14:09 , 1401/12/22
کد خبر: 000021779
بازدید: 1211
کارآفرینی و شایسته سالاری از عوامل مهم توسعه اقتصادی

به قلم دکتر مهدی کریمی تفرشی

رهبر انقلاب چندین سال متوالی در ابتدای سال بر اهمیت تولید تاکید فرمودند که کشور با چالش های اقتصادی متعددی دست و پنجه نرم می کرده و یکی از حساس ترین برهه های دهه های اخیر را پشت سر می گذاشته و انتخاب این رویکرد از سوی ایشان یک تصمیم مهم، استراتژیک و تعیین کننده در نبرد اقتصادی پیش رو بوده است که اگر با یک عزم ملی و جهادی از سوی همه دستگاهها عملیاتی میشد کشور می توانست ورای تمامی تحریم ها و محدودیت ها به استقلال، خودکفایی و بهبود فضای اقتصادی دست یابد.

خروج از رکورد اقتصادی منوط به رونق تولید در کشور است.

گسترش اشتغال و کاهش معضل بیکاری با توسعه تولید و چرخاندن پر قدرت چرخ های صنعت تحقق خواهد یافت.

یکی از مولفه های اصلی تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی استفاده از نیروهای جوان، تحصیلکرده و امیدهای آینده این کشور و بهره گیری از توان و دانش فنی، ایده های خلاقانه و استعدادهای این نیروهای با انگیزه و مستعد کشور است.

بدون شک کارآفرینی و ایجاد اشتغال با وجود تمام فراز و نشیب های موجود در اقتصاد کشور نوعی جهاد در مسیر خودکفایی و رشد صنعتی کشور محسوب می شود.

یکی از مولفه های اصلی رشد اقتصادی، بهبود وضعیت بنگاه های صنعتی است که موتور محرکه اصلی اقتصاد کشور محسوب می شوند .

در این میان بنگاه های کوچک و متوسط نقش بسزایی در ایجاد اشتغال، ارزش افزوده، فراهم نمودن بسترهای مناسب در جهت نوآوری و بهره برداری از منابع کوچک مالی دارند .

بیشتر بخوانید: 

کارآفرینی روحیه جهادی می خواهد

بر طبق گزارشات مرکز آمار ایران، بخش عمده اشتغال صنعتی کشور در طی سال 1390 در بنگاه هایی با کمتر از 400 نفر نیروی کار اتفاق افتاده است . به علاوه این بنگاهها در زنجیره تأمین بنگاههای بزرگ نیز نقش بسزایی دارند . بنابراین حمایت از این بنگاهها و توجه به مقوله تأمین منابع مالی آنها و رفع مشکلات و کمبودهای موجود از اولویت های کمک به رشد اقتصادی و صنعتی کشور است .

اگر چه ايران به لحاظ توليد ناخالص داخلي در رتبه 18 قرار دارد ولي بر اساس پتانسيل‌هاي بالقوه سرزميني (وسعت سرزمين، دسترسي به آب‌هاي آزاد بين‌المللي، تعداد همسايگان، بازار منطقه‌، كريدورهاي حمل و نقل و ....) و نيروي انساني (تعداد جمعيت در سن کار و ميزان تحصيلات)، ايران مي‌تواند در رتبه 12 در جهان قرار گيرد و جزو اقتصاد هاي پيشرو در جهان به شمار آید.

کشور ایران هنوز اقتصادی مبتنی بر عوامل تولید دارد. به عبارتی هنوز نیروی کار به شکل کاملا تخصصی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

عدم شایسته سالاری در استخدام ها به خوبی مشهود است. همچنین منابع مصرفی بیشتر منابع طبیعی هستند. این در حالی است که حتی کشور آفریقای جنوبی در قلمرو کشورهای کارایی محور قرار گرفته است.

در گزارش سال 2017 موسسه جهانی" کارآفرینی و توسعه" شاخص جهانی کارآفرینی، رتبه ایران در میان کشورهای جهان، ۸5 و در میان کشورهای منطقه در رتبه 16 قرار گرفته است . که این موضوع جای تامل بسیار دارد.

حمایت از تولید داخلی و توجه به صنعتگران ایرانی از مهم ترین عوامل برای ایجاد اشتغال پایدار و افزایش بهره وری داخلی است.

بیشتر بخوانید:

نقش صنعت بیمه در توسعه اقتصادی

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید