09:59 , 1401/5/23
کد خبر: 000014819
بازدید: 10215
آیا با خودروی شخصی می توان به کربلا رفت؟/ هزینه های کاپوتاژ در اربعین 1401

برای زیارت اربعین چند سالی است برخی زائران ایرانی با خودروهای شخصی راهی می شوند اما در طول سال چنین امکانی برای سفر به کربلا وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایونا، زمان چندانی تا برگزاری پیاده روی اربعین نمانده و امسال نیز مانند سالهای گذشته در این ایام بسیاری از هموطنانمان برای زیارت راهی کربلا خواهند شد.

رسم سفر اربعین نیز معمولا پیاده روی است اما بسیاری افراد که به هر دلیل نمی توانند در این راهپیمایی شرکت کنند شیوه های دیگری برای سفر خود انتخاب می کنند که یکی از این روش ها سفر هوایی است اما عده ای نیز هستند که مایلند این مسیر را با خودروی شخصی طی کنند.

امسال نیز بنا بر آنچه اعلام شده این امکان برای علاقمندان در نظر گرفته شده که بتوانند با خودروی شخصی راهی این سفر شوند.

کاپوتاژ خودرو و هزینه های آن

اما برای سفر با خودروی شخصی شما نیاز به کاپوتاژ دارید. کاپوتاژ در واقع سرویسی است که با استفاده از آن برای مدت یک سال خودروی شما مجاز به خروج از کشور می شود. البته برای اینکار لازم است شما هزینه های مربوط به کاپوتاژ را پرداخت کرده، گواهینامه بین المللی بگیرید و پلاک بین المللی نیز دریافت کنید.

در حال حاضر طی ایام سال ورود به عراق با خودروی شخصی امکان پذیر نبوده و ایام پیاده روی اربعین از جمله زمان هایی است که این شکل از تردد امکان پذیر است.

چگونه خودروی خود را کاپوتاژ کنیم؟

برای این کار لازم است شما به گمرک مراجعه کنید تا آنجا وزن ماشین شما به تنهایی احتساب شده و هزینه های مربوطه محاسبه شود.

برای این کار لازم است خودتان از ماشین پیاده شده و صندوق شما نیز خالی باشد تا تنها وزن خود ماشین محاسبه شود. طبیعی است که مدارک لازم برای انجام این کار را نیز باید به همراه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: صحبت های رئیسی درباره ریزگردها و پیاده روی اربعین

تدابیر پزشکی برای اربعین ۱۴۰۱/ زائران، هنگام بازگشت تست کرونا نمی‌دهند

مدارک لازم برای کاپوتاژ خودرو

برای این کار شما همان طور که اشاره شد نیاز به مدارکی دارید که لیست  این مدارک عبارت است از:

-برگ مالکیت خودرو (برگ سبز)
-شناسنامه نیرو انتظامی خودرو
-کارت اتومبیل
-پاسپورت و شناسنامه فرد مالک

دریافت گواهینامه بین المللی

برای این مرحله نیز شما می توانید به سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه کرده و با بارگذاری مدارک لازم و پرداخت هزینه های مربوطه به صورت هفت روزه و از طریق پست، گواهینامه بین المللی خود را دریافت کنید البته اگر مایل باشید به صورت حضوری هم می توانید به نماینگی های کانون جهانگردی مراجعه کنید.

دریافت پلاک بین المللی

همان طور که اشاره شد اگر قصد خروج از مرز را با خودروی شخصی تان داشته باشید باید پلاک بین المللی نیز داشته باشید. پلاک و کارت ماشین بین المللی نیز توسط کانون جهانگردی و اتومبیل رانی صادر می شود و برای دریافت این پلاک مدارک متعددی لازم است که برخی از آنها عبارتند از:

-اصل گواهینامه

-عکس 4*3

- سند انتظامی (سبز)

-سند شرکتی (سفید)

- اصل گواهینامه بین المللی (اگر هنوز اعتبار دارد)

-پاسپورت

-تکمیل فرم های مورد نیاز

-پرداخت هزینه

یادتان باشد با پلاک بین الملل در داخل ایران نمی توانید رانندگی کنید و لازم است در نزدیکی مرز نسبت به تعویض پلاک اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: آمادگی ایران برای برپایی بدون محدودیت اربعین ۱۴۰۱/ مرز سومار امسال بازگشایی می‌شود

احتمال لغو ویزا در سفرهای زمینی اربعین امسال

هزینه های کاپوتاژ1401

اما در مورد هزینه های کاپوتاژ در سال جاری نیز باید گفت که در ایام اربعین امسال این هزینه برای اتوبوس ها حذف شده است اما درمورد خودروهای شخصی هنوز عدد و رقم آن اعلام نشده درحالیکه این هزینه در سال 1399 حدود 400 هزار تومان بود.

سفر به عراق با خودروی شخصی در طول سال

نکته دیگر آنکه وزارت گردشگری ایران مدتی است در حال پیگیری و مذاکره است تا در طول سال نیز امکان سفر به عراق با خودروی شخصی مهیا شود. در این زمینه اخیرا در دیدار وزیر گردشگری دو کشوربر لزوم حذف موانع سفر میان دو کشور اشاره شده و عزت الله ضرغامی، وزیر گردشگری ایران بر لزوم برداشتن موانع در زمینه گردشگری زمینی تأکید کرده و خواهان آن شد که این امکان تنها به زمان اربعین محدود نشود. 

وی متذکر شد: بر این اساس کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی نیز به دنبال فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای صدور پلاک است.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید