07:22 , 1401/5/24
کد خبر: 000014828
بازدید: 1833
آفت دهان چیست و درمان خانگی + قرص و آنتی بیوتیک

آفت، زخم های دردناکی در دهان هستند که به نظر می رسد به شکل یک دکمه قرمز با لبه های سفید در وسط سوراخ شده اند. در نواحی حساس دهان مانند زبان، لثه، گلو دیده می شود و خوردن و آشامیدن را برای فرد غیرممکن می کند.

آفت دهان چیست؟

آفت، زخم های دردناکی در دهان هستند که به نظر می رسد به شکل یک دکمه قرمز با لبه های سفید در وسط سوراخ شده اند. در نواحی حساس دهان مانند زبان، لثه، گلو دیده می شود و خوردن و آشامیدن را برای فرد غیرممکن می کند. یکی از شایع ترین بیماری های دهان است. طبق آمار، بروز آن در جمعیت حدود 20 درصد است.

ضعف سیستم ایمنی، کمبود ویتامین و مواد معدنی، عوامل هورمونی در نوجوانی و بیماری سلیاک می تواند باعث ایجاد زخم آفتی شود. این یک بیماری مسری نیست. در زنان شایع تر است. زخم های آفت که توسط بافت ملتهب احاطه شده اند، خود به خود در مدت زمان کوتاهی بهبود می یابند. با این حال، آفت های جدی ممکن است تا 1.5 ماه طول بکشد تا بهبود یابد.

با توجه به اندازه آن به 2 دسته تقسیم می شود. کوچکتر از نیم اینچ را آفتهای مینور و بزرگتر از نیم اینچ را آفتهای ماژور می نامند. خردسالان می توانند خود به خود ظرف 10 روز از بین بروند. موارد عمده می توانند کیفیت زندگی افراد را کاهش دهند. 

آفت دهان چیست و چه درمانی دارد؟ - دندانپزشکی دیجیتال شهرک غرب

علت آفت دهان، زبان و گلو 

اگرچه علت دقیق آفت دهان مشخص نیست، علل آن را می توان به شرح زیر فهرست کرد:

  1. سیستم ایمنی پایین و کاهش مقاومت بدن
  2. استعداد ژنتیکی
  3. اختلالات و تغییرات هورمونی
  4. بیماری سلیاک
  5. در تخریب ناشی از مسواک زدن ناخودآگاه
  6. اختلالات روانی مانند استرس، افسردگی و اضطراب
  7. کمبود ویتامین C و D
  8. پس از مصرف زیاد میوه ها و ادویه های اسیدی
  9. عوارض جانبی برخی داروها
  10. عادات گاز گرفتن گونه و زبان
  11. کمبود آهن، اسید فولیک و ویتامین B12
اشتباهات رایجی که سیستم ایمنی بدنتان را ضعیف می‌کند

علت آفت دهان مکرر

دقیقاً مشخص نیست که چرا آفت به صورت مکرر رخ می دهد. با این حال، برخی از بیماری ها و برخی از عوامل محیطی و عادات نامناسب در زندگی ممکن است باعث بروز مکرر آفت دهان شود. عواملی که می توانند باعث آفت مکرر شوند را می توان به صورت زیر فهرست کرد.

  1. کمبود ویتامین و مواد معدنی(اسید فولیک، B12، آهن، روی)
  2. ضربه در دهان
  3. تغییرات هورمونی در دوران بلوغ، قاعدگی یا بارداری
  4. مصرف غذاهای سفت یا خیلی گرم
  5. استرس و اضطراب
  6. عوامل ژنتیکی
  7. حساسیت های غذایی (گلوتن، شکلات، شیر، بادام زمینی، فندق، بادام، گوجه فرنگی، انجیر، لیمو، توت فرنگی، شیر گاو، سرکه، ترشیجات، غذاهای شور و تند)
  8. نوشابه های گازدار
  9. پروتزهایی که به خوبی در دهان قرار نمی گیرند
  10. دندان شکسته
  11. ویروس هرپس
  12. برخی از داروها
  13. برخی از بیماری های روماتیسمی
  14. برخی از بیماری های پوستی
  15. سرطان دهان
  16. میکروب معده
  17. سیگار کشیدن
  18. سیستم ایمنی ضعیف
استرس می‌تواند از بمب اتم هم مخرب‌تر باشد! راه‌های مقابله با آن را یاد  بگیرید.

علت آفت دهان کودکان

بیماری هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی که در ماه های زمستان در کودکان و نوزادان تجربه می شود به دلیل ضعف سیستم ایمنی ممکن است آفت دهانی برای کودکان، ایجاد شود. از آنجایی که سیستم ایمنی نوزادان و کودکان در مقایسه با بزرگسالان در مرحله رشد است، بیماری ها نیز می توانند باعث تشکیل آفت شوند.

دلیل دیگر این است که تشکیل آفت می تواند به دلیل تغذیه ناکافی ایجاد شود. مشکل در مکیدن، مقاومت در برابر تغذیه، عدم تمایل به غذا خوردن، افزایش آب دهان، تب خفیف و بی قراری عمومی از علائم وجود آفت در نوزادان است.

آفت ها ضایعات دردناکی هستند که به سرعت ایجاد می شوند و می توانند تا 3 هفته ادامه داشته باشند. اگر کودک یا نوزاد شما در قسمتی از مخاط دهان که نمی توانید آن را ببینید تشکیل شده است، ممکن است مدتی طول بکشد تا متوجه شوید. اگر مشکوک هستید یا مشاهده کرده اید که آفت وجود دارد، توصیه می کنیم با پزشک مشورت کنید.

پمادها و ژل های ضد باکتریایی که پزشک به شما توصیه می کند، روند بهبودی آفت را تسریع می کند. علاوه بر این، اگر این بیماری ناشی از کمبودهای تغذیه ای باشد، ممکن است برخی از آزمایشات برای تشخیص کمبود ویتامین و مواد معدنی درخواست شود. در نتیجه آزمایشات، می توان برای درمان از مکمل های ویتامین استفاده کرد.

آفت دهان در کودکان: علل، درمان و پیشگیری - کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی  پردیس

علت آفت دهان بزرگسالان

برخی عادات نادرست در زندگی یا تغذیه ای میتواند سبب بروز آفت در دهان بزرگسالان شود. البته این تمام ماجرا نیست. ضعف جسمانی و بنیه ضعیف، مصرف غذاهای شور و تند به مدت طولانی، فقر آهن و کمبود ویتامین b12 و سیگار کشیدن همچنین قرار گرفتن در معرض استرس و اضطراب از جمله عواملی هستند که می تواند علت آفت دهان بزرگسالان شود.

علت آفت دهان در طب سنتی

بنابر اعلام متخصصان طب سنتی، علت اصلی بروز آفت دهان و شایع ترین آن استرس و آسیب دیدن بافت دهانی است. درمان آفت دهان از منظر طب سنتی می تواند از هفت روز تا 3 هفته طول بکشد البته نسبت بزرگی آفت دهان نیز در این طول درمان موثر است. هرچه آفت دهان بزرگتر باشد طبیعتا درمان آن مدت زمان بیشتری را طلب می کند. از دیگر دلایلی که متخصصان طب سنتی برای بروز آفت دهان اعلام کرده اند می توان به وجود بیماری های گوارشی، مشکلات تغذیه ای همچنین اختلال در سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

علت آفت دهان در بارداری

آفت دهان در زنان باردار نیز بسیار شایع است. تغییراتی که در لثه زنان آن هم در دوران بارداری به دلیل افزایش ترشح هورمون های استروژن و پروژسترون به وقوع می پیوندد ممکن است در مادران باردار که اهمیت لازم را برای مراقبت از دندان قائل نیستند، با انواع آفت دهان مواجه شویم.

عفونت‌های دوران بارداری

درمان سریع آفت دهان

برای درمان آفت دهان غرغره کردن با نمک یا آب گازدار می تواند به تسکین درد شما کمک کند.

مراقب باشید غذاهای اسیدی، تند و بسیار گرم مصرف نکنید.

با مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات و سپس خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل، می توانید ایمنی بدن خود را افزایش دهید و تا حد امکان از خود در برابر آفت دهان محافظت کنید.

اگر مستعد ابتلا به آفت دهان هستید، از غذاهای سفت و تحریک کننده اجتناب کنید.

مراقب باشید که بعد از هر وعده غذایی مرتب مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.

اگر دندان مصنوعی، بریس یا مشکلات دندانی دارید که می تواند باعث آسیب مزمن در دهان شود، آنها را بردارید.

با سیگار خداحافظی کنید         

درمان سریع آفت دهان با دارو

رایج ترین داروها برای آفت دهان آنتی بیوتیک ها و مسکن ها هستند. اما در برخی موارد بعد از مراجعه به پزشک ممکن است برای رفع کمبود های ویتامینی، مکمل های ویتامینی یا قرص آهن نیز تجویز شود.

درمان های دارویی در بیرون زدگی دیسک - دکتر کاظمی فلوشیپ فوق تخصص درد

درمان آفت دهان با رب انار

یکی از روش های طب سنتی برای درمان آفت دهان، رب انار است. انار سرشار از اسید آلایژیک است. رب انار به داشتن پلی فنول ها و اسید آلایژیک خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و می تواند در درمان سریع آفت دهان بسیار موثر باشد. اگر پس از بروز آفت دهان از رب انار استفاده کنید خواهید دید که آفت دهان شما به مرور کوچک و در نهایت درمان می شود.

درمان آفت دهان با عسل

برخی معتقد هستند که عسل می تواند در مان موثری برای آفت دهان باشد. باید این مورد را یادآوری کنیم که عسل دارای خواص ضد باکتریایی است. وقتی روی آفت دهان یا زخم های دهانی استفاده می‌شود، تأثیر مستقیمی در برابر التهاب و باکتری‌هایی دارد که باعث ایجاد آفت دهانی می‌شوند. به این ترتیب با استفاده از عسل می توانید در مدت زمان کوتاهی از شر آفت های دهان خلاص شوید.

درمان آفت دهان با ماست

اگر به دنبال بهبود سریع آفت هان خوئ هستید باید در مدت زمانی که به آفت دهان دچار هستید به صورت مرتب و روزانه از ماست استفاده کنید. همچنین مواد غذایی آهن‌دار را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

خواص ماست + انواع، کاربرد، مضرات و فواید ماست - ایمنا

درمان سریع آفت دهان با نمک

برای درمان آفت دهان غرغره کردن با نمک یا آب گازدار می تواند به تسکین درد شما کمک کند.

درمان سریع آفت دهان کودکان

در صورت بروز آفت دهان در کودکان والدین نباید نگران باشند. غرغره کردن آب نمک یا استفاده از عسل می تواند درمان موثری برای آفت دهان کودکان باشد. اما بهتر از هرگونه تجویز و درمان خانگی مراجعه به پزشک عاقلانه ترین اقدامی است که می توانید در زمان بروز آفت دهانی کودکان و نوزادان انجام دهید.

آنتی بیوتیک برای درمان آفت دهان

آفت های تشکیل شده یا زخم های دهان توانایی بهبود خود به خود را در عرض 1 یا 2 هفته دارند. اما اجازه دهید یک بار دیگر به شما یادآوری کنیم که مراجعه به پزشک مفید است. پزشک به شما آنتی بیوتیک یا دهانشویه توصیه می کند که به روند بهبودی کمک می کند.

آمپول بتامتازون برای آفت دهان

آمپول بتامتازون در درمان بسیاری از بیماری های التهابی پوست مورد توجه و استفاده قرار می گیرد. قبل از هرگونه تجویز خودسرانه حتما با پزشک خود مشورت کنید.

همه چیز درباره استفاده و عوارض بتامتازون

درمان آفت دهان با آموکسی سیلین

یکی از آنتی بیوتیک های پر کاربرد که معمولا پزشک ها تجویز می کنند آموکسی سیلین است. این آنتی بیوتیک برای درمان آفت دهان کاربرد زیادی دارد. بهتر است مصرف حتی بهترین آنتی بیوتیک برای درمان زخم و آفت دهان و زبان با تجویز دکتر باشد در غیر این صورت ممکن است تبعات منفی را برای بدن شما در پی داشته باشد.

داروی خارجی برای آفت دهان

برخی منابع خبری با انتشار خبری مدعی شدند که با ساخت ژلی جدید برای درمان آفت دهان تا 20 ثانیه کاهش یافته است. 

آفتین ژل نیز از جمله روش هایی است که می تواند برای درمان انواع آفت های دهانی موثر باشد.

قطره آفت دهان

آفت دهان نوعی زخم دهانی است که درد ناشی از آن می تواند فعالیت های معمولی روزانهاز جمله خوردن و آشامیدن را دچار مشکل کند به همین دلیل افرادی که به این زخم دهانی دچار می شوند به دنبال موثر ترین درمان برای آفت دهان هستند. درمان دارویی و استفاده از قطره آفت دهان می تواند از جمله روش های درمانی قطعی برای آفت دهان باشد.

بهترین قطره آفت دهان

برای درمان آفت دهان با قطره نمونه های زیادی در داروخانه ها یافت میشود که برای پیدا کردن بهترین نوع آن و موثر ترین درمان باید با پزشک متخصص مشورت کرد. چراکه علت بروز آفت دهان برای هر فرد متفاوت است.

مدل سازی بطری قطره ای سه بطری برچسب خالی 1494294

 

درمان آفت دهان با قطره میرتکس

یکی از روش های درمانی آفت دهان استفاده از درمان گیاهی آفت دهان و محلول میرتکس باریج است. محلول میرتکس باریج برای درمان تبخال و درمان آفت دهان تجویز می‌شود. البته باید این مورد را در نظر داشت که محلول میرتکس باریج در دوران بارداری و شیردهی و کودکان منع مصرف دارد.

قطره آفت دهان پرسیکا

قطره دهانشویه پریسکا می تواند یکی دیگر از درمان های موثر برای آفت های دهانی باشد. البته از دیگر فواید استفاده از قطره پریسکا می توان به جلوگیری از امراض لثه، ضد عفونی کننده دهان و جلوگیری از افزایش جرم دندان اشاره کرد.

قطره آفت دهان نیستاتین

قطره نیستاتین نوعی داروی ضد قارچ است که برای درمان عفونت های پوست، دهان و مری استفاده می شود. قطره نیساتین می تواند درمان موثری برای عفونت قارچی دهان باشد. 

قطره آفت دهان ریوکس

قطره ریوکس، دارویی گیاهی بوده که برای بهبود آفت دهان و لثه چرکی استفاده می شود. همچنین می تواند در درمان التهابات حاد دهان و گلو موثر است.

قیمت و خرید محلول دهانی ریوکس اهورا 15 میلی لیتر - داروخانه بتادارو

قطره آفت دهان کودکان

کودکان ممکن است با دلایل متفاوت به عفونت قارچی دچار دچار شوند. در این موراد برخی از پزشکان با توجه به نوع عفونت قارچی قطره نیستاتین را تجویز می کنند.

قطره آفت دهان بزرگسال

روش های متفاوتی برای درمان آفت دهان بزرگسالان وجود دارد از روش های خانگی گرفته تا پرهیز های غذایی. اما روشی دیگر وجود دارد و آن استفاده از قطره های درمانی برای آفت دهان بزرگسالان است. از جمله قطره های موثر برای درمان آفت دهان می توان به قطره نیستاتین، قطره آفت دهان ریوکس، قطره آفت دهان پرسیکا و قطره میرتکس اشاره کرد.

قرص آفت دهان

اکثر روش های درمانی دارویی آفت دهان اغلب به صورت محلول و ژل هستند. برخی اوقات با توجه به علت بروز آفت دهان ممکن است برخی مکمل ها و ویتامین ها تجویز شود که به صورت قرص هستند.

ژل مخصوص آفت دهان

برای درمان آفت دهان برخی درمان با ژل مخصوص را ترجیح می دهند. از جمله ژل های مخصوص آفت دهان می توان به آفتین ژل اشاره کرد که در درمان آفت دهان بسیار موثر است.

آفتین ژل درمان آفت دهان حاوی عصاره ریشه گیاه شیرین بیان درداروخانه پرشیا

ژل لیدوکائین برای آفت دهان

ژل لیدوکائین نوعی بی حسی موضعی بوده که می تواند برای کاهش درد ناشی از زخم های دهانی مانند آفت دهان مورد استفاده قرار گیرد. باید این را در نظر داشت که لیدوکائین به سرعت برای بی حس کردن درد اقدام می کند و عوارض مصرف ناشی از ان بسیار کم است اما باید قبل از استفاده دستوراعمل ان را دقیق بخوانید.

عوارض ژل آفت دهان

اکثر ژل های درمان کننده آفت دهان گیاهی بوده و عوارض جدی ندارند. اما برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی قبل از استفاده حتما به پزشک مراجعه کنید.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید