09:44 , 1401/5/24
کد خبر: 000014831
بازدید: 1289
9 روش موثر و قطعی برای سلامت دندان

سلامت دندان ها برای همه اهمیت زیادی دارد. دندان های ناسالم می تواند باعث بوی بد دهان، پوسیدگی دندان، خونریزی لثه و از دست دادن دندان شود. با این حال، سلامت دهان و دندان جزو مواردی است که سلامت آن همواره نادیده گرفته می شود

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، سلامت دندان ها برای همه اهمیت زیادی دارد. دندان های ناسالم می تواند باعث بوی بد دهان، پوسیدگی دندان، خونریزی لثه و از دست دادن دندان شود. با این حال، سلامت دهان و دندان جزو مواردی است که سلامت آن همواره نادیده گرفته می شود زیرا تصور اغلب مردم بر این است که تنها در صورت دندان درد باید به دنبال سلامت دندان خود باشند. می توان با رعایت روش های صحیح و موثر در مورد سلامت دندان ها، دندان های سالم تری داشت.

مراحلی که برای سلامت دندان باید رعایت شود

گام‌های ساده‌ای که در زندگی روزمره خود انجام می‌دهیم یا انجام نمی‌دهیم، در واقع تا حد زیادی بر سلامت دندان‌ها تأثیر می‌گذارند. پس این مراحل چیست؟

1..  کاهش مصرف قهوه

عادات نوشیدن قهوه ما در سال های اخیر تغییر کرده و دفعات نوشیدن قهوه افزایش یافته است. اما مصرف مداوم قهوه در طول روز باعث فعال شدن باکتری های ترشح کننده اسید در دهان می شود. این باکتری ها روی سطح دندان ها زندگی می کنند و باعث پوسیدگی دندان می شوند. کاهش مصرف قهوه و ترجیح دادن شیر و فرآورده های شیری برای سلامت دندان مهم است. در صورت عدم امکان مصرف قهوه را کاهش یا آن را بدون شکر مصرف کنید.

2.. استفاده از نخ دندان

یکی از مهمترین کارهایی که باید برای سلامت دندان انجام داد استفاده از نخ دندان است. مسواک نمی تواند به برخی از نقاط دهان برسد. با تمیز کردن بین دندان ها با نخ دندان می توان دندان های سالم تری به دست آورد و از پوسیدگی دندان جلوگیری کرد.

3.. مسواک زدن صحیح دندان ها

نکته دیگری که به اندازه استفاده از نخ دندان اهمیت دارد، مسواک زدن دو بار در روز است. برای تعیین مسواک می توانید با پزشک خود مشورت کنید. مسواک باید هر 3 ماه یکبار تعویض شود. مسواک زدن توسط بسیاری از افراد با خیس کردن مسواک و خمیر دندان انجام می شود، اما این یک رفتار بسیار اشتباه است. مسواک در اثر خیس شدن نرم می شود و نمی تواند به درستی تمیز شود. از طرف دیگر خمیردندان در صورت خیس شدن فلوراید خود را از دست می دهد.

4.. سیگار کشیدن ممنوع

سیگار یکی از بزرگترین دشمنان سلامت دهان و دندان است. سیگار آغاز بسیاری از مشکلات از زرد شدن دندان ها تا سرطان دهان است. دوری از سیگار نه تنها برای سلامت دندان، بلکه برای سلامت کل بدن بسیار مهم است.

5.. عدم مصرف شیرینی ها

برخی از غذاها به سختی از روی دندان تمیز می شوند و حتی می توانند باعث پوسیدگی شوند. چسبیدن شیرینی به دندان مشکل اصلی است. پرهیز از شیرینی ها و آدامس های قندی که به دندان می چسبند بسیار مهم است و در صورت عدم امکان دوری، تمیز کردن دندان ها را پس از مصرف به دقت انجام دهید.

Diwali | How to make a tasty and sugar-free Diwali sweet - Recipe | Health  Tips and News

6.. افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات 

میوه ها و سبزیجات قطعا از جمله پاسخ های این سوال هستند که برای سلامت دندان ها چه بخوریم. ویتامین های موجود در میوه ها و سبزیجات برای لثه ضروری هستند. 

7.. افزایش مصرف آب

آب بزرگترین منبع سلامتی برای بدن ماست. این برای دندان ها نیز ضروری است. به خصوص، نوشیدن آب بلافاصله بعد از غذا باعث تمیزی کلی دهان می شود. علاوه بر این، دهان اسیدی بعد از غذا را خنثی می کند.

How to make water drinkable at home? - Right to Water

8.. عدم مصرف شیرینی جات غیر از وعده های غذایی

خوردن شیرینی بلافاصله بعد از غذا بسیار سالم تر است. دسرهایی که خارج از وعده غذایی مصرف می شوند باعث می شوند باکتری هایی که باعث پوسیدگی می شوند دوباره فعال شوند.

9.. مصرف شکر را به حداقل برسانید

غذاهای شیرین یکی از بزرگترین عوامل پوسیدگی دندان هستند. مصرف کمتر شکر برای سلامت دندان بسیار مهم است. پس از مصرف شکر، مسواک زدن و یا در صورت عدم امکان، پاکسازی دهان با نوشیدن آب ضروری است.

۲۴۰ هزار تن شکر جدید در بازار توزیع می‌شود - اخبار آب

معاینه منظم دندانپزشکی

مراجعه منظم به دندانپزشک به شما این امکان را می دهد که مشکلات احتمالی را زودتر ببینید و آنها را حل کنید.

برای سلامت لثه چه باید کرد؟

در میان کارهایی که برای سلامت دندان باید انجام داد، قطعاً کارهایی برای سلامت لثه وجود دارد. کارهایی که برای داشتن دندان های سالم و لثه های سالم باید انجام دهید تا حد زیادی مشابه هستند. مسواک زدن مهمترین گام در سلامت لثه است. در عین حال، دهانشویه آب نمک به سلامت لثه ها کمک می کند.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید