08:21 , 1401/6/15
کد خبر: 000015156
بازدید: 1232
آخرین خبرها درباره ارز  اربعین

حدود پنج روز از عرضه ارز اربعین در بانک ها می گذرد و طی این مدت برای سهولت دسترسی زائران به این سهمیه، راهکارهای متعددی درنظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا، از هشتم شهریور ماه روند عرضه ارز اربعین در بانک ها آغاز شد و در استان های مختلف کشور تعداد بالایی از زوار این رقم را دریافت کردند.با این وجود این روند همچنان در بانک ها ادامه دارد.

ارز اربعین را از کجا بگیریم؟

برای دریافت ارز اربعین 150 شعبه بانک سپه در نظر گرفته شده بود که بعدها بانکهای زیر نیز به عرضه کنندگان این ارز افزوده شدند:
-ملی
-تجارت
-صادرات
-ملت
البته علاوه بر این بانک ها صرافی های جاز نیز مکلف به فروش ارز اربعین شده بودند.

حال با توجه به تعداد بالای زائران اینگونه اعلام شده که از امروز (سه شنبه، 15 شهریور) 16 بانک دیگر هم به ارائه این خدمات مکلف شده اند.بر این اساس زائران علاوه بر بانک های اشاره شده می توانند به شعب بانک های زیر نیز مراجعه کنند:

-کشاورزی
-رفاه کارگران‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏
- مسکن‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، کارآفرین
- پارسیان‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏
- اقتصاد نوین
-سامان‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏
- پاسارگاد
- ‏‏‏‏‏‏‏‏سرمایه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏
-پست بانک
-سینا‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏
-توسعه تعاون
- خاورمیانه
-شهر
- دی
-گردشگری‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏

برای دریافت لیست شعب ارائه کننده این خدمات زوار می توانند به سایت بانک مرکزی مراجعه کرده و لیست صرافی های عضو بازار متشکل ارزی را نیز از سایت این وبگاه به آدرس www.ice.ir تهیه کنند.

بیشتر بخوانید: فروش ارز اربعین از فردا/ ارز اربعین را از کجا بگیریم؟

افزایش ساعت کار بازار ارز

همچنین به منظور سهولت بیشتر کار بانک مرکزی روز پنج شنبه در قالب بخشنامه ای از پنج بانک اولیه ارائه کننده این ارز خواسته بود حتی در صورت ایجاد بروز اختلال احتمالی در سامانه تنها با احراز هویت متقاضیان ارز مربوطه را در اختیار افراد بگذارند تا عملیات ثبت اطلاعات پس از رفع اختلال اقدام کنند. 

همچنین مقرر شد از تاریخ شنبه(12 شهریور ماه) به منظور روان¬سازی و تسهیل معاملات جلسات معاملاتی بازار متشکل ارزی یک ساعت زودتر برگزار شود و گشایش بازار نیز یک ساعت زودتر و در ساعت 9 صورت گرفته و فعالیت تا ساعت 18 ادامه داشته باشد. 

ارز اربعین به چه کسانی تعلق می گیرد؟

اما درباره تعلق گرفتن ارز اربعین نیز اینگونه عنوان شده بود که تمامی افراد بالای 18 سالی که در سامانه سماح ثبت نام کرده باشند قادر به دریافت ارز اربعین از شعب بانکی یا صرافی های مجاز تعیین شده خواهند بود.

این افراد باید دارای شرایط زیر نیز باشند:

-داشتن اصل کارت ملی
-داشتن کارت بانکی و شماره تلفن همراه به نام متقاضی
-داشتن پرینت ثبت نام در سماح (کد رهگیری 10 رقمی)

در گذشته اینگونه عنوان شده بود که این ارز به هیچ عنوان به فردی غیر از ثبت نام کننده داده نخواهد شد اما امروز مسئولان اعلام کرده اند که سرپرستان خانوار نیز می توانند با در دست داشتن مدارک لازم ارز مسافرتی خانواده خود را به شکل یکجا دریافت کنند.

قیمت و مقدار ارز اربعین

سقف ارزی که برای ارائه به زوار در نظر گرفته شده معادل 100 دلار یا 150 دینار عراقی خواهد بود و این رقم به نرخ توافقی در اختیار زوار قرار خواهد گرفت.

سقف پرداخت ارز اربعین

اما در ارتباط با اینکه دولت و بانک مرکزی برای ارائه این تسهیلات به چه تعداد زائر پیش بینی کرده، امیر هامونی، مدیرعامل بازار متشکل ارزی تاکید کرده است: کمبودی برای تامین دلار زائران اربعین وجود ندارد و هیچ مشکلی برای ارائه ارز به زوار وجود ندارد و برای تامین ارز حدود 5 میلیون نفر پیش بینی کرده ایم.

وی همچنین اعلام کرده که در حال حاضر منابع دلاری برای پرداخت این تسهیلات از منابع دیناری بیشتر است چراکه به دلیل ناآرامی های اخیرعراق، انتقال ارز به کشور با چالش هایی همراه شده است.

در عراق ریال هم قبول می کنند؟

هامونی همچنین توضیحاتی درباره استفاده زائران از ریال داده و اظهار کرده است: در سالهای گذشته به دلیل نوسانات ارزی در ایران، تجار عراقی از پذیرفتن پول ملی ایران سر باز می زدند اما امسال باتوجه به ثبات نسبی در بازار ارز قاعدتا ریال هم مورد پذیرش آنها قرار خواهد گرفت.
 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید