08:01 , 1401/6/25
کد خبر: 000015323
بازدید: 1308
آلرژی فصلی در بزرگسالان/ علائم + محرک‌ها+ درمان

بیماری های آلرژیک که در بهار رخ می دهد. این بیماری به عنوان رینیت آلرژیک فصلی، آسم آلرژیک فصلی و ورم ملتحمه آلرژیک فصلی شناخته می شود. در ادامه مطلب به توضیحات تکمیلی موضوع آلرژی فصلی در بزرگسالان خواهیم پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، آلرژی فصلی در زمان گرده افشانی علف های علفزار، علف های هرز، غلات و درختان بروز می کنند و گاهی ممکن است به صورت رینیت آلرژیک و حملات آسم آلرژیک در ماه های پاییز به دلیل تأثیر قارچ های کپک ظاهر شوند.

محرک ها آلرژی فصلی چیست؟

محرک های آلرژی فصلی، گرد و غبار خانگی، آنتی ژن های گربه و سگ، کپک های داخلی و آنتی ژن های سوسک در داخل خانه هستند. در فضای باز، چمنزار، چمن، گرده درختان و کپک های فضای باز است.

علائم آلرژی فصلی چیست؟

علائم آلرژی فصلی عبارتند از: ترشح بینی، خارش، عطسه، احتقان، خارش چشم، آبریزش، خارش در کام، تنگی نفس، گرفتگی قفسه سینه، سرفه خشک. میزان بروز آلرژی های فصلی بعد از 10 سالگی 10 تا 15 درصد است و این بیماری ها می توانند در هر زمانی از زندگی به طور ناگهانی بروز کنند.

آلرژی فصلی در بزرگسالان/ علائم + محرک‌ها+ درمان

آلرژی فصلی با چه علائمی همراه است؟

از آنجایی که علائم بیماری های آلرژیک فصلی مشابه است، می توان آنها را با رینیت غیر آلرژیک، وازوموتور، عفونی، هورمونی و رینیت ناشی از دارو اشتباه گرفت. رینیت آلرژیک همچنین می تواند با بیماری هایی مانند رینوسینوزیت، ورم ملتحمه، پولیپ بینی، اوتیت، اختلالات خواب و آسم همراه باشد. بیماری های آلرژیک فصلی با اثر متقابل حساسیت ژنتیکی، عوامل محیطی و محرک ها رخ می دهد. رینیت آلرژیک فصلی اغلب در اعضای خانواده بیماران مبتلا به آسم آلرژیک با بیماری های مشابه دیده می شود.

آلرژی فصلی چه ارتباطی با آسم دارد؟

رینیت آلرژیک و آسم اغلب در یک فرد وجود دارد. 80 درصد افراد مبتلا به آسم به رینیت آلرژیک و 40 درصد از بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک آسم دارند. 3 روش مختلف در تشخیص آلرژی فصلی وجود دارد.

- ارزیابی مشکلات و بیماری ها

- معاینه فیزیکی (معاینه کامل بینی، چشم و سیستم تنفسی)

- تست های پوستی (تست پریک)

تست های پوستی پریک رایج ترین تست های مورد استفاده برای تشخیص آلرژی فصلی هستند. این تست ها ارزان، ساده، حساس هستند و نتایج فوری می دهند. در مواردی که در صورت لزوم نمی توان آزمایش های آلرژی را انجام داد، تشخیص با اندازه گیری «IgE» اختصاصی در خون انجام می شود.

آلرژی فصلی در بزرگسالان/ علائم + محرک‌ها+ درمان

راه‌های درمانی برای آلرژی فصلی چیست؟

درمان دوره ای در رینیت آلرژیک اعمال می شود. درمان را می توان در 3 مرحله اعمال کرد.

- پیشگیری درمانی: پرهیز از عوامل حساسیت زا که باعث بیماری های آلرژیک می شوند و انجام اقدامات پیشگیرانه. این روش با حساسیت به گرده دشوار است.

- درمان دارویی: (دارو درمانی): آنتی هیستامین ها، کورتیکواستروئیدهای داخل بینی، آنتاگونیست های لکوترین، ضد احتقان های خوراکی، آنتی کولینرژیک های داخل بینی استفاده می شود.

- درمان با واکسن (ایمونوتراپی): هیچ درمان قطعی که بیماری های آلرژیک فصلی را از بین ببرد وجود ندارد. تنها درمانی که سیر طبیعی بیماری های آلرژیک را تغییر می دهد، ایمونوتراپی است، یعنی درمان با واکسن.

اقدامات احتیاطی که بیمار می تواند برای آلرژی فصلی در زندگی روزمره خود انجام دهد چیست؟

اگر بیماران در ماه های بهار مشکلات بیشتری از گرده گل و آلرژی فصلی دارند، باید در فروردین تا اردیبهشت بیشتر وقت خود را در خانه بگذرانند، پس از بازگشت به خانه و دوش گرفتن لباس های خود را عوض کنند و صبح ها که گرده گل پخش می شود، فعالیت های ورزشی انجام ندهند. تمرکز در جو از جمله اقدامات احتیاطی است که می توانند انجام دهند. علاوه بر این، بیماری های آلرژیک درمان نشده کیفیت زندگی فرد را کاهش می دهد و همچنین باعث افزایش شدت بیماری و افزایش احتمال ابتلا به آسم آلرژیک می شود.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید