12:06 , 1401/5/10
کد خبر: 000014696
بازدید: 1356
10 راه تشخیص طلا از  بدل

اگر می خواهید به راحتی طلای اصل را از انواع فلزاتی که ممکن است به شکل طلا در آمده باشند تشخیص دهید خواندن این مقاله شما را یاری خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا، این روزها فروشگاه های طلای آنلاین متعددی آغاز به فعالیت کرده اند و مشتریان خاص خود را دارند اما یکی از موضوعاتی که برای خریداران این فروشگاه ها مطرح می شود این است که چطور می شود از اصل بودن وسایل خریداری شده اطمینان حاصل کرد؟

یکی از اصول مهمی که باید حتما هنگام خرید طلا مورد توجه قرار دهید دریافت فاکتور از واحد فروشنده است. این برگه می تواند تا حد زیادی خیال شما را از اصل بودن جنس راحت کند.

البته این موضوع تنها مربوط به خرید اینترنتی نمی شود و در خرید حضوری و موارد متعدد دیگر هم صدق میکند.

در این گزارش برای شناسایی طلا از سایر فلزات و مصنوعات راهکارهایی ارائه شده است.

1-تشخیص طلای اصل بر اساس شماره

یکی از اولین راه ها برای اطمینان حاصل کردن از اصل بودن مصنوعات طلا چک کردن شماره ای است که روی آنها حک شده است. اگر این رقم را چک کردید و یکی از اعداد 375, 500, 583, 585, 750, 916, 958, 999 بود خیالتان راحت باشد که طلای شما تقلبی نیست.

شاید برایتان جالب باشد بدانید از روی همین عدد شما حتی می توانید از درصد خلوص مصنوعاتی که در دست دارید نیز مطمئن شوید. شیوه کار هم بسیار راحت است.بعد از عدد دهگان عدد حک شده روی طلا در ذهن خود یک ویرگول بذارید. عددی که به دست می آید درصد خلوص طلای شماست. یعنی اگر مثلا روی طلا عدد 916 حک شده معنایش آن است که 91,6  درصد آن جنس از طلای خالص تولید شده است.

 

2-حروف حک شده روی طلا

علاوه بر اعداد روی مصنوعات طلا یک حرف نیز حک می شود که نشان دهنده شهری است که این مصنوعات در آن تولید شده اند.مثلا T نشانه تهران و Eبیانگر اصفهان است یا حرفM  مشهد را نشان می دهد.

ناگفته نماند که در کنار این حروف عدد دیگری نیز ذکر می شود که مربوط به شماره کارخانه ای است که طلا در آن تولید شده است.

3-از دندانتان کمک بگیرید

شاید این تصویر را شما هم دیده باشید که عده ای طلا را زیر دندان خود می گذارند. دلیل این کار این است که طلا فلزی نرم است و اگر شما آن را گاز بگیرید جای دندانتان را روی آن خواهید دید. حالا هرچه عیار طلای شما بالاتر باشد جای دندان هم مشخص تر خواهد بود.

4-سراغ خاصیت آهنربایی بروید

یکی از خصوصیات طلا این است که جذب آهنربا نمی شود. پس هنگام خرید مصنوعات طلا استفاده از آهنربا هم می تواند به شما کمک کند. در برخی موارد ممکن است عده ای سودجو فلزی دیگر را با استفاده از آب طلا به شکل طلا درآورند. 

5-از سرکه استفاده کنید

یکی دیگر از راه های شناخت طلای اصل از بدل استفاده از سرکه است. دراین شیوه شما می توانید مصنوعات طلا رو روی یک میز قرار داده و روی آن کمی سرکه بریزید. اگر رنگ تغییر نکرد خیالتان راحت باشد که فلزی غیر طلا به دست شما نرسیده است.

6-رنگ طلا

یکی از دیگر راه های شناخت طلای غیرتقلبی رنگ آن است که هیچگاه تغییر نمی کند. رنگ مصنوعات غیر طلا پس از مدتی ممکن است عوض شود. البته در این شیوه شما نیاز دارید مدت زمانی بگذرد تا بتوانید به نتیجه برسید.بر همین اساس شاید این راهکار برای کوتاه مدت جذاب نباشد.

7-طلا را روی سرامیک بکشید

طلا فلزی است که جنسی نرم دارد و اگر آن را روی سرامیک بکشید ردی کمرنگ هم که شده از خود برجا می گذارد.

8-طلا را در ظرف آب بیندازید

این شیوه هم بسیار ساده است چراکه طلای خالص در آب تغییر رنگ نداده و ته ظرف ته نشین می شود. طبیعی است که طلا در آب زنگ هم نمی زند.

9-حرارت

طلا و نقره هر دو حرارت بالایی دارند و اگر آنها را روی یک تکه یخ قرار دهید به آب شدن زودتر یخ کمک می کنند.

10-ید

کمی ید را روی طلا بکشید. اگر طلای شما اصل باشد هیچ ردی از ید روی آن باقی نمی ماند اما اگر تقلبی صورت گرفته باشد شما می توانید رد ید را روی مصنوعاتی که در دست دارید تشحیص دهید.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید