14:48 , 1401/7/27
کد خبر: 000016050
بازدید: 1238
کمبود هورمون رشد کودکان را چگونه درمان کنیم؟

کمبود هورمون رشد که بیشتر در کودکان دیده می شود، ممکن است مادرزادی باشد یا به دلایل مختلف رخ دهد اما این امکان وجود دارد که کمبود هورمون رشد با روش های مناسب درمان شود.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، کمبود هورمون رشد وضعیتی است که نه تنها در کودکان بلکه در بزرگسالان نیز ممکن است رخ دهد. این کمبود با تزریق روزانه قابل درمان است. تولید کم هورمون رشد باعث کوتاه قدی و همچنین تاخیر رشد و تولید بیش از حد آن باعث غول پیکری شود.

مشکل کوتاهی قد کودکان یا کمبود هورمون رشد با درمان مناسب قابل حل است.

کلید رشد در کودکان: هورمون رشد

عوامل ژنتیکی، اختلالات تغذیه ای، برخی مشکلات سلامتی یا عدم تعادل هورمونی می توانند باعث کوتاهی قد شوند. در کودکانی که از همسالان خود عقب هستند و یا عقب ماندگی رشد دارند، در صورت عدم وجود عادات غذایی غلط یا بیماری که مانع رشد می شود، باید هورمون های آنها بررسی شود. مشکل کوتاهی قد کودکان با کمبود هورمون رشد توسط درمان مناسب حل می شود.

تغذیه بسیار مهم است!

در سنین پایین، میزان افزایش قد کودکان، دوره بازی و دوره مدرسه با یکدیگر متفاوت است. در حالی که افزایش سریع قد در 2 سال اول تولد و در دوران نوجوانی وجود دارد، رشد در سایر دوره ها کندتر اما متعادل است. برای رشد طبیعی کودک ابتدا باید یک رژیم غذایی متعادل و تعادل هورمونی طبیعی داشته باشد. از جمله عواملی که بر رشد تأثیر منفی می گذارد و باعث کوتاهی قد می شود عبارتند از: اختلالات تغذیه‌ای، بیماری‌هایی که در کودکان شایع هستند و نیاز به پیگیری دارند و آسیب‌های روانی. در صورت عدم وجود هر یک از این عوامل، کودک باید از نظر اختلالات هورمونی بررسی شود.

مکث در رشد قد کودکان طبیعی نیست

توقف ناگهانی رشد قد در یک کودک در حال رشد طبیعی به عنوان یک وضعیت طبیعی دیده نمی شود. با مقایسه آن ها با بچه های هم سن و جنسشان یا کوتاه نشدن لباس بچه ها در یک سال می توان فهمید که آیا در سرعت رشد کودکانی که با قد و وزن طبیعی متولد می شوند مشکلی وجود دارد یا خیر. اما نباید فراموش کرد که قد کودک نیز تحت تاثیر قد والدین است. به عبارت دیگر، زمانی که گدر و مادر فرزند به صورت غیر طبیعی کوتاه قامت هستند (با اینکه این کوتاه قامتی درست نیست) کودک باید از نظر بیماری های ژنتیکی مورد ارزیابی قرار بگیرند.

تشخیص و درمان زودهنگام می تواند طول آن را طولانی کند

اگر کودکی که رژیم غذایی متعادلی دارد و بیماری بازدارنده رشد ندارد از همسالان خود عقب است یا رشدش متوقف شده است، باید هورمون های او بررسی شود. برای رشد سالم، هورمون های تیروئید و هورمون های رشد باید در طول دوران کودکی به طور طبیعی ترشح شوند. در دوران بلوغ، تستوسترون ترشح شده از بیضه در پسران و استروژن ترشح شده از تخمدان در دختران باید طبیعی باشد. با جایگزینی گمشده می توان به رشد کافی در کودک دست یافت. باید عدم رشد هر چه زودتر تشخیص و درمان شروع شود.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید