11:05 , 1401/7/22
کد خبر: 000015849
بازدید: 1343
10 نشانه سرطان ریه+ تشخیص+ درمان+ پیشگیری

سرطان ریه که سیگار کشیدن یکی از عوامل اصلی آن است، رتبه اول مرگ و میر ناشی از سرطان را دارد. با این حال، زمانی که در مراحل اولیه تشخیص داده شود، شانس درمان بیماری افزایش پیدا می کند.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، سرطان ریه زمانی شروع می شود که سلول های بافت طبیعی ریه بدون نیاز و کنترل تکثیر می شوند و توده ای (تومور) در ریه تشکیل می دهند. توده ای که در اینجا تشکیل می شود ابتدا در محیط خود رشد می کند و در مراحل بعدی از طریق گردش خون به بافت های اطراف یا اندام های دور (کبد، استخوان، مغز و ...) گسترش پیدا می کند و باعث آسیب می شود.

علائم سرطان ریه چیست؟

سرطان ریه یک سرطان بسیار شایع است. علت 12 تا 16 درصد از سرطان ها و 17 تا 28 درصد مرگ و میرهای مرتبط با سرطان است. علاوه بر این، رتبه اول مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان و زنان را دارد.

10 نشانه سرطان ریه+ تشخیص+ درمان+ پیشگیری

افزایش سرفه

سرفه، که یکی از اولین علائم سرطان ریه است، اغلب نادیده گرفته می شود، زیرا تصور می شود به دلایل دیگر باشد. با این حال، سرفه های مداوم بیش از دو هفته که به تدریج افزایش پیدا می کند و نمی توان علت آن را مشخص کرد، شاخص اصلی سرطان ریه است. علاوه بر این، وجود خون در خلط یا رنگ قهوه ای تیره خلط نیز از علائم مهم سرطان ریه است.

درد قفسه سینه

باز هم درد قفسه سینه که می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود، در واقع یکی از علائم اصلی سرطان ریه است. در صورت افزایش درد قفسه سینه هنگام تنفس عمیق، سرفه یا خنده، لازم است فوراً با پزشک مشورت شود.

تنگی نفس

علائم تنفسی مانند تنگی نفس و خس خس سینه می تواند در تمام مراحل سرطان ریه رخ دهد. تنگی نفس که یکی از شاخص های مهم سرطان ریه است، جدی گرفته نمی شود. در حالی که افراد مسن و دارای اضافه وزن، تنگی نفس خود را به سن خود نسبت می دهند، جوانان نیز اظهار می کنند که به دلیل شدت کار از مراجعه به پزشک غافل می شوند. با این حال، نباید فراموش کرد که تشخیص زودهنگام در سرطان ریه اهمیت حیاتی دارد.

بی اشتهایی و کاهش وزن

به خصوص سیگاری های فعال در صورت بی اشتهایی باید با پزشک مشورت کنند. کاهش وزن غیرقابل توضیح را نباید نادیده گرفت، زیرا یکی از علائم مهم سرطان ریه است.

گرفتگی صدا و مشکل در بلع

گرفتگی صدا و مشکل در بلع که یکی از علائم سرطان ریه است، می تواند مانند سایر علائم به دلایل زیادی ایجاد شود. از طرفی در گرفتگی صدا که بدون شرایطی مانند سرماخوردگی ایجاد می شود مراجعه به پزشک ضروری است و برای تشخیص مشکلات، شرح حال و یافته های معاینه فرد بسیار مهم است.

ضعف

خستگی، احساس خستگی مداوم و ضعف از جمله علائم رایجی است که در سرطان ریه نباید فراموش کرد. اگر خستگی که می تواند به دلایل زیادی از کم خونی فقر آهن که در ایران بسیار شایع است، تا شرایط فصلی، از شلوغی شدید زندگی روزمره گرفته تا مشکلات روحی و روانی ایجاد شود، روی زندگی روزمره تاثیر منفی گذاشته و مشکلات تنفسی، اسکن ریه را نباید نادیده گرفت.

بدن درد

در حالی که مشکلات سرطان ریه از درد کمر و شانه در کشور ما به طور مکرر مشاهده می شود، کارمندان ممکن است این مشکل را به عنوان مسئله عاد ارزیابی کنند که عمدتاً ناشی از وضعیت بدنی نامناسب و کار کردن با رایانه برای ساعات طولانی است. اما در صورت گسترش سرطان ریه، کمردرد، درد شانه، درد کتف، درد بازو، پا یا سردرد شدید در صورتی که به مغز سرایت کرده باشد از علائم مهم هستند. بزرگ شدن غدد روی گردن و بالای استخوان ترقوه به ویژه نشان دهنده سرطان ریه است.

عفونت مکرر 

عود مکرر و عدم التیام عفونت های دستگاه تنفسی مانند برونشیت و ذات الریه نیز از علائم سرطان ریه است. توصیه می شود سالی یک بار غربالگری شود، به ویژه برای افرادی که بیش از 15 سال در روز یک پاکت سیگار می کشند و یا 15 سال از ترک سیگار نگذشته است.

مطالعات علمی نشان می دهد که تشخیص زودهنگام سرطان ریه با توموگرافی با دوز کم ریه در افراد 55 تا 74 ساله با سابقه مصرف زیاد سیگار امکان پذیر است.

در حالی که میزان موفقیت با درمان در مراحل اولیه که مرحله اول نامیده می‌شود به ۸۰ تا ۹۰ درصد می‌رسد، لازم است افرادی که سال‌ها سیگار می‌کشند حتی اگر شکایتی ندارند به معاینات منظم مراجعه کنند.

افتادن پلک

افتادگی پلک و کوچک شدن مردمک نیز می تواند نشان دهنده سرطان ریه باشد. این وضعیت از نظر پزشکی به عنوان سندرم هورنر شناخته می شود.

اگر یک یا چند مورد از این علائم را دارید، فوراً با متخصص ریه مشورت کنید. این علائم ممکن است نشان دهنده بیماری های دیگر باشد، نه لزوما سرطان ریه، اما علت زمینه ای باید بررسی و درمان شود.

اگر پزشک شما به سرطان ریه مشکوک باشد، با روش های پیشرفته معاینه آن را تشخیص می دهد. اگر سرطان ریه در مراحل اولیه تشخیص داده شود، احتمال درمان 85 تا 90 درصد است.

10 نشانه سرطان ریه+ تشخیص+ درمان+ پیشگیری

کاهش خطر سرطان ریه

امروزه سیگار، پیپ (تنباکو) مهمترین عامل خطر ابتلا به سرطان ریه است. این خطر برای کسانی که به مدت 30 سال روزانه یک پاکت سیگار می کشند، 20 برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است. همچنین خطر شروع سیگار کشیدن در افراد زیر 20 سال، سیگاری‌های غیرفعال که با وجود اینکه سیگار نمی‌کشند در معرض دود سیگار هستند، و سیگاری‌های پیپ و سیگار نیز افزایش می‌یابد. اگرچه این خطر 5 سال پس از ترک سیگار کاهش پیدا می کند، اما به طور کامل از بین نمی رود.

علاوه بر این، آلودگی هوا، بیماری های ریوی از قبل وجود داشته و داشتن سابقه خانوادگی سرطان ریه این خطر را افزایش می دهد.

سرطان ریه چگونه تشخیص داده می شود؟

روش های زیادی برای تشخیص استفاده می شود. از آنجایی که این سرطان به ندرت قبل از انتشار به غدد لنفاوی مجاور یا سایر اندام ها علائمی ایجاد می کند، تنها حدود 15 درصد از بیماران را می توان به موقع تشخیص داد. تشخیص زودهنگام اغلب به طور تصادفی و در طول معاینه برای بیماری دیگری انجام می شود.

برخی از روش هایی که امروزه در تشخیص سرطان ریه استفاده می شود به شرح زیر است:

معاینات رادیولوژیکی (اشعه ایکس ریه، توموگرافی کامپیوتری، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی، PET/CT) علاوه بر بررسی نمونه خلط،

ارزیابی آندوسکوپی برونش ها (برونکوسکوپی)،

بیوپسی برونکوسکوپی یا دیواره قفسه سینه

مدیاستینوسکوپی و جراحی توراکوسکوپی با کمک ویدئو برای ارزیابی غدد لنفاوی در مدیاستن.

سرطان ریه چگونه درمان می شود؟

مهم ترین عوامل در تعیین درمان سرطان ریه، نوع و مرحله سرطان است. در بیماران مناسب، قسمت ریه که سرطان در آن قرار دارد را می توان با روش های جراحی خارج کرد. شیمی درمانی می تواند برای بیمارانی که برای جراحی نامناسب در نظر گرفته می شوند اعمال شود.

علاوه بر اینها، درمان‌های جدید مانند داروهای هوشمند و ایمونوتراپی از جمله روش‌های درمانی جدیدی هستند که در صورت داشتن ویژگی‌های خاصی از سلول‌های سرطانی قابل استفاده هستند.

راه های پیشگیری از سرطان ریه

پرهیز از مواد سرطان زا مانند سیگار و الکل

مثبت اندیشی و پرهیز از استرس

اجتناب از تشعشع

بنزین، مواد رنگی، آزبست و غیره. مراقب باشید که مواد را استنشاق نکنید

از آلودگی هوا دوری کنید

حفظ یک رژیم غذایی سالم

***این مطلب با هدف افزایش آگاهی کاربران تهیه شده است و نباید برای مقاصد درمانی مورد استفاده قرار بگیرد.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید