09:21 , 1401/11/5
کد خبر: 000019227
بازدید: 1177
وقتی تتلو با شجریان فرق ندارد/ چرا کلیپ ساسی مانکن هشت میلیون بازدید دارد؟

دستیار ویژه دبیر شورای فرهنگ عمومی معتقد است: وقتی گوش مردم سواد موسیقایی ندارد، فرد ممکن است یک ترک شجریان گوش کند و ترک بعدی تتلو باشد.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایونا، صابر اکبری خضری، دستیار ویژه دبیر شورای فرهنگ عمومی اخیرا گفت و گویی با ایسنا داشته و در آن از معضلات موسیقی گفته و در بخش هایی نیز به برخی خوانندگان قبل انقلابی یا آنسوی آبی اشاره کرده است.

بخش هایی از این گفتگو در ادامه آمده است:

**درحقیقت طی یک پژوهش مرتبط با فرهنگ عمومی متوجه شدیم که نوجوان ایرانی به طور میانگین در حدود یک ساعت و نیم موسیقی گوش می‌کند و نزدیک به ۷۰ درصد مردم تهران گفته‌اند که بسیار به موسیقی علاقه دارند و شنونده آن هستند. ولی مسئله اینجاست آن چیزی که در حال حاضر در فرهنگ عمومی در عرصه موسیقی رواج دارد، متأسفانه کم‌مایه‌ترین نوع موسیقی است حال بین جوان‌ها باشد، نوجوان‌ها یا میانسالان.

حبیب مگر چه مشکلی داشت؟

**در کشورقطعاً کج‌سلیقگی‌ها و نبود دکترین و نگاه راهبردی، زمینه برخوردهای سلیقه‌ای و محدودیت‌‎های بدون علت و منطق را فراهم کرده است؛ نمونه آن خواننده‌ای مثل مرحوم «حبیب» است که مجوز بازگشت به ایران را به او دادیم ولی اجازه خواندن را نه. خب این حبیب چه مشکلی داشت؟ اتفاقا در چارچوب ما بود و شعرها و محتوای موسیقی او به مراتب سالم‌تر از خیلی از خوانندگانی بود که امروز مجوز پخش می‌گیرند.

جواد یساری دوست دارد در وطن بخواند

**چند روز پیش یکی از عزیزان می‌گفت که آقای جواد یساری را دیده است که با شوق می‌گفته «من دوست دارم در اواخر عمرم برای مردمم، در کشور خودم بخوانم.» چرا اصرار داریم برخی از این هنرمندان را که ضدیتی هم با مبانی و اصول ما ندارند مجبور کنیم حتماً بروند ترکیه و امارات بخوانند و اینگونه ارز هم از کشور خارج شود؟ برخی از خوانندگانی که بعد از انقلاب اسلامی از ایران رفتند، واقعاً مشکلی نداشتند و اتفاقاً اگر آن‌ها را نگه می‌داشتیم و حمایت می‌کردیم، بسیار همگراتر و اخلاقی‌تر و فاخرتر از برخی خوانندگان فعلی بودند، امّا متأسفانه کج‌‎سلیقگی‌‎ها و رودربایستی‌ها مانع از این موارد شده است. ما در این سال‌ها در حوزه موسیقی با خودمان رودربایستی داشته‌ایم.

بیشتر بخوانید:

استارت آغاز کنسرت‌ها پس از پنج ماه/ بلیط‌های500 هزار تومانی برای اولین کنسرت یک خواننده

وضعیت ناجور تتلو لو رفت/ رسوایی جدید خواننده پرحاشیه!

کنایه سیروان خسروی به وزیر ارشاد/ ظاهرا در جریان نیستید...

یک آهنگ از شجریان و بعد تتلو

**متأسفانه یکی از علل افول ذائقه مردم در موسیقی، خود صداوسیماست. محدودیت‌ها و کج‌سلیقگی‌ها در حوزه موسیقی، متأسفانه بیشتر از اینکه تیغش روی گردن موسیقی‌های کم‌مایه و وارداتی باشد، اتفاقا موسیقی اصیل ما را هدف گرفته و بیشتر به آن ضربه زده است. درحقیقت با سیاست‌های غلط موجب شده‌ایم که سخیف‌ترین نوع موسیقی، بیشترین رواج را پیدا کند و اصیل‌ترین و فاخرترین نوع موسیقی، بیشترین محدودیت را داشته باشد. از آنجا که ما عملاً برنامه‎ای برای تربیت و پرورش ذائقه موسیقایی مردم خصوصاً کودکان و نوجوانان در مدارس نداریم، جامعه عملاً همه ‎چیزخوار شده است و هر چه به او بدهی گوش می‌کند؛ یعنی ممکن است یک تِرَک از شجریان گوش کند ولی قطعه بعد از تتلو باشد. مخاطبان موسیقی ما یک مصرف بدون دروازه‌بانی و بدون گزینش دارند؛ چون گوش ما پرورش پیدا نکرده و بی‌سواد مانده است. گوشی که سواد موسیقایی نداشته باشد و ذائقه آن پرورش پیدا نکرده باشد، برایش فرقی ندارد ساسی مانکن گوش کند یا شجریان.

**باید مشخص کنیم در نگاه ما موسیقی اصلاً فرصت است یا تهدید؟ زمانی که رسانه‌های جمعی به این شکل نبوده، مهم‌ترین ابزاری که ارزش‌های فرهنگی، اخلاقی و دینی ما را منتقل می‌کرد، موسیقی بود؛ مثلا زمانی که مرحوم نورمحمد درپور یا مرحوم محمد ابراهیم شریف زاده می‌خواندند، مضامین اخلاقی و فرهنگ غنی اسلام و ایران را روایت می‌کردند. ولی امروز نسل جدید هیچ ارتباطی با این نوع از موسیقی که میراث فرهنگی ما است ندارد، ولی وقتی که ساسی مانکن موزیک ویدیو منتشر می‌کند، هشت میلیون بازدید می‌خورد.

**در دهه ۸۰ چند سال آموزش موسیقی در تهران ممنوع شد، ولی آموزش موسیقی عملاً حذف نشد بلکه زیرزمینی شد و سیاست‌گذاران دست خود را از کنش‌گری و کنترل عرصه کوتاه کردند.

بیشتر بخوانید:

«بی شرف» کیست/ ساسی مانکن طرفدارانش را بیرون کرد!

در کنسرت سیدنی گوگوش چه اتفاقی افتاد؟ فیلم

همایون شجریان کنسرت هایش را لغو کرد

محرم و صفر تمام نشده کنسرت ها گرانتر شدند/ اولین اجراها بعد از محرم و صفر

رادیو جوان پرطرفدارترین پلتفرم موسیقی ایرانی شده

کنسرت ها دیگر به صرفه نیستند

** درحال حاضر پرطرفدارترین پلتفرم فارسی موسیقی، رادیو جوان است که خارج از ایران کنترل می‌شود و ما هیچ نقشی در آن نداریم و اصلا هم با ما همسو نیست. ولی ما حتی نتوانسته‌ایم یک پلتفرم داخلی خوب داشته باشیم و در حوزه اقتصاد موسیقی دچار مشکل هستیم. تنها راه درآمدزایی اهالی موسیقی، صحنه است؛ چون از راه فروش آثار خود به خاطر نبود حق مولف امکان درآمدزایی ندارند. در آن بیانیه راهبردی به موضوع ضرورت داشتن یک پلتفرم موسیقی اشاره کرده و تشخیص داده‌ایم که یکی از آن مسائل دو راهی‌ها پلتفرم است؛ یا باید به اسپاتیفای و ساوند کلاد بپیوندیم یا نمونه قابل رقابت بومی ایجاد کنیم که طبیعتاً پیشنهاد ما گزینه دوم است، باید برای مخاطب ایرانی و مخاطب فارسی زبان غیرایرانی خارج از کشور که موسیقی فارسی گوش می‌کند یک پلتفرم حرفه‌ای داشته باشیم. همچنین یکی از وظایف ما در حوزه موسیقی، مسئله حقوق مولف است، زیرا کنسرت‌های موسیقی دیگر به لحاظ اقتصادی به صرفه نیستند و راه نجات رعایت حقوق مولف است.

** مسئله اهالی موسیقی این است که انگار توسط نظام فرهنگی کشور به رسمیت شناخته نمی‌شوند؛ مثلا جشنواره‌های فجر، تئاتر و سینما همیشه رونق داشته‌اند ولی جشنواره موسیقی فجر همیشه چالش داشته و طیف زیادی از هنرمندان در این رویداد شرکت نمی‌کردند؛ علتش هم این است که دولت ها یک سال تمام هنرمندان موسیقی را نادیده می‌گیرند ولی تنها برای ۱۰ روز یاد هنرمندان موسیقی می‌افتند و اینگونه می‌شود که آنها هم علاقه‌ای برای حضور در این رویداد نشان نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید:

لغو کنسرت های سیروان خسروی و سهراب پاکزاد در اهواز/چرا برگزاری کنسرت در اهواز ممنوع است؟

جنجال بر سر کنسرت سیروان خسروی در اهواز

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید