13:12 , 1401/5/16
کد خبر: 000014750
بازدید: 1345
آموزش ارسال لیست حقوق به دارایی

هرگاه کارمندی حقوقی بالاتر از حقوق حداقلی تعیین شده وزارت کار داشته باشد بر اساس قوانین مکلف به پرداخت مالیات است اما برای پرداخت مالیات به جای فرد کارفرماست که باید مسئله را دنبال کرده و این رقم را از حقوق کارمند پرداخت کند،در غیر این صورت جریمه های متعددی متوجه او خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا، بر اساس قوانین پرداخت مالیات امری است که با عنوان ارسال لیست حقوق به دارایی برعهده کارفرما قرار دارد. اما اینکه این روند چگونه انجام می شود موضوعی است که در این گزارش به آن پرداخته ایم.

مالیات بر درآمد حقوق

همواره افراد شاغل موظف هستند بخشی از درآمد خود را تحت عنوان مالیات بر درآمد پرداخت کنند. در این زمینه کارمندان و افراد حقوق بگیر این وظیفه را به طور مستقیم برعهده ندارند و این کار توسط کارفرمای آنها انجام می شود. درآمد مشمول مالیات حقوق نیز تنها اصل حقوق در را در نگرفته و شامل حقوق و مزایای مستمر و غیر مستمر می شود.

محاسه مالیات بر حقوق به چه شکل است؟

گاه حسابداران تازه کار و افراد شاغل ممکن است بر این باور باشند که میزان مالیاتی که از فرد اخذ می شود بر اساس میزان دریافتی اوست در حالیکه برای محاسبه مالیات فاکتورهای متعددی تاثیرگذار است و لازم است لیست حقوق کارمندان دارای جزئیات کامل بوده و در آن تمام موارد به دقت ذکر شود.

مواردی که در محاسبه فیش حقوقی باید به دقت مورد توجه قرار گیرند عبارت است از:

-ساعت و مبلغ اضافه کار

-حق ماموریت

-بن کارگری

-شرایط سخت و زیان آور

-مبالغ مربوط به وام و ...

نحوه ارسال لیست حقوق به دارایی

با توجه به موارد ذکر شده هر ماهه لازم است کارفرمایان لیست حقوق کارمندان خود را به دارایی ارسال کنند. در این زمینه سازمان امور مالیاتی برای راحتی بیشتر امور اقدام به ایجاد سامانه ای کرده است که سیستم مکانیزه مالیات بر درآمد حقوق نام دارد. برای ارسال لیست حقوق از طریق این سامانه شما نیازمند داشتن نام کاربری، کلمه عبور و کد اقتصادی هستید.

نحوه دریافت کد اقتصادی از سامانه امور مالیاتی

برای دریافت کد اقتصادی لازم است روی سامانه ای که با آدرس tax.gov.ir ایجاد شده ثبت نام کنید. برای شروع این روند لازم است کارفرما در ابتدا شرایط ذکر شده را به دقت خوانده و بر روی سایت گزینه موافقت با آن کلیک کند.

مراحل ارسال لیست حقوق به دارایی

اما پس از  دریافت کد و ورود به سامانه باید چند اقدام انجام دهید:

1-فهرست حقوق و فهرست حقوق جدید را انتخاب کنید.

در این قسمت از شما اطلاعاتی خواسته می شود که شامل موارد ذیل است و شما باید آنها را به دقت تکمیل کنید:

 

در مرحله بعد از ارسال لیست مالیات حقوق، در این قسمت فیلدهای زیر را باید تکمیل کنید:

- ماه

-حوزه عملیاتی

- نام و نوع لیست 

در این زمینه شما باید توجه داشته باشید که نوع لیست ارسالی شما ممکن است به یکی از اشکال زیر باشد:

- لیست مالیات دستمزد اصلی

- لیست مالیات دستمزد الحاقی 

- لیست مالیات دستمزد اصلاحی

 اگر ارسال این اطلاعات برای اولین بار باشد شما باید گزینه اصلی را انتخاب کنید حال اگر در ارسال این لیست  اشتباهاتی صورت گیرد باید از گزینه الحاقی اسفاده شود و در نهایت اگر فایلی که ارسال و ثبت نهایی شده اشتباه و دارای ایراد است باید گزینه اصلاحی را انتخاب کنیم.

مرحله بعدی: فهرست حقوق

پس از انجام مراحل قبلی شما باید به فهرست حقوق مراجعه کنید که در قالب آن چند گزینه برای شما نمایش داده می شود.

 در این بخش شما با چند گزینه مواجه می شوید که عبارتند از: 

-فهرست حقوق جدید

-فهرست فایل های ارسالی

-فهرست لیست ها

-فهرست قبض ها

یکی از گزینه های این بخش حقوق جدید است که در این قسمت می توانید برای ارسال لیست مالیات، یک لیست جدید انتخاب کنید.

قسمت دیگر فهرست فایل های ارسالی نامگذاری شده که در آن شما می توانید از فهرست فایل هایی که تا کنون برای اداره مالیات ارسال کرده اید مجدد استفاده کنید.

در قسمت فهرست لیست ها نیز لیست مالیات حقوق مودی برای شما به نمایش در خواهد آمد.

در قسمتی که فهرست قبض ها نامگذاری شده نیز برای ارسال لیست مالیات حقوق، لیست هایی که مودی ارسال کرده است به نمایش در می آید.

با انجام این مرحله می توان گفت تمام اطلاعات را وارد کرده ایم و زمان ارسال لیست حقوق به دارایی است. در این مرحله اگر اطلاعات وارد شده به درستی وارد شده باشد شما می توانید نسبت به ارسال لیست حقوق به دارایی اقدام کنید.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید