16:55 , 1402/3/20
کد خبر: 000026314
بازدید: 1170
اتحادیه پایاپای آسیایی از دلار و سوئیفت در تجارت خود دست بر می‌دارد

دبیر اتحادیه پایاپای آسیایی افزود که تجار ایرانی می‌توانند فاینانس روپیه، دلار و یوان و همچنین ارزهای محلی داشته باشند و از تحریم‌های موجود به واسطه دلار و سیستم سوئیفت راحت شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا، فرهاد مرسلی از تصویب مصوبات مهم تجاری در اجلاس اخیر اتحادیه پایاپای آسیایی یاد کرد.

او با تأکید بر این که 12 مصوبه مهم تجاری در این اجلاس تصویب شده، گفت که مقامات بانک مرکزی هند و پاکستان اذعان داشته‌اند که کفه مصوبات به نفع ایران بوده و تجار ایرانی از این مصوبات بیش از باقی اعضا استفاده خواهند کرد.

مرسلی با تأکید بر مصوبات مهم و اثرگذار بر تبادلات تجاری تجار ایرانی و سایر تجار عضو این اتحادیه، اعلام کرد که تجار می‌توانند حساب روپیه باز کنند. این سیستم‌ها با نام‌های (ACU) ای سیو- روپیه، ای سیو-یورو و ای سیو-دالر است و تاجر ایرانی می‌تواند در ایران حساب روپیه نزد بانک‌های عامل که در فهرست سایت اتحادیه موجود است، داشته باشد و با این حساب تجارت کند. این مصوبه در یک ماه دیگر اجرایی خواهد شد.

دبیر اتحادیه پایاپای آسیایی افزود که تجار ایرانی می‌توانند فاینانس روپیه، دلار و یوان و همچنین ارزهای محلی داشته باشند و از تحریم‌های موجود به واسطه دلار و سیستم سوئیفت راحت شوند.

مرسلی در مورد مصوبه تشکیل سبد ارزی محلی برای مبادلات تجاری میان اعضا به صورت پایاپای گفت که این مصوبه به نحوی است که مبادلات تجاری با استفاده از ارزهای محلی اعضا و در واقع پول صورت می‌گیرد. مبادلات با روپیه هند هم از سر گرفته شده و ارزهای غیر اعضا یعنی یوان چین و روبل روسیه هم اضافه شده است.

وی در مورد این که این مصوبات فرصت تبادل چند جانبه را در این فضا فراهم می‌کند یا صرفاً دو جانبه، گفت: اساس نامه اتحادیه بر اساس تبادلات پایاپای چند جانبه برنامه‌ریزی شده، اما نکته مهم این است که همان‌طور که دلار یک شبه ارز جهانی نشد، این سبد محلی هم به سرعت انجام نمی‌شود، اما در آینده می‌تواند به شکل چند جانبه توسعه یابد.

به طور کلی، مصوبات تجاری اخیر اتحادیه پایاپای آسیایی به عنوان یک قدم مهم در جهت تسهیل تجارت و پیوندگی های اقتصادی بین کشورها محسوب می‌شوند.

این مصوبات از طریق استفاده از ارزهای محلی و تشکیل سبد ارزی محلی، تجارت را بین کشورهای عضو بهبود می‌بخشند و امکان دسترسی آسان‌تر به ارزهای دیگر را فراهم می‌کنند.

این مصوبات می‌توانند همچنین به کاهش وابستگی به دلار و سیستم سوئیفت کمک کنند و تجارت را از تحریم‌های بین‌المللی نیز مستثنی کنند.

به جای حذف دلار با جهان تعامل کنید

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید