06:10 , 1401/5/5
کد خبر: 000014632
بازدید: 1409
آیا حذف صفر اسکناس ها واقعیت دارد؟

اسکناس های عرضه شده در بازار، دارای ظاهری نو و جدید هستند. نکته قابل توجه در این اسکناس ها این است که بالای اسکناس های جدید رنگ عددهای صفر بسیار کم رنگ بوده که تصور بر این است این تغییر ظاهر برای آماده سازی ذهن مردم برای حذف چهار صفر است

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، اخیرا نمونه های جدیدی از اسکناس های هزار تومانی و دو هزار تومانی در بازار مشاهده شده است. این اسکناس های عرضه شده در بازار، دارای ظاهری نو و جدید هستند. نکته قابل توجه در این اسکناس ها این است که بالای اسکناس های جدید رنگ عددهای صفر بسیار کم رنگ بوده که تصور بر این است این تغییر ظاهر برای آماده سازی ذهن مردم برای حذف چهار صفر است. البته باید این را در نظر داشت که صفر های پایین اسکناس های جدید به کلی حذف شده است.

رونمایی از اسکناس های بدون صفر در بازار ؛ تصاویر یک تومانی و 2 تومانی جدید

حذف صفر از پول ملی تورم را مهار می کند؟

گفته می شود که حذف صفر اسکناس ها به مهار تورم کمک شایانی خواهد کرد اما باید این را در نظر داشت که اگر در زمان حذف صفر اسکناس های بستری سازی های لازم انجام نشود حذف صفر از پول ملی هیچ کمکی به مهار تورم نخواهد کرد.

مزیت حذف صفر از پول ملی چیست؟

از جمله مزیت های حذف صفر از پول ملی می توان به مواردی چون کاهش تورم، در هزینه چاپ اسکناس صرفه جویی می شود، باعث کاهش زمان صرف شده برای انجام معاملات می شود، اثرات روانی مثبت در جامعه، جلوگیری از نفوذ ارزهای خارجی، تقویت ارزش پول ملی اشاره کرد.

معایب حذف صفر از پول ملی چیست؟

هر اقدامی می توان مزیت ها و معایبی را به همراه داشته باشد به همین علت از جمله معایب حذف صفرهای پول ملی می توان به به هزینه سنگین تغییر اسکناس و جایگزینی با اسکناس جدید، افزایش سطح قیمت ها به صورت عمومی، عدم سازگای صورت ها و دفاتر مالی و پایگاه های اطلاعاتی جدید و قدیم، عدم پذیرش حذف صفر  از پول ملی در افراد مسن اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: عکس اسکناس های یک تومانی و دو تومانی

یکی دیگر از مواردی که با حذف صفر از پول ملی با آن روبرو میشویم این است که قیمت های کالا یا خدمات ارائه شده مضربی از این تعداد صفرها نیستند برای مثال بعد از حذف صفر از پول ملی اگر قیمت کالایی قبل از حذف صفر از پول ملی 12500ریال باشد، بعد از حذف صفر 12.5 قیمت گذاری می شود. به همین منظور گرد کردن قیمت ها نیز یکی از مشکلاتی است که با آن ها روبرو خواهیم شد که به دلیل قدرت اقتصادی در قیمت گذاری طبیعتا قیمت ها به سمت بالا گرد می شود.

بسترسازی لازم قبل از حذف صفر از پول ملی

بهتر است پیش از اعمال هرگونه سیاستی برای حذف صفر از پول ملی و برای حاصل شدن نتایج خوب و امیدوار کننده اقدامات لازم از جمله انضباط پولی، نظارت بر تغییرات قیمت ها، اصلاح نظام مالیاتی شفافیت در بودجه دولت و... انجام شود.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید