04:54 , 1401/7/12
کد خبر: 000015622
بازدید: 1312
11 حقیقت عجیب و باورنکردنی درباره «ونیز» که نمی‌دانستید

شهر مردابی ونیز 1600 سال قدمت دارد. در ادامه مطلب به چند حقیقت شگفت انگیز درباره ونیز اشاره خواهیم کرد.

11 حقیقت هیجان انگیز درباره ونیز ایتالیا

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، ونیز با کانال های پر پیچ و خم خود، هزارتوی سرگیجه آور خیابان های کوچک، گوندولاهای سلطنتی و وجود غیرمحتملی که در مجموعه ای از جزایر قرار گرفته است، مدت هاست مسافران را به عنوان مکانی زیبا که پر از داستان و چند راز است مجذوب خود کرده است. کنجکاو هستید که درباره شهر جزیره ای ونیز اسرارآمیز بیشتر بدانید؟ این حقایق جالب در مورد ونیز کمک خواهد کرد.

1. ونیز بر روی 118 جزیره قرار دارد 

ونیز بر روی 118 جزیره قرار دارد که با 150 کانال از هم جدا شده اند. بسیاری از جزایر با مجموعه ای از 400 پل عابر پیاده متصل شده اند، اما برخی از آنها مانند بورانو، مورانو و تورچلو معروف، در تالاب قرار دارند و فقط با قایق یا تاکسی آبی قابل دسترسی هستند.

11 حقیقت عجیب و باورنکردنی درباره «ونیز» که نمی‌دانستید

2. هیچ ماشینی در ونیز وجود ندارد

هنگامی که به مرکز شهر برسید، هیچ خودرویی را نخواهید دید: اساساً قایق ها جای اتومبیل ها را در مرکز ونیز می گیرند و کانال ها جای جاده ها را می گیرند.

3. ونیز به توری و شیشه اش معروف است

به طور خاص، معروف ترین توری دست ساز ونیز از جزیره دورافتاده بورانو می آید، در حالی که بهترین شیشه های نمادین آن در جزیره دورافتاده مورانو ساخته شده است. امروز می توانید از هر دو جزیره دیدن کنید. در طول قرن ها، این محصولات صنایع دستی راه خود را در سراسر جهان پیدا کرده اند، از جمله به دست چندین پادشاه (از جمله هنری هشتم) و حتی تعداد انگشت شماری پاپ!

4. تنها چهار پل از کانال بزرگ عبور می کنند

آنها عبارتند از Ponte dell'Accademia چوبی در نزدیکی Gallerie dell'Accademia، Ponte degli Scalzi در نزدیکی ایستگاه قطار، Ponte di Calatrava a Venezia مدرن (به طور رسمی "Ponte della Costituzione") که در سال 2008 افتتاح شد، و البته قدیمی ترین. بزرگ‌ترین و معروف‌ترین آنها پل ریالتو است که در اواخر قرن شانزدهم ساخته شد. اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که چند روز را در ونیز سپری می کنید، از هر چهار نقطه عبور کنید!

11 حقیقت عجیب و باورنکردنی درباره «ونیز» که نمی‌دانستید

5. ونیز زمانی یک امپراتوری مستقل بود

جمهوری مستقل ونیز از سال 697 پس از میلاد تا سال 1797 پس از میلاد - در مجموع بیش از هزار سال - ادامه یافت! در اوج خود در قرن چهاردهم، ونیز تا کرت و در امتداد بیشتر خط ساحلی بالکان حکومت می کرد و بنادر مکان هایی مانند زادار امروزی، کرواسی و کوتور، مونته نگرو را کنترل می کرد.

6. ونیز بسیار ثروتمند بود

ونیز زمانی مرکز تجارت بین اروپا، آسیای مرکزی و خاورمیانه بود، و در این فرآیند بسیار ثروتمند شد و زمانی به عنوان ثروتمندترین شهر اروپا مورد احترام قرار گرفت.

جمهوری توسط یک دوج (رئیس دولت که مادام العمر انتخاب می شد) و یک سری شورا اداره می شد. کاخ دوج امروزه یکی از بهترین مکان‌ها برای گشت و گذار در ونیز است و نه تنها خانه دوج بود، بلکه به عنوان خانه شوراها، زندان و مرکز عمومی دولت عمل می‌کرد.

7. ماسک های ونیزی تنها سوغاتی توریستی نیستند

ماسک‌های ونیز که زمانی به عنوان بخشی از زندگی روزمره برای پنهان کردن هویت استفاده‌کننده در طول فعالیت‌های نه چندان مناسب استفاده می‌شد (به ویژه با استانداردهای کلیسا در قرون وسطی)، با فرهنگ خود شهر در هم تنیده شده است. بنابراین در حالی که امروزه آنها بیشتر با کارناوال ونیزی مرتبط هستند، اما ماسک ها سابقه ای بیش از 1000 ساله در شهر دارند. آنها با هر بودجه ای سوغاتی های دوست داشتنی درست می کنند، از 3 یورو برای ماسک های کوچک و تولید انبوه تا هزاران ماسک برای آثار هنری دست ساز.

11 حقیقت عجیب و باورنکردنی درباره «ونیز» که نمی‌دانستید

8. مارکوپولو یک ونیزی بود

مارکوپولو کاشف معروف که در سال 1254 در یک خانواده تاجر ثروتمند متولد شد، در اصل اهل ونیز بود. در طول زندگی خود، او تقریباً 24 سال را در خارج از کشور زندگی کرد، با امپراتوری مغول ارتباط برقرار کرد و در مسیری که امروزه به نام جاده ابریشم شناخته می شود، سفر کرد. سرانجام، او توسط جنوا، رقیب سرسخت ونیز، دستگیر شد و در حین زندان، «سفرهای مارکوپولو» یا به سادگی «سفرها» را نوشت. 

9. امروزه حدود 400 گوندولا در کانال های شهر شناور هستند

خیلی به نظر می رسد؟ در یک برهه از زمان، حدود 10000 گوندولا در کانال‌های شهر پراکنده شدند! در قرن‌های گذشته، ونیزی‌های ثروتمند از تله کابین استفاده می‌کردند، همان‌طور که همتایان خود در رم یا پاریس ممکن بود از اسب و کالسکه استفاده کنند، و همیشه یک کالسکه (کامل با راننده) آماده بود. قبلاً از گوندولاها برای حمل و نقل کالاهای مختلف و حمل و نقل عمومی استفاده می شد، اما اکنون قایق های موتوری مدرن این وظایف را بر عهده گرفته اند.

امروزه تقریباً تمام 400 گوندولا باقی مانده در ونیز برای مقاصد گردشگری استفاده می شود. لذت بردن از گوندولا سواری ونیزی یکی از محبوب ترین کارهایی است که در شهر انجام می شود و راهی عالی برای لذت بردن از برخی از بهترین مناظر ونیز است.

10. بازار ریالتو نزدیک به 1000 سال قدمت دارد!

بازار ریالتو که در چند قدمی پل معروف ریالتو قرار دارد، در سال 1097 تاسیس شد و از آن زمان تاکنون بخش مهمی از منظر فرهنگی ونیز بوده است. در زمان امپراتوری ونیز، بازار ریالتو یکی از بزرگترین و قدرتمندترین بازارهای جهان بود. ادویه جات، جواهرات، غذا، پارچه و حیوانات در شرق و غرب به خریدارانی از سراسر اروپا و فراتر از آن فروخته می شد.

11 حقیقت عجیب و باورنکردنی درباره «ونیز» که نمی‌دانستید

11. اسب های معروف کلیسای سنت مارک در واقع ونیزی نیستند

در حالی که اسب های سنت مارک با ونیز مرتبط هستند (آنها صدها سال در بالای کلیسای سنت مارک ایستاده اند) آنها اصالتاً در ونیز نیستند. این شهر آنها را در سال 1254 زمانی که آنها را از قسطنطنیه پس از جنگ صلیبی چهارم گرفتند، به دست آورد.  منشا واقعی تاریخ آنها حتی پیش از قسطنطنیه نیز می باشد. تئوری ها نشان می دهند که قدمت آنها به قرن چهارم قبل از میلاد می رسد و ممکن است از مصر یا روم سرچشمه گرفته باشند.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید