16:39 , 1401/8/18
کد خبر: 000016457
بازدید: 1459
آیا امسال آنفولانزا بیشتر شده ؟ انواع واکسن آنفولانزا و  بهترین زمان تزریق آن

یک استاد تمام مراقبت‌های ویژه اظهار کرد: با توجه به مدت زمان دو هفته ای که برای اثرگذاری واکسن آنفولانزا لازم است، در شرایط فعلی می توان گفت بهترین زمان برای تزریق این واکسن ماه های مهر و آبان است.

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا، دکتر محمدرضا هاشمیان در این باره اظهار کرد: در سنین بالای 60 سال و برای افراد مسن،کودکان و افرادی که بیماری زمینه ای دارند تزریق واکسن کرونا امری ضروری است.

وی گفت: در خصوص اینکه امسال آنفولانزا بیشتر شده یا نشده باید به این نکته توجه کرد که به هرحال ما زمستان را در پیش داریم و فصلی است که با سرما، احتمال افزایش عفونت های تنفسی بیشتر می شود و به همین دلیل گفته می شود افرادی که پر ریسک هستند و احتمال درگیری تنفسی دارند واکسن را تزریق کنند. با توجه به اینکه 10 تا 14 روز پس از تزریق واکسن ایمنی ایجاد می شود هنوز هم این فرصت وجود دارد.

انواع واکسن آنفولانزا

یکی از نکاتی که باید در مورد واکسن آنفولانزا مورد توجه قرار گیرد آنکه این واکسن برای دو گروه سنی کودکان و بزرگسالان متفاوت است و در دو نوع کودک و بزرگسال عرضه می شود.

علاوه بر این واکسن در شکل سنتی آن حاوی ویروس زنده نبوده و باعث ابتلا به آنفولانزا نمی شود. این نوع واکسن حالت تزریقی دارد و به شکل تزریق با آمپول دریافت می شود.

نوع دیگر واکسن هایی هستند که به صورت اسپری دماغی مورد استفاده قرار گرفته و به آنها "فلومیست" می گویند. این واکسن ها با توجه به اینکه حاوی ویروس ضعیف شده هستند ممکن است گاه باعث ایجاد آنفولانزای خفیفی شوند. به همین دلیل این واکسن تنها برای افراد زیر تجویز و استفاده می شود:

-زنان غیر باردار
-افراد سالم
-کودکان بالای دو سال
-بزرگسالان زیر 50 سال

البته اگر بخواهیم انواع واکسن آنفولانزا را بر اساس شرکت تولیدکننده آنها نیز در نظر بگیریم سه کشور فرانسه، هلند و ایران تولیداتی در این زمینه داشته اند.

واکسن آنفولانزا فلوگارد

واکسن فلوگارد یکی از انواع واکسن های آنفولانزا است که در ایران تولید می شود و گفته شده این واکسن نو ترکیب چهار ظرفیتی با تکنولوژی جدیدتر محسوب می شود. گفته می شود این واکسن می تواند تا 30 درصد آنتی بادی بیشتری نسبت به برخی واکسن های دیگر ایجاد کند. نکته دیگری که درباره این واکسن می توان به آن اشاره کرد آن است که با توجه به این نکته که این واکسن حاوی ویروس کشته شده نیست برای افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند و از تزریق واکسن آنفولانزا منع می شوند هم قابل استفاده است.

این واکسن در سال 1399 تولید شده و از ابتدای سال 1400 مجوز وزارت بهداشت برای عرضه در بازار را اخذ کرده است. این واکسن با توجه به اینکه اعلام شده نوترکیب است گفته شده می تواند اثرگذاری بالا و حساسیت کمتر ایجاد کند.

پیش از این انحصار تولید این واکسن ها دست فرانسه بود و حال ایران دومین تولیدکننده واکسن نوترکیب آنفولانزا در سطح جهان به شمار می رود.

واکسن آنفولانزا هلندی

واکسن های آنفولانزای هلندی که اینفلوواک نام دارند که برای افراد بالغ و کودکان قابل مصرف است اما افرادی که دارای حساسیت هستند باید از مصرف این واکسن خودداری کنند. این واکسن نباید تحت هیچ شرایطی به شکل وریدی تزریق شود.

نکته دیگر اینکه این واکسن برای تمام سویه های آنفولانزا موثر نیست.

واکسن آنفولانزای فرانسوی

واکسن واکسی گریپ که از آن به عنوان واکسن فرانسوی آنفولانزا یاد می شود نیز نوع دیگری از این واکسن است که  می توان آن را برای کودکان بالای 6 ماه و افراد بالغ استفاده شود.

قیمت واکسن آنفولانزا

طبق آنچه مهر ماه سال جاری از سوی رئیس انجمن داروسازان اعلام شده قیمتی که در سال جاری برای واکسن های فرانسوی و هلندی آنفولانزا در نظر گرفته شده معادل 210 هزار و 500 تومان است و واکسن ایرانی این بیماری نیز با قیمت 213 هزار و 500 تومان به فروش می رسد.

توزیع واکسن آنفولانزا

اما طبق  اطلاعاتی که منتشر شده با وجود وعده هایی که از ارائه این واکسن ها در داروخانه های سطح کشور مطرح می شود، طی هفته های اول این واکسن در تمام داروخانه ها یافت نمی شد.

نکته دیگر اینکه واکسن های خارجی امسال با سه هفته وقفه نسبت به واکسن ایرانی عرضه شدند. در این میان گفته می شود با توجه به اینکه تائیدیه واکسن های ایرانی برای زنان باردار و کودکان از سوی وزارت بهداشت به تائید نرسیده میزان استقبال از نوع ایرانی این واکسن به نسبت کمتر از انواع خارجی آن است.

بیشتر بخوانید: شیوع زودهنگام آنفولانزا/ آنفولانزا از کرونا بیشتر شده است

31 فوتی آنفولانزا / نگرانی از موج جدید کرونا/توصیه هایی به مسافران جام جهانی

آنفولانزا تا کِی ادامه دارد؟

 مدارس بخاطر آنفولانزا تعطیل می شوند؟          

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید