05:28 , 1401/7/12
کد خبر: 000015624
بازدید: 1291
10 دلیل مهم برای عقب افتادن پریود

مطالعات نشان می دهد که تقریباً هر زن در دوره های خاصی دچار بی نظمی قاعدگی می شود. تاخیر که بیش از 2 یا 3 بار در سال در معرض آن قرار می گیرد، می تواند ردپای مشکلات جدی سلامتی باشد.

تاخیر قاعدگی چیست؟ دلایل عقب افتادگی پریود چیست؟

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، هر زن بدون هیچ مشکل سلامتی، یک سیکل قاعدگی (دوره قاعدگی) را بین 21 تا 35 روز یا به طور متوسط ​​28 روز تجربه می کند. یک دوره تقریباً 2 تا 7 روز طول می کشد. هماهنگی هورمون ها در بدن مهم ترین عاملی است که الگوی دوره قاعدگی را شکل می دهد. انحرافات خارج از این چرخه (حداقل 7 روز) تاخیر قاعدگی نامیده می شود. این چرخه می تواند به دلایل مختلف قطع شود و ممکن است تاخیر وجود داشته باشد. برای اینکه در مورد تاخیر قاعدگی صحبت کنیم باید حداقل 7 روز شروع قاعدگی گذشته باشد.

در حالی که بی نظمی قاعدگی 2-3 بار در سال را می توان طبیعی تلقی کرد، اما اگر بیش از 3 بار رخ داد، توصیه می شود با پزشک خود مشورت کنید و دلایل را بررسی کنید. برای اولین قاعدگی، این وضعیت کمی متفاوت عمل می کند. تا زمانی که چرخه دوره ای به طور کامل برقرار شود، تجربه بی نظمی در فرآیند کاملاً طبیعی است.

10 دلیل مهم برای عقب افتادن پریود

این می تواند ناشی از عوامل محیطی، استرس، عوامل روانی، دوره های انتقال فصلی، شرایط هورمونی یا شرایط جزئی تر مانند داروهای مختلف مورد استفاده باشد.

هنگامی که فرد باردار می شود، خونریزی قاعدگی نیز متوقف می شود و توقف خونریزی برای 7 روز یا بیشتر به عنوان تاخیر قاعدگی تعریف می شود.

علل تاخیر قاعدگی

دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث تاخیر در قاعدگی شود. می توانیم شناخته شده ترین آنها را به شرح زیر فهرست کنیم:

بارداری

بارداری: یکی از دلایل اصلی تاخیر در قاعدگی است. زنانی که زندگی جنسی فعال محافظت نشده دارند ممکن است به دلیل بارداری دچار تاخیر در قاعدگی شوند.

10 دلیل مهم برای عقب افتادن پریود

برنامه ورزشی فشرده

برنامه های ورزشی فشرده: اگر تمرینات خود را افزایش دهید و میزان کالری مصرفی روزانه خود را کاهش دهید، ممکن است با مشکل تاخیر قاعدگی مواجه شوید.

بیماری های مزمن

بیماری‌های مزمن: بیماری‌های مزمنی که بیش از یک سال طول می‌کشد یا در تمام عمر بر بی‌نظمی قاعدگی تأثیر می‌گذارند نیز مستقیماً مؤثر هستند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک: تولید بیش از حد هورمون های مردانه توسط کیست های روی تخمک ممکن است باعث تاخیر در قاعدگی شود. کیست ها هورمون های مردانه را تحریک می کنند و این چرخه معیوب ادامه پیدا می کند اما با دارو درمان می شود.

کاهش وزن یا افزایش بیش از حد وزن

کاهش وزن یا افزایش بیش از حد وزن: اگر وزن شما 10 درصد کمتر از وزن طبیعی باشد، اصل کار بدن شما تغییر می کند و این بر تخمک گذاری تأثیر منفی می گذارد. اضافه وزن و حتی در زنانی که در شرایط چاقی قرار دارند، مشکل تاخیر در قاعدگی به وجود می آید. اضافه وزن باعث تغییرات هورمونی می شود که باعث تاخیر در قاعدگی می شود.

10 دلیل مهم برای عقب افتادن پریود

شیردهی

شیردهی، دوره پس از زایمان: در دوران شیردهی و نفاس، فرد ممکن است قاعدگی نداشته باشد یا دچار تاخیرهای مختلف قاعدگی شود. با پایان دوره شیردهی، سیکل قاعدگی فرد به حالت عادی خود باز می گردد.

داروهای ضد بارداری

داروهای ضد بارداری: زنانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند اغلب با نامنظمی قاعدگی مواجه می شوند. پس از قطع داروهای ضد بارداری که در فواصل منظم مصرف می شوند، ممکن است تا 6 ماه طول بکشد تا بی نظمی قاعدگی بهبود پیدا کند.

استرس

عامل استرس: ناحیه هیپوتالاموس مغز دوره قاعدگی را تنظیم می کند. موقعیت های تجربه شده در دوره استرس بر مغز تأثیر می گذارد و باعث تاخیر در قاعدگی می شود.

10 دلیل مهم برای عقب افتادن پریود

اختلالات تیروئید 

اختلالات تیروئید (گواتر): داشتن پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید نیز می تواند یک اثر تاخیری ایجاد کند.

یائسگی زودرس

یائسگی زودرس: بین 45 تا 55 سالگی، زنان به طور کلی فرآیند یائسگی را تجربه می کنند. دوره قبل از یائسگی که در سن 40 سالگی و حتی زودتر دیده می شود، با کاهش تعداد تخمک ها باعث بی نظمی قاعدگی می شود.

شایع ترین علت پریود نشدن بارداری است. استرس یک زن، تغییرات غیرمنتظره در زندگی روزمره یا عواملی در گذر فصول را می توان از دلایل تاخیر در قاعدگی برشمرد. ضربه های بزرگ و جراحی ها هم از نظر روانی و هم از نظر هورمونی باعث ایجاد استرس در بیمار می شود. بنابراین تاخیر در قاعدگی در اولین مراحل بعد از جراحی بسیار شایع است.

استفاده از قرص‌های ضدبارداری برای جلوگیری از بارداری، تزریق‌های ضد بارداری، عوارض هورمون‌های موجود در چسب‌های هورمونی که به بازوی شما اعمال می‌شود، عوامل اصلی ایجاد آن هستند.

اگر شما نیز با مشکلات تاخیر قاعدگی مواجه هستید، از مشورت با پزشک خود برای انجام معاینات سلامتی خود غافل نشوید.

10 دلیل مهم برای عقب افتادن پریود

علائم تاخیر قاعدگی چیست؟

از درد شدید شکم و کمر رنج می برید

شما پتانسیل باردار شدن را دارید

اگر تست بارداری خانگی نشان داد که شما باردار هستید

از دست دادن دو دوره منظم و ندانستن علت اصلی

تا سن 16 سالگی قاعدگی خود را ندیده اید

رشد نکردن سینه ها یا ایجاد موهای زائد شرمگاهی تا سن 14 سالگی یکی از علائم تاخیر قاعدگی است.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید