که تیم مذاکره کننده ایران در زمینه احیای برجام به توافق برسند قطعا تاثیر چشمگیری بر صنایع مختلف کشور شاهد خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، مهدی کریمی تفرشی، کارآفرین برتر جهان اسلام اظهار کرد: یکی از اولین و مهم‌ترین صنایعی که وابستگی بسیار زیادی به توافقات برجامی و رفع تحریم ها دارد صنایع بانکی است. تحریم ها به دو صورت نظام بانکی کشور را تحت تاثیر قرار داد. یک اثر مستقیم بود که ارتباط بانک های ایران با شرکای خارجی قطع و همین امر باعث کاهش سرمایه های بانکی شد و سودآوری حاصل از ارتباطات بین المللی را در نظام بانکی کاهش داد. دوم اثر غیر مستقیم بود که از طریق افزایش هزینه های مبادلات مالی برای صنایع مختلف و بنگاه های اقتصادی معضلات فراوانی ایجاد کرد.

وی افزود: زمانی که صنایع و بنگاه ها به نقدینگی بیشتری نیاز داشته باشند طبعا فشار بیشتر بر بانک ها وارد خواهد شد. گشایش اعتبارات اسنادی یا LC، اتصال به شبکه سوئیفت، کاهش هزینه های نقل و انتقالات پولی و بانکی، امنیت نقل و انتقالات پول، فعال شدن شعب بانکی خارجی، کاهش هزینه های عملیاتی و آزاد شدن دارایی های بلوکه شده از مهمترین اتفاقات تاثیرگذاری است که در صورت امضای برجام انجام می شود.

کاهش ریسک سرمایه گذاری داخلی و خارجی با توافقات برجام

کریمی تفرشی یادآور شد: در صورت توافقات احتمالی برجام، ریسک سرمایه گذاری داخلی و خارجی طبعا کاهش می یابد و همین امر منجر به تزریق منابع بانکی خواهد شد. به علاوه بدنه نظام بانکی کشور نیاز به ارتباط با فناوری های روز دنیا دارد که این تجهیز فناوری های بانکی از چشم اندازهایی است که می توان در صورت توافقات برجامی انتظار داشت. همین اتفاق مثبت می تواند کل صنایع و بخش تولید را تحت تاثیر قرار دهد. به دلیل اهمیتی که این بخش در نظام اقتصادی کشور دارد بالطبع سایر بخش ها نیز از آن منتفع خواهند شد.

احیای برجام و تحول در نظام بانکی کشور از رویا تا واقعیت

کارآفرین برتر جهان اسلام تاکید کرد: اگر بخواهیم خیلی خوشبینانه به موضوع نگاه نکنیم و نگاهی واقع گرایانه داشته باشیم تجربه توافقات برجامی سال 1394 نشان می دهد که صرف امضای یک توافق بین‌المللی نمی‌توانیم انتظار معجزه در نظام معیوب بانکی کشور داشته باشیم و با امضای برجام تمام مشکلات سیستم بانکی ما حل شود. اصلاح ساختار بانکی نیاز به یک مدیریت داخلی کارشناسانه و تحول جدی در رویکرد مسئولین دارد. بسیاری از مشکلات درون سازمانی است و باید ریشه یابی شود.

کریمی تفرشی در پایان گفت: از طرفی به دلیل اینکه لوایحFATF  بلاتکلیف مانده است بانک های معتبر دنیا علاقه چندانی برای ارتباط با ایران از خود نشان نمی دهند؛ چراکه این لوایح ناظر بر شفاف سازی فعالیت های بانکی بود. در صورتیکه تغییر رویکرد جدی در بدنه ساختار نظام بانکی کشور و مدیریت آن ایجاد نشود، نمی توان تنها با امضای یک توافق انتظار معجزه داشت.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید