08:52 , 1401/7/24
کد خبر: 000015937
بازدید: 1275
6 ضربه جبران ناپذیر استرس بر سلامت بدن

استرس یک واکنش فیزیکی و ذهنی طبیعی به تجربیات زندگی است. هر کسی هر از گاهی استرس را نشان می دهد. همه چیز از مسئولیت های روزمره مانند کار و خانواده گرفته تا مسائل جدی مانند یک بیماری جدید، جنگ یا مرگ عزیزان می تواند باعث استرس شود. اما تداوم استرس می تواند ضررهای جبران ناپذیری را به بدن وارد کند.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، ممکن است در ترافیک گیر کنید و برای یک جلسه مهم دیرتان شده باشد . دقایق پشت هم می گذرد. هیپوتالاموس، برج کنترل کوچک در مغز شما، تصمیم می گیرد دستوری را ارسال کند: «هورمون های استرس را آزاد کنید!» این هورمون های استرس، هورمون هایی هستند که واکنش جنگ یا گریز بدن را تحریک می کنند. قلب شما تند می شود، تنفس شما تند می شود و ماهیچه های شما آماده عمل هستند. این پاسخ بدن شما را برای شرایط اضطراری آماده می کند تا بتوانید سریع واکنش نشان دهید. اما هنگامی که واکنش استرس ایجاد می شود و این مورد هر روز رخ می دهد، یک خطر جدی برای سلامتی ایجاد می کند.

در موقعیت های ناگهانی و کوتاه مدت، استرس می تواند برای سلامتی مفید باشد. می تواند به شما کمک کند با موقعیت های بالقوه خطرناک مقابله کنید. بدن با ترشح هورمون هایی به استرس پاسخ می دهد که ضربان قلب و تنفس را تسریع می کند و ماهیچه ها را آماده می کند.

اما اگر پاسخ استرس پایدار شود و بیشتر از زمانی که برای بقا لازم است بالا بماند، شروع به آسیب رساندن به سلامتی شما می کند. استرس مزمن می تواند علائم مختلفی ایجاد کند و بر سلامت کلی شما تأثیر بگذارد. 

علائم استرس مزمن چیست؟

نا آرامی

اضطراب

افسردگی

سردرد

بیخوابی

6 ضربه جبران ناپذیر استرس بر سلامت بدن

اثرات استرس بر بدن چیست؟

همانطور که گفته شد استرس طولانی مدت می تواند آسیب های جدی را به سلامت بدن وارد کند که در ادامه مطلب به انواع اثرات استرس بر سلامت بدن اشاره خواهیم کرد.

سیستم عصبی مرکزی و غدد درون ریز

سیستم عصبی مرکزی مسئول پاسخ جنگ یا گریز است. در مغز شما، هیپوتالاموس محرک را دریافت می کند و این پیام را ارسال می کند که غدد فوق کلیوی آدرنالین و کورتیزول ترشح می کنند. این هورمون‌ها ریتم قلب را افزایش می‌دهند، جریان خون را به مناطقی که در مواقع ضروری نیاز دارند افزایش می‌دهند. این به معنای افزایش جریان خون به عضلات، قلب و سایر اندام های مهم است.

هنگامی که منبع درک شده ترس از بین رفت، هیپوتالاموس این سیستم ها را به بازگشت به حالت عادی تحریک می کند. اگر سیستم عصبی مرکزی نتواند به حالت عادی بازگردد یا منبع استرس حذف نشود، واکنش ادامه پیدا می کند.

استرس مزمن نیز عاملی برای رفتارهایی مانند پرخوری یا کم خوری، مصرف الکل و مواد مخدر و کناره گیری اجتماعی است.

سیستم های تنفسی و قلبی عروقی

هورمون های استرس بر سیستم تنفسی و قلبی عروقی تاثیر می گذارند. در طول پاسخ به استرس، شما سریع‌تر نفس می‌کشید تا خون غنی از اکسیژن بیشتری به بدنتان بفرستید. اگر مشکلات تنفسی مانند آسم دارید، ممکن است تنفس دشوارتر شود.

همچنین قلب در هنگام استرس سریعتر پمپاژ می کند. هورمون های استرس باعث انقباض شریان ها و هدایت اکسیژن به عضلات می شوند، بنابراین شما قدرت عضلانی بیشتری برای اقدام دارید. با این حال، فشار خون را نیز افزایش می دهد.

در نتیجه استرس مکرر و مزمن باعث می شود که قلب برای مدت طولانی بیش از حد سخت کار کند. هنگامی که فشار خون بالا می رود، خطر سکته مغزی و حمله قلبی نیز افزایش پیدا می کند.

دستگاه گوارش

هنگامی که کبد تحت استرس است، قند خون اضافی تولید می کند و انرژی اضافی ایجاد می کند. اگر تحت استرس مزمن هستید، بدن شما ممکن است برای مقابله با این افزایش گلوکز مشکل داشته باشد. استرس مزمن خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

افزایش هورمون ها، تنفس سریع، افزایش ضربان قلب سیستم گوارش را مختل می کند. خطر سوزش سر دل یا ریفلاکس به دلیل افزایش اسید معده افزایش پیدا می کند. استرس باعث ایجاد زخم نمی شود، زخم توسط باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می شود، اما خطر و ظرفیت رشد زخم را افزایش می دهد.

استرس همچنین بر حرکت غذا در بدن تأثیر می گذارد و می تواند باعث اسهال و یبوست شود. همچنین ممکن است حالت تهوع، استفراغ و درد معده را تجربه کنید.

6 ضربه جبران ناپذیر استرس بر سلامت بدن

گرفتگی عضلات

وقتی استرس دارید، عضلات خود را سفت می کنند و به حالت حفاظتی می روند. هنگامی که آنها آرام می شوند، دوباره آرام می شوند، اما اگر شما تحت استرس دائمی باشید، ممکن است عضلات شما زمانی برای استراحت نداشته باشند. سفت شدن ماهیچه ها می تواند باعث سردرد، درد کمر و شانه و بدن درد شود. با گذشت زمان، این می تواند یک چرخه ناسالم ایجاد کند و باعث شود ورزش را ترک کنید و مصرف مسکن را افزایش دهید.

سیستم جنسی و تولید مثل

استرس هم برای جسم و هم برای ذهن خسته کننده است. زمانی که دائما تحت استرس هستید طبیعی است که میل جنسی خود را از دست بدهید. استرس کوتاه مدت باعث افزایش تولید تستوسترون در مردان می شود، اما این اثر مدت زیادی دوام نمی آورد.

اگر استرس برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، سطح تستوسترون شروع به کاهش می کند. این بر تولید اسپرم تأثیر می گذارد و می تواند باعث ناتوانی جنسی شود. استرس مزمن همچنین خطر عفونت در اندام های تناسلی مانند پروستات و بیضه ها را افزایش می دهد.

در زنان، استرس بر چرخه قاعدگی تأثیر می گذارد. این می تواند باعث پریودهای نامنظم، سنگین یا دردناک شود. استرس مزمن همچنین علائم فیزیکی یائسگی را افزایش می دهد.

سیستم ایمنی

استرس سیستم ایمنی را تحریک می کند و این یک حالت فوری و مثبت است. این تحریک برای جلوگیری از عفونت و بهبود زخم ها ضروری است. اما با گذشت زمان، هورمون های استرس سیستم ایمنی را ضعیف می کنند و واکنش بدن به مهاجمان را کاهش می دهند. مشخص شده است که افرادی که تحت استرس مزمن هستند بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های ویروسی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی هستند. استرس همچنین بهبودی شما را از بیماری طولانی تر می کند.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید