14:31 , 1402/2/16
کد خبر: 000024311
بازدید: 1317
ورود به بازارهای صادراتی بدون بازارسنجی اتلاف وقت و سرمایه

به قلم دکتر مهدی کریمی تفرشی

کشور ما به لحاظ جغرافیایی، ترانزیتی و موقعیت استراتژیک منطقه ای شرایط فوق العاده ای دارد که میتواند از مزیت های مهم ما در تجارت خارجی باشد که باید از این موقعیت بی نظیر بهره برد.

تصاحب سهم کشورهایی که که جایگاه پایداری در بازار دارند دشوار است اما فعالان اقتصادی باید فرصت های خوب موجود در بازارهای جهانی را بشناسند و از آن حداکثر بهره را ببرند.

متاسفانه رقابت های منفی، عدم آموزش و نگاه سنتی همواره از عواملی بوده است که در حرکت موفق این بخش در تجارت بین المللی اثرات مخرب داشته است.

باید از پتانسیل ها و مزیت هایی که کشور در صنایع تبدیلی و محصولات استراتژیک غیر نفتی دارد به نحو مثبتی بهره گیری کرد و فرصت های ایجاد شده در بازارهای صادراتی به خوبی شناخته و بهره برداری شود.

یکی از مهم‌ترین مشکلات صادرکنندگان ورود به بازارهای هدف بدون بررسی ابعاد و شرایط رقابت در این بازارهاست. شناخت بازار، نیازسنجی مصرف‌کننده در بازارهای هدف و درک درست از ذائقه و تقاضای مصرف کنندگان در این بازارها از ملزومات اساسی ورود به بازارهای صادراتی است. بنابراین یکی از عمده مشکلاتی که در ایران وجود دارد این است که بدون شناخت کافی وارد بازارها می‌شویم و همین امر سبب می شود که واحدهای تولیدی و صنعتی آسیب دیده و در رقابت با سایر رقبا با شکست روبه‌رو می‌شوند.

 برای ورود به بازارهای هدف باید زمان‌بندی منطقی و شناخت کافی وجود داشته باشد.

بعلاوه شناخت و مطالعه درست از توانمندی های صنعتی و تجاری کشورهای مختلف در امر صادرات نکته بسیار مهمی است که فعالان اقتصادی نباید از آن غافل شوند. چرا که ممکن است کشور هدف صادرات خود پتانسیل کافی در تولید محصول صادراتی ما را داشته باشد و یا بازار از آن محصول اشباع باشد. بنابراین باید بازار هدف، کشور مقصد و محصول صادراتی بطور استراتژیک و کارشناسی شده انتخاب شوند.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید