16:06 , 1401/8/2
کد خبر: 000016157
بازدید: 2173
6 فایده چغندر قرمز برای سلامتی/ از کاهش نفخ معده تا ویتامین C

چغندر قرمز سرشار از آمین ها و مواد معدنی است و در عین حال که به دلیل رنگ و طعم آن مورد علاقه است، فواید زیادی دارد. این سبزی ریشه ای که ایمنی شما را تقویت می کند به دلیل داشتن سدیم و قند باید با احتیاط مصرف شود.

خواص چغندر برای سلامتی

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، وقتی زمستان فرا می رسد، سبزیجات و میوه های رنگارنگ غرفه ها را پر می کنند. چغندر قرمز با رنگ خود یکی از چشمگیرترین سبزیجات است. این سبزی که فواید آن به اندازه رنگش قابل تحسین است دارای ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی مانند ویتامین C، فولات (ویتامین B9)، فسفات، منگنز، پتاسیم، کلسیم، سلنیوم، آهن است. اطمینان از مصرف چغندر قرمز که بیشتر به صورت ترشی یا سالاد مصرف می شود، به ویژه برای کودکان ضروری است. قسمت سبز چغندر مصرفی شامل 87 درصد آب، 8 درصد کربوهیدرات، 2 تا 3 درصد فیبر است. 136 گرم چغندر قرمز پخته شده کمتر از 60 کالری دارد. مشخص شده است که 8 درصد از نیاز روزانه افراد بالغ به فیبر را می توان از چغندر قرمز تامین کرد. ارزش غذایی 100 گرم چغندر قرمز خام به شرح زیر است:

43 کالری

88 درصد آب

1.6 گرم پروتئین

9.6 گرم کربوهیدرات

6.8 گرم شکر

2.8 گرم فیبر

02. گرم چربی

9-8 درصد چغندر خام یا پخته کربوهیدرات است. چغندر که از قندهای ساده مانند گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است، دارای شاخص گلیسمی (نشانگر سرعت افزایش سطح قند خون بعد از غذا) 61 است. در مقابل، چغندر دارای بار گلیسمی تنها 5 است. با این حال، افراد مبتلا به دیابت باید در حد اعتدال مصرف کنند.

چغندر و ویتامین C

سلول های ما به ویتامین C موجود در چغندر قرمز نیاز دارند و اگر این نیاز برطرف شود، سیستم ایمنی بدن ما افزایش پیدا می کند. در غیر این صورت، غلظت ویتامین C در پلاسما در دوره های عفونت و استرس به سرعت کاهش پیدا می کند. مطالعات انجام شده به اهمیت دریافت کافی ویتامین C در کاهش علائم عفونت دستگاه تنفسی و در مدت کوتاه بیماری اشاره می کند.

رنگش چغندر و آنتی اکسیدان بالا

Betalain که به چغندر قرمز رنگ ارغوانی می دهد، خواص آنتی اکسیدانی بالایی نیز نشان می دهد. بدن ما هر روز در معرض مواد مضری قرار می گیرد که می توانند باعث بیماری های زیادی شوند، از رادیکال های آزاد خارجی یا خودساخته، از سرطان گرفته تا نارسایی مزمن قلبی.

Betalain با نشان دادن خواص آنتی اکسیدانی با این رادیکال های آزاد مبارزه می کند، از قلب محافظت می کند و با سرطان مبارزه می کند. علاوه بر این، بتالین با کاهش سطح هموسیستئین در پلاسما، که باعث بیماری های قلبی می شود، از بیماری های قلبی محافظت می کند.

جریان خون را فراهم می کند

همانطور که جریان خون به مغز با افزایش سن کاهش پیدا می کند، عملکردهای شناختی به تدریج کاهش می یابد. کاهش خون رسانی به سلول های مغز با زوال عقل و آلزایمر مرتبط است. از آنجایی که کاهش میزان اکسید نیتریک در بدن ما می تواند جریان خون به مغز و ارتباطات سلولی در مغز را مختل کند و اگر این وضعیت مزمن شود، باعث آسیب مغزی و بدتر شدن عملکردهای شناختی می شود. چغندر قرمز به لطف تبدیل نیترات در بدن به اکسید نیتریک، نقش مهمی در خون رسانی به مغز و اجرای بهینه عملکردهای شناختی ایفا می کند.

آب چغندر قرمز مفید برای فشار خون

نیترات مصرف شده با غذا در بدن به اکسید نیتریک کاهش می یابد، اکسید نیتریک باعث شل شدن عروق می شود. این باعث بهبود گردش خون و کاهش فشار خون می شود. فشار خون بالا می تواند باعث حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی مزمن قلبی و بیماری کلیوی شود. مطالعات انجام شده بر روی افراد مبتلا به فشار خون نشان می دهد که مصرف آب چغندر قرمز، به شرطی که بیش از 1 لیوان آب در روز (250 میلی لیتر) نباشد، فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. با این حال، باید از مصرف بیش از حد آن خودداری شود زیرا فشار خون را کاهش می دهد. یک غده چغندر قرمز که حدود 136 گرم وزن دارد 106 میلی گرم سدیم دارد. این نشان می دهد که مصرف بیش از حد می تواند خطرناک باشد. مجدداً، بیماران دیابتی نباید در مصرف زیاده روی کنند، زیرا در یک چغندر ۱۳۶ گرمی ۹ گرم قند وجود دارد. مصرف 1 غده 2 تا 3 بار در هفته برای مبتلایان به دیابت کافی است.

آیا از نفخ شکم رنج می برید؟

یک چغندر قرمز متوسط ​​حاوی حدود 4 گرم فیبر غذایی است و در نتیجه از روده های ما محافظت می کند و با تنظیم حرکات روده از مشکلاتی مانند یبوست، سوء هاضمه و نفخ جلوگیری می کند. اگرچه تصور می‌شود مصرف کافی فیبر در برابر سرطان روده بزرگ محافظت می‌کند، اما فواید زیادی دارد. چغندر قرمز همچنین حاوی گلوتامین است که یکی از مهم ترین اسیدهای آمینه برای سلامت روده است. مصرف چغندر قرمز باعث ایجاد رنگ صورتی در مدفوع یا ادرار می شود. این بی ضرر است. اگزالات، به ویژه در برگ های سبز چغندر، می تواند مشکل ساز باشد، به خصوص برای کسانی که سنگ کلیه دارند. کسانی که سنگ کلیه دارند باید چغندر قرمز را در حد اعتدال مصرف کنند.

چغندر قرمز ظرفیت ورزش شما را افزایش می دهد

نیترات موجود در چغندر نیز نقش مهمی در عملکرد فیزیکی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که نیترات‌ها به بهبود عملکرد بدنی، به‌ویژه در حین ورزش با شدت بالا کمک می‌کنند. نیترات ها با حمل اکسیژن بیشتر در حالت استراحت، به ریکاوری عضلات کمک می کنند. چغندر قرمز ممکن است برای عملکرد بهتر ورزش مفید باشد و در عین حال مصرف اکسیژن و استقامت را در ورزش های دویدن و دوچرخه سواری افزایش دهد. در یک مطالعه در سال 2019 در بین دوچرخه سواران حرفه ای، بیان شد که دوچرخه سوارانی که به طور منظم مقادیر زیادی آب چغندر قرمز مصرف می کردند، در طول زمان عملکرد بهتری داشتند.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید