08:47 , 1401/7/11
کد خبر: 000015611
بازدید: 1545
واریز  وام اربعین به کجا رسید؟

اگرچه گفته شده برخی واجدین شرایط طی دو هفته گذشته وام اربعین را دریافت کرده اند اما همچنان مشخص نیست از میان سه میلیون و 300 هزار نفری که برای دریافت این وام ثبت نام کرده بودند چه تعدادی وام گرفته اند و تکلیف بقیه چه می شود.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایونا، بیش از دو هفته از اربعین حسینی می گذرد و همچنان بسیاری به دنبال دریافت وام وعده داده شده اربعین هستند. وامی که اگر چه گفته شده بود که بیش از سه میلیون و 300 هزار نفر برای دریافت آن ثبت نام کرده اند اما گفته شد با توجه به شرایطی که برای دریافت این وام اعلام شده تنها حدود 700 هزار نفر برای دریافت آن تائید شده اند.

وزیر اقتصاد پیش از این و تیمه های شهریور ماه سال جاری و زمانی که هنوز راهپیمایی اربعین برگزار نشده بود چنین اعلام کرد که با هماهنگی های صورت گرفته با سازمان برنامه و بودجه، ستاد مرکزی اربعین، سازمان حج و زیارت، پلیس گذرنامه و بانک ها چنین مقرر شده که زائران سرپرست خانواری که در این ایام به شکل زمینی به عراق سفر دارند موفق به دریافت یارانه خواهند شد.

بر این اساس از سرپرستان خانواری که مایل به دریافت این تسهیلات بودند خواسته شد در سامانه سماح ثبت نام کنند تا در صورت دارا بودن شرایط این وام به صورت خودکار و بدون نیاز مراجعه به بانک ها به حسابی که یارانه آنها واریز می شود، واریز شود و زائران اربعین بتوانند طی اقساطی یک ساله از محل یارانه خود اقساط این وام را پرداخت کنند.

وام اربعین به چه کسانی تعلق می گیرد؟

همان طور که اشاره شد برای دریافت این وام شرایطی نیز در نظر گرفته شد که موارد زیر از جمله این شرایط هستند:

-فرد ثبت نام کننده سرپرست خانوار باشد
-سفر از طریق مرزهای زمینی انجام شده باشد
-فرد در سامانه سماح برای دریافت این وام ثبت نام کرده باشد
-دارا بودن رضایت سرپرست برای افراد غیر سرپرست خانوار

وام اربعین چقدر است؟

در ارتباط با میزان و رقم این وام نیز چنین اعلام شده بود که این تسهیلات تا سقف پنج میلیون تومان خواهد بود و چنانچه سرپرست خانواده به تنهایی سفر کند سه میلیون تومان، سفر دو نفره چهار میلیون تومان و چنانچه همراهان دو نفر یا بیشتر شوند پنج میلیون تومان وام به آن خانواده تعلق خواهد گرفت.

چند نفر برای دریافت وام اربعین ثبت نام کردند؟

طبق آنچه از سوی صحبت‌الله رحمانی ـ معاون عتبات سازمان حج و زیارت ـ‌ اظهار کرده بود برای دریافت این وام حدود سه میلیون و 300 هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کردند که از میان این افراد 700 هزار نفر واجد شرایط تشخیص داده شده و مشخصات آنها به وزارت اقتصاد و دارایی ارسال شد.

پرداخت وام اربعین به کجا رسید؟

اما حالا و در شرایطی که بیش از دو هفته از اربعین می گذرد پیگیری هایی از سازمان حج و زیارت صورت گرفته که مسئولان این سازمان بدون اشاره به آمار و عدد مشخصی در زمینه پرداخت این وام چنین اعلام کرده اند که می دانند این وام به حساب برخی افراد واجد شرایط واریز شده است.

مسئولان سازمان حج و زیارت با تاکید بر این نکته که وزارت اقتصاد به عنوان نهاد متولی مکلف به پرداخت این وام است، گفته اند: لازم است این وزارتخانه تکلیف سایر واجدین شرایط دریافت این وام را نیز روشن کند.

یکی از مسئولان این سازمان به برخی رسانه ها گفته است که وزارت اقتصاد در حال بررسی شرایط واجدان از طریق سازمان هدفمندی یارانه ها و نیروی انتظامی است و پس از بررسی های لازم این مبلغ را به حساب واجدان شرایط واریز خواهد کرد.

به گفته این مسئول، سازمان حج و زیارت در استان ها نیز پیگیر این وضعیت است چرا که مردم تماس های زیادی با این سازمان گرفته و درباره وضعیت واریز این تسهیلات سئوال می کنند.

برخی افرادی که برای دریافت این وام ثبت نام کرده اند نسبت به این امر گلایه دارند که با گذشت بیش از 20 روز از اربعین هنوز تکلیف وام آنها مشخص نشده است.

 

           

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید