09:20 , 1401/8/3
کد خبر: 000016170
بازدید: 1341
همه چیز درباره پیشگیری از بارداری با آی‌یودی

اسفاده از آی‌یودیی برای پیشگیری از بارداری یکی از روش‌هایی است که برای زنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، کسب اطلاعات دقیق در مورد این موضوع بسیار مهم است.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، حاملگی ناخواسته یکی از بزرگترین مشکلاتی است که در زندگی جنسی برای شما پیش خواهد آمد. روش های مختلفی برای پیشگیری از بارداری برای جلوگیری از بارداری ناخواسته استفاده شده است. زمانی که روش‌های حفاظتی را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که روش‌های اعمال شده در مورد زنان بیشتر است.

پیشگیری از بارداری چیست؟

پیشگیری از بارداری استفاده از برخی روش ها برای جلوگیری از بارداری ناخواسته است. رابطه جنسی یک نیاز است. با توجه به احتمال باردار شدن بعد از هر رابطه جنسی، این وضعیت قطعاً عواقب جدی در پی خواهد داشت.

بنابراین، محافظت برای یک زندگی جنسی راحت ضروری است. هنگام تعیین روش پیشگیری از بارداری، باید روشی را انتخاب کنید که با آن بیشتر احساس راحتی می کنید. البته در حالی که به راحتی فکر می کنید، باید روش مناسب بدن خود را پیدا کنید.

چرا زنان از آی‌یودی استفاده می کنند؟

قرص‌های ضدبارداری و آی‌یودی‌ها بهترین روش‌ها برای خانم‌ها هستند. از نظر سهولت دسترسی، قرص های ضد بارداری بیشتر ترجیح داده می شوند. برای زنان به راحتی قابل دسترسی است زیرا می توان آن را بدون نسخه و بدون مراجعه به پزشک از داروخانه تهیه کرد.

اما استفاده از این قرص ها نیاز به دستور جدی دارد. باید قرص را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید. به همین دلیل اکثر خانم ها فقط به این دلیل که «نمی توانم در ساعت و روز دقیق دارو را به موقع مصرف کنم» از قرص استفاده نمی کنند. در چنین حالتی، آی‌یودی بیشتر ترجیح داده می شود.

بیشتر بخوانید: علائم بارداری خارج از رحم چیست+ نحوه تشخیص

آی‌یودی با معاینه توسظ متخصص زنان و زایمان اعمال می شود و در صورت استفاده، به مدت 5 سال از زن محافظت می کند. هنگامی که آن را نصب کردید، نیازی به انجام کار دیگری ندارید، استفاده از آن یک روش بسیار راحت است.

آی‌یودی چیست؟

وسیله ای است که نام اصلی آن IUD (دستگاه داخل رحمی) است که در بین مردم به صورت آی‌یودی معروف است و با قرار دادن آن در داخل رحم از آن استفاده می شود. شکل آن شبیه حرف T است. با کمک این دستگاه اسپرم به رحم می رسد، اما لقاح اتفاق نمی افتد.

پیشگیری از بارداری با آی‌یودی از لقاح در رحم جلوگیری می کند. حتی اگر اسپرم به رحم برسد و تخمک را بارور کند، این ابزار با به هم زدن شرایط از بارداری جلوگیری می کند.

آی‌یودی چگونه نصب می شود؟

بعد از نگاهی به این که این روش پیشگیری چیست، موضوع دیگری که خانم ها در مورد آن تعجب می کنند این است که "چگونه آی‌یودی را وصل کنیم؟" بیایید نگاهی به پاسخ سوال بیاندازیم.

اولین کاری که باید بعد از تصمیم گیری در مورد این نوع پیشگیری از بارداری انجام دهید این است که تأیید کنید که باردار نیستید. برای این کار می توانید از تست های بارداری که در داروخانه ها فروخته می شود کمک بگیرید. اما مطمئناً آزمایش خون دقیق ترین نتیجه را خواهد داد.

بعد از انجام آزمایش و مشخص شدن عدم بارداری باید مطمئن شوید که عفونت واژن ندارید. این امر در معاینه زنان مشهود خواهد بود. آی‌یودی به طور کلی در دوره های قاعدگی پوشیده می شود. مهم ترین دلیل پوشیدن در دوره های قاعدگی بازتر بودن دهانه رحم است.

متخصص زنان و زایمان با دستگاه سونوگرافی بررسی می کند که آیا ابزار قرار داده شده در رحم به درستی قرار گرفته است یا خیر. بعد از گذشت یک ماه از نصب دستگاه آی‌یودی، وضعیت قرارگیری دستگاهتان دوباره توسط متخصصتان بررسی میشود، بعد از آن می توانید به مدت 5 سال بدون هیچ مشکلی استفاده کنید.

چگونه آی‌یودی محافظت می کند؟

روش محافظت آی‌یودی بدین گونه است که از تخمک گذاری جلوگیری نمی کند. اسپرم به تخمک می رسد، اما از ایجاد شرایط لازم برای لقاح در آنجا جلوگیری می کند. در صورت نصب صحیح، میزان حفاظت 97-99٪ است. حفاظت از لحظه نصب آن ارائه می شود.

انواع آی‌یودی

آی‌یودی; 3 نوع مسی، هورمونی و مهره ای وجود دارد. بررسی دقیق هر گزینه مفید است تا متوجه شوید کدام روش برای شما مناسب تر است.

آی‌یودی مسی

قبلاً اشاره کردیم که وسیله ای که قرار است در رحم قرار گیرد شبیه حرف بزرگ T است. این نام را به این دلیل گرفته است که روی میله ای در وسط این حرف T مس پیچیده شده است. یون های مس روی اسپرم تاثیر می گذارد و از لقاح تخمک جلوگیری می کند. نکاتی که باید در مورد آی‌یودی مسی بدانید:

اگر به مس حساس هستید، نباید از آن استفاده کنید.

در صورت استفاده صحیح، طول عمر حدود 10 سال است.

اگر شما یک زن شیرده هستید، می توانید آن را انتخاب کنید زیرا محافظت فوری را فراهم می کند.

اگر نمی خواهید از دارو استفاده کنید.

استفاده از آن توسط زنانی که سیکل های قاعدگی منظم و خونریزی قاعدگی طبیعی دارند، مناسب تر است. زیرا ابزار مسی می تواند منجر به افزایش میزان خونریزی قاعدگی شود.

از آنجایی که شبیه T شکل است، بازوهای آن می تواند باعث درد در رحم شود.

می تواند باعث خونریزی شود. این علائم باید بعد از 3 ماه از بین بروند. اگر وضعیت معکوس را تجربه کردید، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

هنگامی که تغییر عمده ای در الگوی و میزان خونریزی قاعدگی مشاهده کردید، باید فوراً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

آی‌یودی هورمونی

این گونه ها حاوی هورمون پروژسترون هستند. این هورمون به مقدار مشخصی در رحم ترشح می شود و از بارداری جلوگیری می کند. به عبارت دیگر، با ترشح هورمون پروژسترون در رحم، میزان تخمک گذاری کاهش می یابد، تراکم ترشحات مخاطی در دهانه رحم کاهش می یابد و اسپرم به دام می افتد و از رسیدن به رحم جلوگیری می کند. چیزهایی که باید در مورد آی‌یودی های هورمونی بدانید به شرح زیر است.

کسانی که نمی خواهند هورمون مصرف کنند نباید انتخاب کنند.

مهمترین ویژگی که باید بدانید این است که هورمون پروژسترون فقط مقدار کمی را در رحم ترشح می کند. مانند قرص های ضد بارداری با خون مخلوط نمی شود.

برای خانم هایی که خونریزی شدید قاعدگی دارند می تواند انتخاب خوبی باشد. زیرا آی‌یودی هورمونی در کاهش میزان خونریزی قاعدگی تاثیر دارد.

مدت حفاظت تا 5 سال است.

می تواند باعث درد و حساسیت در کشاله ران شود.

ممکن است باعث بریدگی شود. 

آی‌یودی مهره دار

این جدیدترین نوع آی یو دی است. ویژگی بارز آن این است که یون های مس را به داخل رحم آزاد می کند. یون های مس باعث ضعیف شدن حرکت اسپرم قبل از رسیدن به رحم می شوند و در نتیجه از لقاح سلول تخمک جلوگیری می کنند. در رایاهای دیگر، اسپرم می تواند به تخمک برسد، اما این قبل از رسیدن به تخمک تأثیر دارد.

نکاتی که باید در مورد دستگاه های داخل رحمی مهره دار بدانید به شرح زیر است.

این که آی‌یودی های هورمونی بعد از مدتی باعث قطع قاعدگی شوند در آی‌یودی مهره دار مطرح نیست.

هیچ تغییری در الگوی قاعدگی و میزان خونریزی ایجاد نمی کنند.

شکلی صاف دارد، نه مانند بقیه T شکل. از آنجایی که آنها بازو ندارند، در کشاله ران درد ایجاد نمی کنند.

زنانی که نمی خواهند از هورمون استفاده کنند ممکن است این روش را ترجیح دهند.

در حالی که برخی دیگر خطر لغزش جزئی دارند، اما این دستگاه به دلیل آویزان شدن بر روی گنبد رحم خطر لیز خوردن را ندارد.

به مدت 5 سال محافظت می کند.

بالاترین میزان حفاظت را در بین سایر آی‌یودی ها با نرخ 99.5٪ -99.9٪ دارد.

استفاده از آی‌یودی مهره دار روشی است که می توان آن را به دلیل مزایایی مانند ایجاد محافظت مداوم پس از اعمال و امکان بارداری فوری پس از برداشتن، ترجیح داد. برای کسانی که روش‌های پیشگیری از بارداری مانند قرص‌های ضدبارداری و تزریق‌های ضدبارداری که حاوی هورمون هستند، احساس ناراحتی می‌کنند، روش پیشگیری از بارداری آی‌یودیی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

البته درست ترین روش برای شما در نتیجه معاینه زنان مشخص می شود. برای چنین انتخابی مناسب است که توسط متخصص معاینه شوید و مطابق اطلاعاتی که او می دهد عمل کنید.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید