04:00 , 1401/4/6
کد خبر: 000013034
بازدید: 1684
10 نشانه یائسگی که نمی دانستید

یائسگی که نشان دهنده پایان چرخه قاعدگی است، بخشی طبیعی از زندگی است و یک فرآیند بیولوژیکی است. به عبارت دیگر دوره ای است که باروری به پایان می رسد.

آیا یائسگی باعث لاغری میشود؟ آیا یائسگی زودرس درمان دارد؟ آیا یائسگی باعث افسردگی میشود؟ آیا یائسگی باعث فشار خون میشود؟ آیا یائسگی باعث غلظت خون میشود؟ ایا یائسگی باعث ریزش مو میشود؟ آیا یائسگی باعث چاقی میشود؟ آیا یائسگی باعث سردرد میشود؟ آیا یائسگی یکدفعه اتفاق می افتد؟ آیا یائسگی به یکباره اتفاق می افتد؟ از کجا بفهمیم یائسگی زودرس داریم؟

به گزارش ایونا، یائسگی که نشان دهنده پایان چرخه قاعدگی است، بخشی طبیعی از زندگی است و یک فرآیند بیولوژیکی است. به عبارت دیگر دوره ای است که باروری به پایان می رسد. سن یائسگی در سراسر جهان بین 45 تا 55 سال است و سن شروع یائسگی برای زنان ترک به طور متوسط ​​بین 46 تا 48 سال است.

10 نشانه یائسگی که نمی دانستید
10 نشانه یائسگی که نمی دانستید

بسیاری از علائم مختلف در زنان قبل و در طول دوره یائسگی رخ می دهد. علائم می توانند خود را از نظر فیزیولوژیکی، بیولوژیکی و ذهنی نشان دهند. این علائم ممکن است از یک زن به زن دیگر متفاوت باشد. مانند فیزیولوژی هر فردی، سفر هر زنی در این دوره متفاوت است.

1- بی نظمی قاعدگی

دوره قاعدگی طبیعی بین 3 تا 7 روز کامل می شود. این دوره بین 21 تا 35 روز تکرار می شود. اگر این چرخه کمتر یا کمتر از آنچه باید اتفاق بیفتد، نامنظم در نظر گرفته می شود. شروع بی نظمی قاعدگی می تواند منادی بسیاری از اختلالات مختلف و همچنین یکی از علائم پیش از یائسگی باشد.

کاهش هورمون های استروژن و پروژسترون بر قوام در این دوره تأثیر می گذارد. تا قبل از یائسگی، سیکل قاعدگی ممکن است بیشتر یا نادر باشد. میزان خونریزی نیز ممکن است کاهش یا افزایش یابد.

نوشیدن مقدار زیادی آب در طول دوره های نامنظم می تواند به عملکرد روان سایر عملکردهای بدن کمک کند. اگرچه قاعدگی های نامنظم در یائسگی شایع است، سایر علل زمینه ای نیز باید بررسی شوند.

بیشتر بخوانید: تغییرات دوران یائسگی چیست؟ مواد غذایی مناسب در رژیم یائسگی

بیشتر بخوانید: تغییرات هورمونی دوران یائسگی و کاهش سلامت قلب و عروق

بیشتر بخوانید:یائسگی زودرس قابل درمان است؟

2- گرگرفتگی

گرگرفتگی نتیجه افت هورمون استروژن است. گرگرفتگی در 3 زن از 4 زن رخ می دهد و شایع ترین علامت یائسگی است. معمولا در صورت و بالاتنه احساس می شود. معمولا چند دقیقه طول می کشد. در برخی از زنان، می تواند به گونه ای موثر باشد که کیفیت زندگی آنها را به طور قابل توجهی تغییر دهد.

روش های زیر را می توان برای گرگرفتگی توصیه کرد:

  • مصرف نوشیدنی های سرد و غذاهای نه چندان گرم،
  • پرهیز از محیط های گرم
  • استفاده از پنکه یا تهویه مطبوع
  • اجتناب از الکل و سیگار
  • پرهیز از قهوه و چای
  • پوشیدن لباس‌های پنبه ای یا طبیعی،
  • کاهش وزن به دست آمده در شروع یائسگی.

3- تعریق شبانه و مشکلات خواب

مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه نیز در دوره قبل و بعد از یائسگی رایج است. بزرگترین علت تعریق شبانه که باعث می شود بسیاری از زنان یائسه با تعریق از خواب بیدار شوند، تغییرات هورمونی در دوران یائسگی است. به ندرت، تعریق شبانه می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های دیگر مانند بیماری قلبی باشد. بنابراین، در چنین مواردی، ممکن است توصیه شود که با پزشک مشورت کنید.

10 نشانه یائسگی که نمی دانستید
10 نشانه یائسگی که نمی دانستید

مشکلات خواب نیز یکی از موارد رایج در دوران یائسگی و پس از آن است. مشکل به خواب رفتن، خواب ماندن و زود بیدار شدن از جمله مشکلات خواب هستند. سردرد، بدن درد و احساس خستگی از جمله مواردی است که در این دوره از بی خوابی مشاهده می شود. برای جلوگیری از مشکلات خواب می توان روش های مختلفی مانند پوشیدن لباس راحت هنگام خواب، خنک نگه داشتن اتاق خواب، تهویه هوا و خوابیدن هر شب در یک ساعت مشخص را توصیه کرد.

4- از دست دادن میل جنسی

به دلیل کاهش هورمون های جنسی مانند استروژن و پروژسترون، میل جنسی زنان ممکن است در دوران یائسگی کاهش یابد. مطالعات نشان می دهد که از هر 100 زن 80 زن در دوره یائسگی کاهش میل جنسی دارند. در اینجا چند پیشنهاد برای افزایش میل جنسی وجود دارد:

مصرف مواد غذایی با اثرات تقویت جنسی (توت فرنگی، موز، کرفس، آجیل خام، تخم کدو تنبل، بادام خام، سیر، فلفل قرمز، میخک، دارچین، زیره، جینسینگ، خرنوب، جعفری، زنجبیل، صدف، میگو، ماهی مرکب، عسل، انجیر)

پیاده روی و ورزش منظم

خواب کافی،

دوری از سیگار 

دور بودن از استرس

5- خشکی واژن

در دوران یائسگی، هورمون استروژن در بدن کاهش می یابد و تولید ترشحات واژن کاهش می یابد. بافت اپیتلیال در واژن نازک تر می شود و به راحتی تحریک می شود. خشکی واژن که در زنان در هر سنی دیده می شود اما در دوران یائسگی بیشتر دیده می شود، می تواند علائمی مانند سوزش واژن و خارش ایجاد کند و رابطه جنسی را دشوار و دردناک کند. این می تواند باعث کاهش میل جنسی شود و روی رابطه جنسی تأثیر منفی بگذارد.

برای جلوگیری از این وضعیت، می توان از روان کننده ها و یا مرطوب کننده های واژن استفاده کرد. علاوه بر این، بازسازی سلول های این ناحیه را می توان با روش های PRP واژینال، فرکانس رادیویی و لیزر درمانی تحریک کرد.

بیشتر بخوانید: درد فک در دوره یائسگی زنان تشدید می شود

6- ریزش مو و خشکی پوست

ریزش مو یکی از موارد شایعی است که در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما در دوران یائسگی شایع است. اگرچه ریزش مو به دلیل یائسگی با گذشت زمان کاهش می یابد، اما ریزش ممکن است باعث شود فرد از نظر زیبایی احساس ناراحتی کند.

افزایش مصرف پروتئین و آهن، محافظت از پوست سر در برابر نور خورشید و استفاده از محصولات موی مناسب می تواند ریزش مو را کاهش دهد.

کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی نیز بر پوست تأثیر منفی می گذارد. کاهش میزان کلاژنی که استروژن بر آن تأثیر می گذارد باعث می شود که پوست مثل قبل سفت نشود. علاوه بر این، غدد چربی در دوران یائسگی کوچک می‌شوند و بنابراین پوست خشک‌تر می‌شود. مرطوب کردن پوست، استفاده از اسیدهای چرب و ضد آفتاب می تواند ظاهر پوست را بهتر کند.

7- مشکل در تمرکز

تجربه تاخیر در حافظه و تمرکز در مراحل اولیه و میانی یائسگی معمول است. یک تغییر عمده در بدن که می تواند باعث فراموشی طبیعی در دوران یائسگی شود، کاهش سطح هورمون های بدن است. سطح استروژن در دوران پیش از یائسگی افزایش و کاهش می یابد. استروژن یک هورمون مهم است که می تواند بر حافظه قبل یا در طول یائسگی تأثیر بگذارد. در حالی که سطح مطلق هورمون با عملکرد شناختی مرتبط نیست، ممکن است نوسانات در این زمان در مشکلات حافظه ای که بسیاری از زنان یائسه تجربه می کنند، نقش داشته باشد.

8- تحریک پذیری عصبی

در دوره قبل و بعد از یائسگی می توان متوجه کاهش ضریب عصبی شد. ممکن است فرد سریعتر عصبانی شود و در کنترل اعصاب خود دچار مشکل شود.

10 نشانه یائسگی که نمی دانستید
10 نشانه یائسگی که نمی دانستید

تحریک پذیری در دوران یائسگی اغلب به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می شود. همچنین می تواند ناشی از مشکلات خواب و سطح استرس بالا باشد که در دوران یائسگی رخ می دهد. خواب خوب و با کیفیت می تواند به کاهش خشم کمک کند.

9- افزایش وزن

ایجاد تغییراتی در بدن با افزایش سن در هر دوره طبیعی است. سطوح پایین استروژن که در دوران یائسگی رخ می دهد می تواند متابولیسم را کند کند. بنابراین ممکن است فرد در دوران پیش از یائسگی یا یائسگی وزن اضافه کند.

10 نشانه یائسگی که نمی دانستید
10 نشانه یائسگی که نمی دانستید

انتظار می رود چند کیلو اضافه شود. اما اگر وزن مورد توجه قرار نگیرد و این وضعیت تحت کنترل قرار نگیرد، ممکن است مشکلات مختلف سلامتی مانند چاقی ایجاد شود. زنان ممکن است متوجه افزایش چربی شکم به خصوص در این دوران شوند. از دوران پیش از یائسگی تا پس از یائسگی باید به تغذیه و ورزش توجه کرد، زیرا چربی اضافی شکم می تواند خطر ابتلا به مشکلات سلامتی مانند بیماری های قلبی عروقی و پوکی استخوان را افزایش دهد. علاوه بر این، غذاهایی با محتوای انرژی کم و ارزش غذایی بالا می توانند ترجیح داده شوند.

10- درد و کوچک شدن سینه ها

درد سینه یکی دیگر از علائمی است که بسیاری از زنان در نتیجه نوسان سطح استروژن در دوران یائسگی از آن رنج می برند. حساسیت و درد سینه در دوران یائسگی افزایش می یابد. ماساژ سینه ها با استفاده از روغن های ضروری به کاهش درد کمک می کند.

سطوح پایین استروژن می تواند باعث شود سینه ها پس از یائسگی کمتر پر به نظر برسند. اگرچه این مشکل در برخی افراد به عنوان یک مشکل زیبایی دیده می شود، اما بخشی سالم از روند طبیعی است.

درد و یا کوچک شدن سینه در دوران یائسگی معمولاً جای نگرانی نیست. با این حال، باید اطمینان حاصل شود که این وضعیت شامل تغییر تعادل هورمونی است. به همین دلیل انجام ماموگرافی منظم در دوران یائسگی توصیه می شود.

تمام علائمی که در دوران یائسگی رخ می دهد نیز می تواند نشانه ای از بیماری های مختلف باشد. به همین دلیل، در دوره یائسگی از انجام معاینات منظم سلامت خود غافل نشوید. برایتان روزهای تندرستی آرزومندیم.

بیشتر بخوانید: مشاغل شیفتی موجب تاخیر در یائسگی می شوند

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید