06:45 , 1401/5/17
کد خبر: 000014751
بازدید: 1261
9  اشتباه رایج در رژیم غذایی

تمایل به کاهش وزن سریع قبل از رفتن به تعطیلات می تواند منجر به اعمال رژیم غذایی اشتباه شود. رژیم ها نباید بر اساس شنیده ها باشد، اما از آنجایی که متابولیسم هر فرد متفاوت است، باید شخصی باشد.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، تمایل به کاهش وزن سریع قبل از رفتن به تعطیلات می تواند منجر به اعمال رژیم غذایی اشتباه شود. رژیم ها نباید بر اساس شنیده ها باشد، اما از آنجایی که متابولیسم هر فرد متفاوت است، باید شخصی باشد. گرسنه ماندن برای مدت طولانی یا تلاش برای کاهش وزن سریعتر با خوردن یک رژیم غذایی یکنواخت می تواند مشکلات سلامتی مختلفی ایجاد کند. کارشناسان بخش تغذیه و رژیم غذایی اطلاعاتی در مورد رایج ترین اشتباهات غذایی ارائه کردند.

اشتباه در رژیم غذایی: گرسنگی طولانی مدت

حذف وعده های غذایی یا گرسنه ماندن طولانی مدت یکی از اشتباهاتی است که برای کاهش وزن سریع انجام می شود. متابولیسم که بعد از غذا عمل می کند، انرژی را صرف هضم غذا می کند. غذا نخوردن یا اکتفا به 1-2 وعده غذایی در روز متابولیسم را کند می کند. این اشتباه برای کاهش وزن سریع نتیجه معکوس دارد و مانع از کاهش وزن فرد می شود. لازم به ذکر است که تغییر غذاهای ترجیحی به جای حذف وعده های غذایی به کاهش وزن کمک می کند.

گرسنگی چه بلایی سرتان می‌آورد؟

 اشتباه در رژیم غذایی: حذف نان از برنامه تغذیه

مصرف بیش از حد نان و غذاهای حاوی کربوهیدرات در رژیم غذایی توصیه نمی شود. با این حال، حذف کامل نان از رژیم غذایی می تواند عواقب منفی داشته باشد. گروه های کربوهیدراتی مختلف مانند ماکارونی و بلغور می توانند ناخودآگاه جایگزین نان حذف شده از رژیم غذایی شوند. حذف تمام کربوهیدرات ها از رژیم غذایی همراه با نان خطر از دست دادن عضلات را به همراه دارد. این میزان مصرف نان یا سایر کربوهیدرات ها است که باید در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی رایگان و آسان/ کاهش وزن در 6 روز

 اشتباه در رژیم غذایی: نوشیدن آب کمتر با این تصور که باعث ورم می شود

برخلاف تصور اینکه مصرف آب باعث ایجاد ورم می شود، مصرف آب به مقدار لازم از ایجاد ورم در بدن جلوگیری می کند. مصرف ناکافی آب که برای عملکرد آنزیم های گوارشی ضروری است، هم سیستم گوارشی و هم متابولیسم را کند می کند. اینکه مصرف روزانه آب کمتر از حد لازم است و زیاده روی در مصرف چای یا قهوه از جمله عواملی است که باعث کم آبی بدن، کاهش متابولیسم و ​​ایجاد نفخ و به عبارتی ورم می شود.

اشتباه در رژیم غذایی: میوه نخورید چون قند دارد

میوه ها حاوی مقدار زیادی قند هستند، اما مصرف آنها با کنترل سهم، کربوهیدرات ها، ویتامین ها و مواد معدنی را که باید در طول روز مصرف شوند، فراهم می کند. اما به دلیل وجود مقدار زیادی آنتی اکسیدان در میوه ها، متابولیسم را تسریع کرده و در برابر بیماری ها محافظت می کند. مصرف آن در طول روز به عنوان میان وعده یا درست بعد از وعده غذایی اصلی باعث افزایش وزن نمی شود. باید در نظر داشت که مصرف بیشتر میوه در اواخر شب یا در طول روز ممکن است باعث افزایش وزن شود.

گران‌ ترین میوه‌ های دنیا: 13 مورد از گران قیمت ترین میوه های دنیا + عکس |  وبلاگ سان میوه

اشتباه در رژیم غذایی: تلاش برای کاهش وزن فقط با خوردن سبزیجات و میوه ها

رژیم‌هایی که بدون مصرف پروتئین حیوانی کافی ادامه می‌یابند می‌توانند منجر به تولید ناکافی یا شکست هورمون‌ها و آنزیم‌های ساختار پروتئینی مانند انسولین شوند. پروتئین گیاهی از سبزیجات و میوه ها و پروتئین موجود در غذاهای حیوانی به همان اندازه برای بدن مفید نیستند. یک برنامه غذایی غنی از سبزیجات و میوه ها باید با مصرف سایر گروه های غذایی اجرا شود.

اشتباه در رژیم غذایی: رژیم غذایی یکنواخت برای کاهش وزن سریع

همانطور که تلاش برای کاهش وزن تنها با مصرف سبزیجات و میوه ها ناخوشایند است، رژیم غذایی مبتنی بر پروتئین نیز به اندازه یک سوء تغذیه است. یک نوع رژیم غذایی همه به نوعی باعث از دست دادن ویتامین، مواد معدنی و عضلات می شود. مصرف بیش از حد پروتئین، بقایای اسید را در بدن باقی می گذارد و باعث خروج کلسیم از استخوان ها، بارگیری بیش از حد کلیه ها و بدتر شدن فلور روده می شود. در این نوع رژیم ها، اگرچه کاهش وزن در ابتدا در زمان کوتاهی حاصل می شود، اما با کاهش متابولیسم پس از مدتی کاهش وزن متوقف می شود.

بیشتر بخوانید: 20 استراتژی برای کاهش وزن بدون رژیم

اشتباه در رژیم غذایی: مصرف مکرر محصولات سبک با این فکر که باعث افزایش وزن نمی شود

مانند تمام غذاهای مصرفی، محصولات سبک نیز حاوی کالری هستند. اگرچه کالری محصولات سبک نسبت به سایر غذاها کمتر است، اما مصرف آنها بدون توجه به مقدار آن می تواند باعث افزایش وزن شود. لازم به ذکر است که مصرف نان سبوس دار به جای نان سفید باعث دریافت کربوهیدرات می شود. تنها مزیت مصرف نان سبوس دار افزایش آهسته قند خون و دریافت فیبر اضافی است.

بیشتر بخوانید: 10 تغییر رژیم غذایی برای مدیریت کولیت روده

اشتباه در رژیم غذایی: زیاده روی در مصرف لیموترش با این تصور که باعث چربی سوزی می شود

باید دانست که هیچ غذایی به تنهایی باعث چربی سوزی نمی شود. مصرف سرکه یا آب لیمو به تنهایی باعث چربی سوزی نمی شود. آب با لیمو یا سرکه دارای خاصیت قلیایی بالایی است و می تواند متابولیسم را تسریع کند، هرچند اندک. مصرف آب لیمو یا سرکه که نوشیدن معطر آن راحت‌تر است به مدت طولانی می‌تواند باعث مشکلات معده شود. ممکن است مصرف لیمو و سرکه با اضافه کردن آن به سالاد به جای مصرف آن با آب، انتخاب بهتری باشد.

روش صحیح مصرف لیمو ترش | دانستنی هایی پیرامون روش صحیح مصرف لیمو ترش

اشتباه در رژیم غذایی: عدم استفاده از روغن در غذا

بیشتر غشای سلولی و هورمون ها از چربی تشکیل شده اند. برای اینکه سلول ها و در نتیجه عملکرد بدن به درستی کار کنند، چربی های با کیفیت باید در رژیم غذایی وجود داشته باشد. خوردن بدون چربی و مصرف نکردن چربی کافی یکی از دلایلی است که متابولیسم را کند می کند و کاهش وزن را دشوار می کند. مصرف سالاد بدون روغن باعث کاهش دریافت ویتامین ها و مواد معدنی در رژیم غذایی می شود، زیرا از جذب ویتامین های محلول در چربی (A، D، E، K) جلوگیری می کند. دانه های روغنی مانند گردو، فندق و بادام باید مصرف شود تا روغن های ضروری بدن به دست آید. با این حال، مصرف چربی ها به میزان لازم، دوره سیری را نیز طولانی می کند.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید