05:44 , 1401/7/2
کد خبر: 000015456
بازدید: 1500
10 علت اصلی کبودی بدن و درمان آن

لکه های سیاه و آبی که روی بدن ظاهر می شوند کبودی نامیده می شوند. کبودی در بدن معمولاً به دلیل تجمع خونی که از مویرگ های زیر پوست نشت می کند، ایجاد می شود.

علت کبودی بدن چیست؟ چگونه کبودی درمان می شود؟

کبودی چیست؟

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، کبودی در هر سنی ممکن است رخ دهد. برخی از کبودی ها با درد بسیار کمی ظاهر می شوند و بسته به محل آنها ممکن است فرد متوجه آنها نشود. اگرچه کبودی پراکنده معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست، اما دانستن گزینه‌های درمانی برای کبودی به غیر از آسیب و اینکه آیا این وضعیت به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارد یا خیر، مهم است. در برخی موارد، افرادی که مواد مغذی مناسب را به رژیم غذایی خود اضافه می کنند، می توانند خطر کبودی آینده را کاهش دهند.

علاوه بر این، بدن افراد مسن نسبت به افراد بالغ در برابر ضربه آسیب پذیرتر است. با افزایش سن، ساختار محافظ پوست و بافت چربی که از رگ‌های خونی محافظت می‌کند با گذشت زمان ضعیف می‌شود، به این معنی که حتی آسیب‌های جزئی نیز می‌تواند باعث کبودی در بدن شود.

چه چیزی باعث کبودی در بدن می شود؟

کبودی روی بدن معمولاً در اثر ضربه به پوست ایجاد می شود. تروما نامی است که به آسیبی گفته می شود که در نتیجه بریدگی یا ضربه در قسمت خاصی از بدن صورت می گیرد. هر گونه آسیب در بسیاری از موارد باعث ترکیدن رگ های خونی ریز به نام مویرگ ها می شود. خونی که از سیاهرگ‌ها نشت می‌کند در زیر سطح پوست گیر می‌کند که باعث ایجاد کبودی‌هایی می‌شود روی پوست ظاهر می‌شوند.

10 علت اصلی کبودی بدن و درمان آن

گرایش ارثی و کبودی بدن

تمایل به کبودی در بدن ممکن است در برخی موارد به دلایل ژنتیکی باشد. اختلالات ارثی مانند بیماری فون ویلبراند می تواند بر توانایی لخته شدن خون فرد تأثیر بگذارد و باعث کبودی آسان شود.

کمبود مواد مغذی و کبودی بدن

ویتامین ها به انجام بسیاری از عملکردهای مهم مانند کمک به تشکیل گلبول های قرمز، حفظ سطح مواد معدنی و کاهش سطح کلسترول کمک می کنند. به عنوان مثال، ویتامین C از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند و به بهبود زخم ها کمک می کند. پوست افرادی که ویتامین C کافی دریافت نمی کنند بیشتر مستعد کبودی است. سایر علائم و نشانه های کمبود ویتامین C عبارتند از تحریک پذیری، تورم و خونریزی لثه ها، خستگی و ضعف.

افرادی که آهن کافی دریافت نمی کنند نیز ممکن است دچار کبودی به خصوص در اطراف لب ها شوند. این عمدتا به این دلیل است که بدن برای حفظ سلامت سلول های خونی به آهن نیاز دارد. در مواردی که سلول های خونی سالم نیستند، بدن قادر به دریافت اکسیژن مورد نیاز برای عملکرد نخواهد بود. این می تواند پوست را بیشتر مستعد کبودی کند.

سایر علائم و نشانه های رایج کمبود آهن عبارتند از: احساس سوزن سوزن شدن در پاها، سردرد، سرگیجه، هوس خوردن مواد غیر خوراکی مانند یخ، خاک یا خاک رس، تنگی نفس، زبان متورم یا دردناک، دست های سرد، خستگی و ضعف وجود دارد.

اگر چه در بزرگسالان سالم نادر است، کمبود ویتامین K همچنین می تواند سرعت لخته شدن خون را کاهش دهد و خون با انعقاد کند می تواند به راحتی زیر پوست جمع شود و باعث کبودی شود. سایر علائم کمبود ویتامین K شامل خونریزی در دهان یا لثه، قاعدگی های شدید، وجود خون در مدفوع و خونریزی بیش از حد از زخم ها است.

افرادی که فکر می کنند کبودی در بدن ناشی از کمبود مواد مغذی است، باید با متخصص تغذیه و سلامت مشورت کنند. با نظر پزشک متخصص می توان رژیم غذایی فرد را برای جبران کمبود تغییر داد و در صورتی که با سایر داروهای مصرفی فرد مغایرت نداشته باشد، می توان از مکمل های غذایی مختلف بهره مند شد.

10 علت اصلی کبودی بدن و درمان آن

سندرم کوشینگ و کبودی بدن

سندرم کوشینگ در افرادی که کورتیزول بیش از حد در خون خود دارند ایجاد می شود. سندرم کوشینگ می تواند ناشی از افزایش تولید طبیعی کورتیزول در بدن یا استفاده بیش از حد از داروهای کورتیکواستروئیدی باشد. سندرم کوشینگ باعث نازک شدن پوست و کبودی آسان می شود. سایر علائم و نشانه های سندرم کوشینگ عبارتند از: افزایش وزن بدون دلیل، آکنه، افزایش ادرار، افزایش تشنگی، علائم کشش بنفش روی سینه ها، بازوها، شکم و ران ها، خستگی و رسوبات بافت چربی در صورت و قسمت فوقانی کمر.

دیابت و کبودی بدن

دیابت یک بیماری متابولیک است که بر توانایی بدن برای تولید یا استفاده از انسولین تأثیر می گذارد. در حالی که دیابت به خودی خود باعث کبودی نمی شود، دیابت کنترل نشده می تواند زمان بهبودی فرد را کُند کند و اجازه دهد کبودی ها بیش از حد معمول روی بدن باقی بمانند. علائم و نشانه های دیابت شامل افزایش گرسنگی، افزایش ادرار، افزایش تشنگی، تاری دید، گزگز، درد یا بی حسی در دست ها یا پاها و کاهش وزن ناخواسته است.

افرادی که یک یا چند مورد از این علائم را همراه با کبودی تجربه می کنند اما دیابت برای آنها تشخیص داده نشده است باید به پزشک مراجعه کنند. پزشک می تواند تشخیص لازم را بدهد و در مورد مراحل بعدی به فرد توصیه کند. در افراد با تشخیص دیابت، کبودی ممکن است به سادگی در نتیجه بهبود آهسته زخم باشد. کبودی روی بدن همچنین می تواند در اثر تزریق برای آزمایش قند خون یا تزریق انسولین در برخی از انواع دیابت ایجاد شود.

10 علت اصلی کبودی بدن و درمان آن

سندرم اهلرز دانلوس و کبودی بدن

سندرم اهلرز دانلوس نامی است که به گروهی از بیماری های ارثی داده می شود که مفاصل، پوست و بافت های همبند مانند دیواره رگ های خونی را تحت تاثیر قرار می دهد. افراد مبتلا به سندرم اهلرز دانلوس آزادی حرکت مفصلی دارند که بسیار فراتر از محدوده حرکتی معمولی انسان و محدودیت های کشش پوست است. در این سندرم، پوست فرد نیز نازک، شکننده و به راحتی آسیب می بیند، بنابراین کبودی روی بدن یک بیماری شایع است.

هموفیلی A و کبودی بدن

هموفیلی A یک بیماری ژنتیکی است که بر توانایی لخته شدن خون تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به هموفیلی A فاقد فاکتور VIII هستند که یک عامل لخته‌کننده مهم است که منجر به خونریزی و کبودی بیش از حد می‌شود. سایر علائم و نشانه های هموفیلی A شامل درد مفاصل و تورم مفاصل، آسیب ناشی از خونریزی خود به خود و خونریزی بیش از حد پس از جراحی یا زایمان است.

هموفیلی B و کبودی بدن

افراد مبتلا به هموفیلی B دچار کمبود فاکتور انعقادی به نام فاکتور IX هستند. اگرچه پروتئین خاصی که در اختلال هموفیلی B وجود ندارد با پروتئین مرتبط با هموفیلی A متفاوت است، این بیماری علائم مشابهی دارد. یعنی علائم و نشانه های هموفیلی B شامل درد و تورم مفاصل در مفاصل، آسیب ناشی از خونریزی خود به خود و خونریزی بیش از حد پس از جراحی یا زایمان است.

10 علت اصلی کبودی بدن و درمان آن

پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایمنی و کبودی بدن

پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایمنی یک اختلال خونریزی دهنده است. علت این اختلال خونریزی که به اختصار ITP نامیده می شود، تعداد کم پلاکت است. افراد مبتلا به ITP ممکن است بدون هیچ دلیل مشخصی دچار کبودی شوند. خونریزی زیر پوست نیز ممکن است به صورت لکه های قرمز یا بنفش به اندازه سر سوزن که شبیه بثورات پوستی است، ظاهر شود. سایر علائم و نشانه های پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایمنی شامل دوره های قاعدگی شدید، خونریزی بینی، خونریزی لثه و خون در ادرار یا مدفوع است.

شیمی درمانی و کبودی بدن

افراد مبتلا به سرطان اغلب خونریزی و کبودی بیش از حد را تجربه می کنند. افرادی که شیمی درمانی یا پرتودرمانی دریافت می کنند ممکن است تعداد پلاکت خونشان پایین باشد، یعنی ممکن است ترومبوسیتوپنی ایجاد شود. اگر خون به اندازه کافی پلاکت نداشته باشد کندتر از حد معمول لخته می شود. این بدان معنی است که حتی کوچکترین ضربه و آسیب می تواند باعث کبودی های بزرگ یا توده ای شود.

لنفوم غیر هوچکین و کبودی بدن

لنفوم غیر هوچکین نامی است که به نوعی سرطان داده می شود که در سلول های لنفوسیتی که بخشی از سیستم ایمنی هستند شروع می شود. شایع ترین علامت لنفوم غیر هوچکین تورم بدون درد غدد لنفاوی در گردن، کشاله ران و زیر بغل است. اگر لنفوم غیر هوچکین به مغز استخوان گسترش یابد، می تواند تعداد سلول های خونی را در بدن کاهش دهد. کاهش تعداد سلول های خونی نیز می تواند باعث کاهش تعداد پلاکت ها شود. کاهش تعداد پلاکت ها نیز بر توانایی لخته شدن خون تأثیر می گذارد و خونریزی و کبودی را در بدن تسهیل می کند.

سایر علائم و نشانه های لنفوم غیر هوچکین شامل تب، تعریق شبانه و خستگی است. علائم و نشانه ها ممکن است شامل سرفه، مشکل در بلع یا تنگی نفس اگر لنفوم در ناحیه قفسه سینه است، یا سوء هاضمه، درد معده، یا کاهش وزن ناخواسته اگر لنفوم در معده یا روده باشد.

10 علت اصلی کبودی بدن و درمان آن

بیماری فون ویلبراند و کبودی بدن

بیماری فون ویلبراند یک اختلال ارثی است که بر لخته شدن خون افراد تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به بیماری فون ویلبراند با این عارضه متولد می شوند، اما ممکن است هیچ علامت یا علامتی که نشان دهنده این بیماری باشد تا اواخر زندگی بروز نکنند. این اختلال یک بیماری مادام العمر است. در طول بیماری فون ویلبراند، خونریزی ممکن است شدیدتر یا طولانی تر از حد طبیعی باشد زیرا خون آنطور که باید لخته نمی شود. وقتی این خون در زیر سطح پوست بماند باعث کبودی در بدن می شود.

افراد مبتلا به بیماری فون ویلبراند ممکن است متوجه وجود کبودی‌های بزرگ یا غده‌ای ناشی از آسیب‌های جزئی و حتی بدون توجه شوند. سایر علائم و نشانه های بیماری فون ویلبراند عبارتند از خونریزی شدید پس از آسیب، درمان های دندانپزشکی یا جراحی، خونریزی بینی که بیش از 10 دقیقه طول می کشد، خون در ادرار یا مدفوع، دوره های قاعدگی سنگین یا طولانی، و لخته شدن خون بزرگتر از سه اینچ در قاعدگی. جریان. افرادی که مشکوک هستند علائم خود در نتیجه بیماری فون ویلبراند است، باید با پزشک مشورت کنند.

روش های درمانی در برابر کبودی

برخی داروها می توانند فرد را مستعد کبودی کنند. رقیق‌کننده‌های خون و برخی مسکن‌ها بر توانایی لخته شدن خون افراد تأثیر می‌گذارند. افزایش زمان لخته شدن خون باعث نشت خون بیشتر از رگ های آسیب دیده و تجمع در زیر پوست می شود.

افرادی که مشکوک هستند کبودی روی بدن در نتیجه مصرف داروهای بدون نسخه یا تجویزی است، باید فوراً به پزشک مراجعه کنند. پزشک می تواند در مورد مراحل بعدی به فرد توصیه کند.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید