04:02 , 1401/5/11
کد خبر: 000014566
بازدید: 1480
چه چیزی برای سوختگی خوب است؟

در سوختگی‌های جزئی و سطحی، می‌توانید پس از مداخلاتی که در خانه انجام دهید، به زندگی روزمره خود ادامه دهید. جدای از این، اگر سوختگی ناحیه وسیعی را پوشانده یا بافت های عمیق را تحت تأثیر قرار داده است، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

درجه سوختگی به چه معناست؟ چه چیزی برای سوختگی خوب است؟ چه چیزی برای آفتاب سوختگی مفید است؟ چه زمانی برای سوختگی باید به پزشک مراجعه کرد؟

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز  Ivna، سوختگی همان آسیب بافتی ناشی از قرار گرفتن در معرض گرما، خورشید، الکتریسیته یا مواد شیمیایی مختلف است. در سوختگی‌های جزئی و سطحی، می‌توانید پس از مداخلاتی که در خانه انجام دهید، به زندگی روزمره خود ادامه دهید. جدای از این، اگر سوختگی ناحیه وسیعی را پوشانده یا بافت های عمیق را تحت تأثیر قرار داده است، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. 

درجه سوختگی به چه معناست؟

رتبه بندی سوختگی طبقه بندی است که شدت سوختگی را نشان می دهد. درجه سوختگی را می توان به صورت زیر توضیح داد:

سوختگی درجه 1: این نوع سوختگی جزئی فقط لایه خارجی پوست (اپیدرم) را درگیر می کند. می تواند باعث قرمزی و درد شود.

سوختگی درجه 2: این نوع سوختگی هم اپیدرم و هم لایه دوم پوست (درم) را درگیر می کند. می تواند باعث تورم، قرمزی، سفیدی یا لکه شدن پوست شود. ممکن است تاول ایجاد شود و درد شدید باشد. سوختگی های عمیق درجه دو می توانند باعث ایجاد اسکار شوند.

سوختگی درجه 3: همانطور که مشخص است لایه ای از چربی در زیر پوست وجود دارد. در این نوع سوختگی اثر سوختگی از پوست فراتر رفته و به این لایه چربی می رسد. پوست ظاهری چرمی به خود می گیرد. سوختگی درجه سه می تواند اعصاب را از بین ببرد و باعث بی حسی یا بی حسی در ناحیه شود. نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

سوختگی درجه 4: سوختگی هایی هستند که تا استخوان ها و مفاصل گسترش می یابند. نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

چه چیزی برای سوختگی خوب است؟

"چه چیزی برای درد سوختگی مفید است؟" سوال بسیار مهمی است. سوختگی های درجه یک و سوختگی درجه دو را می توان در خانه درمان کرد، البته به شرطی که قطر آنها کمتر از 6-7 سانتی متر باشد. در زیر درمان های خانگی وجود دارد که می توانند درد سوختگی را تسکین دهند و از عفونی شدن سوختگی جلوگیری کنند.

1. آب سرد بدون یخ  برای درمان سوختگی

اولین کاری که باید هنگام سوختگی جزئی انجام دهید این است که حدود 20 دقیقه آب خنک را روی ناحیه سوخته بمالید. سپس می توانید ناحیه سوخته را با آب و صابون ملایم بشویید. نکته ای که در اینجا باید به آن توجه کرد این است که آب نزدیک به 0 درجه سرد نیست. آب خنک کافی است.

2. کمپرس خنک برای درمان سوختگی

یک کمپرس خنک یا یک دستمال شستشوی مرطوب تمیز که روی ناحیه سوختگی قرار داده شود به تسکین درد و تورم کمک می کند. می توانید کمپرس سرد را در فواصل 5-15 دقیقه اعمال کنید. سعی نکنید از کمپرس های بسیار سرد استفاده کنید، زیرا این روش می تواند سوختگی را بیشتر تحریک کند.

 

3.  استفاده از پماد آنتی بیوتیک برای درمان سوختگی

پمادها و کرم های آنتی بیوتیک به جلوگیری از عفونت کمک می کنند. می توانید پماد مخصوص حاوی آنتی بیوتیک را که برای سوختگی فروخته می شود روی سوختگی های خود بمالید و آنها را با یک پارچه استریل و غیر ضخیم بپوشانید. پدهای گاز استریل وسایل کمکی پانسمان هستند که برای این منظور کاملاً مناسب هستند.

4. استفاده از آلوئه ورا برای درمان سوختگی

آلوئه ورا اغلب به عنوان "گیاه سوختگی" معرفی می شود. مطالعات شواهدی را نشان می دهد که آلوئه ورا در بهبود سوختگی های درجه یک تا دو موثر است. آلوئه ورا ضد التهاب است. گردش خون را تقویت می کند و از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. ژل خالص را از برگ گیاه آلوئه ورا مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده بمالید. اگر آلوئه ورا را به عنوان یک محصول آماده از فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی خریداری می کنید، مطمئن شوید که حاوی درصد بالایی از آلوئه وراست. از محصولات حاوی مواد افزودنی به ویژه رنگ ها و عطرها خودداری کنید.

5.  استفاده از عسل برای درمان سوختگی

عسل یک ضد التهاب و به طور طبیعی ضد باکتری و ضد قارچ است. از این رو از قدیم الایام در درمان زخم ها و سوختگی ها استفاده می شده است. اگر هیچ پمادی در خانه پیدا نکردید، می توانید یک لایه نازک عسل خالص را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

6. کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید

یکی از مهم ترین مواردی که در مراقبت از سوختگی باید رعایت کرد، دور نگه داشتن سوختگی از نور خورشید است. متأسفانه، این وضعیت که با شروع بهبود سوختگی نادیده گرفته می شود یا نادیده گرفته می شود، ممکن است باعث شود که ناحیه سوخته دیرتر بهبود یابد یا در حین بهبودی جای زخم باقی بماند. وقتی بیرون می روید، می توانید محل سوخته را با پارچه ای سبک بپوشانید. همه می توانند گهگاهی دست خود را در فر، روی اجاق گاز یا هنگام اتو کردن بسوزانند. اگر سوختگی روی دست شماست، می‌توانید به جای استفاده از دستکش‌هایی که از پارچه‌ای ضخیم و تحریک‌کننده (پشم) ساخته شده‌اند، بانداژی را روی دست خود بگذارید.

بیشتر بخوانید: چند توصیه مفید برای رهایی از آفتاب سوختگی

7. سیب زمینی خام

سیب زمینی خام نیز که در تسکین درد پس از سوختگی موثر است از ایجاد تاول روی پوست جلوگیری می کند. برای این کار پس از برش سیب زمینی خام، آن را با قسمت آبدار به محل سوخته بمالید. روش دیگر این است که یک سیب زمینی خام را رنده کنید و به مدت 15 دقیقه روی محل سوختگی بچسبانید.

عوارض ناشی از مصرف سیب زمینی خام و نکاتی در مورد مصرف این ماده غذایی

8. سرکه

سرکه که یک ضد عفونی کننده است نه تنها از عفونی شدن زخم ها جلوگیری می کند، بلکه با جذب گرما از محل سوختگی به عنوان یک مسکن طبیعی عمل می کند. می توانید یک دستمال کاغذی یا پنبه آغشته به سرکه سرد را روی محل سوختگی بگذارید.

9. چای سیاه

ماده تانن موجود در چای سیاه با کاهش حرارت ناشی از سوختگی روی پوست، از تحریک جلوگیری می کند. بنابراین تنها چیزی که نیاز دارید 3 کیسه چای سیاه است. فقط چای کیسه ای باید خنک باشد، بنابراین باید آنها را از قبل در یک لیوان آب سرد خیس کنید. سپس کیسه های چای را روی زخم بگذارید و آنها را با گاز بپیچید تا پایدار بماند. می توانید در طول روز به طور مکرر از این روش استفاده کنید.

12 Black Tea Benefits You Haven't Heard Before | The Healthy

 چه چیزی برای تاول خوب است؟

چند ساعت پس از ایجاد سوختگی، ممکن است حباب های پر از آب به نام تاول را روی پوست خود مشاهده کنید. هرگز تاول ها را نترکانید و سعی کنید آنها را لمس نکنید. ترکیدن یک تاول می تواند باعث عفونت شود. اگر نگران تاول های ناشی از سوختگی خود هستید، می توانید با یک متخصص مشورت کنید.

 مصرف مسکن خفیف برای کاهش درد سوختگی

سوختگی های خفیف نیز بسته به مناطقی که در آن قرار دارند می توانند باعث درد شوند. برای این منظور می توانید از مسکن های حاوی مواد موثره ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید. هنگام استفاده از این نوع مسکن ها، باید به دوز روزانه توجه کنید و با داروهای دیگری که استفاده می کنید تداخل نداشته باشد.

برنامه های کاربردی برای جلوگیری از سوختگی

شما باید از محصولاتی که تصور می شود برای سوختگی مفید هستند، اما ممکن است به جای درمان سوختگی، وضعیت آنها را بدتر کنند، خودداری کنید. در زیر لیستی از موادی وجود دارد که گفته می شود برای سوختگی مفید هستند اما هرگز نباید استفاده شوند.

1. کره

هیچ مدرکی برای حمایت از اثربخشی کره به عنوان یک درمان سوختگی وجود ندارد. علاوه بر این، می تواند سوختگی شما را بدتر کند. کره گرما را حفظ می کند و همچنین ممکن است حاوی باکتری های مضری باشد که می توانند پوست سوخته را آلوده کنند.

2. روغن ها

اگرچه روغن نارگیل که تصور می شود برای هر مشکلی مفید است، برای سوختگی توصیه می شود، اما این روغن در واقع باعث حفظ گرما می شود، مانند روغن زیتون، روغن های پخت و پز و روغن های مشابه. اگرچه گزارش شده است که روغن اسطوخودوس به بهبود سوختگی کمک می کند، شواهد کمی برای حمایت از این ادعا وجود دارد. برای مثال، مطالعه‌ای روی موش‌ها هیچ فایده‌ای از استفاده از روغن اسطوخودوس برای التیام سوختگی پیدا نکرد.

3. سفیده تخم مرغ

یکی دیگر از باورهای رایج این است که سفیده تخم مرغ نپخته برای سوختگی مفید است. با این حال، سفیده تخم مرغ خطر عفونت باکتریایی را دارد و نباید روی سوختگی قرار گیرد. تخم مرغ همچنین می تواند باعث واکنش آلرژیک شود.

4. خمیر دندان

هرگز خمیر دندان را روی سوختگی نزنید. خمیر دندان می تواند سوختگی را تحریک کند و محیط مساعدتری برای عفونت ایجاد کند. همچنین استریل نیست.

5. یخ

یخ و آب بسیار سرد می تواند ناحیه سوختگی شما را بیشتر تحریک کند. یخ حتی در صورت استفاده نادرست می تواند باعث سرمازدگی شود.

چه زمانی برای سوختگی باید به پزشک مراجعه کرد؟

صورت، پاها، دست ها، باسن، کشاله ران، سوختگی ناحیه وسیعی از بدن

در سوختگی های عمیق

سوختگی هایی که باعث می شود پوست چرمی به نظر برسد

در سوختگی های ناشی از مواد شیمیایی یا برق

مشکل در تنفس یا سوزش در راه هوایی

بیشتر بخوانید: چند نکته در مورد سوختگی

باید فوراً درخواست کمک کرد و اقدامات کمک های اولیه باید در زمان انتظار برای کمک های اضطراری انجام شود.

اگر پس از درمان خانگی سوختگی، شرایط زیر را تجربه کردید، با پزشک خود مشورت کنید:

علائم عفونت مانند ترشح از زخم، افزایش درد، قرمزی و تورم

سوختگی یا تاولی که بزرگ است یا ظرف دو هفته خوب نمی شود

علائم جدید و غیر قابل توضیح

تشکیل اسکار قابل توجه

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید