11:23 , 1401/5/18
کد خبر: 000014768
بازدید: 1441
همه چیز درباره ماهواره "خیام"+فیلم

ماهواره ایرانی خیام صبح امروز(سه شنبه، 18 مرداد) به فضا پرتاب شد و حوالی ساعت 13 اخباری مبنی بر آرام گرفتن این ماهواره در فضا منتشر شد.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایونا، این ماهواره ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه امروز با ماهواره‌بر سایوز و از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان پرتاب شد و در مدار ۵۰۰ کیلومتری آرام گرفت.

طبق آنچه سازمان فضایی ایران اعلام کرده اولین داده تله‌متری این ماهواره در از ایستگاه فضایی ماهدشت سازمان فضایی دریافت شده است.

ماهواره خیام ساخت کدام کشور است؟

اما از جالب توجه ترین و حاشیه ای ترین نکاتی که پیش از پرتاب این ماهواره مطرح شد بحث همکاری روسیه در  پرتاب آن بود.

علت این حاشیه ها نیز این بود که یک هفته پیش از پرتاب خیام، روسکاسموس یا همان آژانس فضایی روسیه به نوعی از همکاری مشترک دو کشور خبر داده و اعلام کرد ماهواره ایرانی "خیام" با موشک ماهواره‌بر روس "سایوز" به مدار زمین پرتاب خواهد شد.

روسکاسموس همچنین اعلام کرد که روسیه از طرف ایران، این ماهواره را در تاریخ از پایگاه پرتاب فضایی "بایکونور" در قزاقستان به فضا پرتاب می کند.

همین موضوع کافی بود حاشیه های متعددی پیرامون این ماهواره ایجاد شود و رسانه های غربی اینگونه مدعی شوند که ایران در ماه های اول کنترل خیام را به روسیه سپرده تا از آن برای حملات نظامی به مقصد اکراین استفاده کند.

البته این موضوع به سرعت و جدیت از سوی سازمان فضایی ایران تکذیب شد.

همچنین برخی رسانه های غربی اینگونه مطرح کردند که خیام قابلیت‌های بسیاری دارد که از جمله آنها می توان به نظارت تقریباً مستمر خیام بر تأسیسات حساس در اسرائیل و خلیج‌ فارس اشاره کرد که این ماهواره این اطلاعات را در اختیار تهران قرار می‌دهد. 

ماهواره خیام به چه کار می آید؟

این رسانه ها با تاکید بر اینکه این ماهواره در ماه های اول فعالیت به منظور بهره گیری در جنگ با اکراین در اختیار روسیه گذاشته شده، به حاشیه سازی برای خیام ادامه دادند اما آژانس فضایی ایران با رد این اتهامات اعلام کرد به دلیل الگوریتم رمزگذاری شده خیام هیچ کشور ثالثی ، نمی تواند اطلاعات ارسال شده توسط این ماهواره را رصد کند.

سازمان فضایی ایران با رد ادعاهای این چنینی زمان عقد قرارداد پرتاب این ماهواره توسط روسیه را به پنج سال پیش مربوط دانسته و تاکید کرد که ماهواره خیام با سَنجنده‌های دقیق زیر ساختی مناسب برای هوشمند سازی بخش‌های گوناگون کشور خواهد بود. 

-ارتقای بهره‌وری در حوزه کشاورزی

- پایش دقیق منابع آبی کشور

-مدیریت مخاطرات طبیعی

-پایش تغییرات کاربری

-ساخت و سازهای غیر مجاز 

-مقابله با جنگل‌خواری

-پایش مخاطرات زیست محیطی

- پایش معادن و اکتشافات معدنی

- پایش مرزهای کشور و بسیاری از کاربردهای دیگر از جمله کاربردهای داده‌های دریافت شده از این ماهواره خواهد بود.

خیام ساخت کدام دولت است؟

نکته دیگر آنکه پس از طرح برخی شایعات فوق درباره این ماهواره، سازمان فضایی ایران به ارائه توضیحاتی درباره خیام پرداخته و ساخت آن را پروسه ای پنج ساله دانسته است.

طبق آنچه از سوی این سازمان اعلام شده: « تاریخچه ساخت این ماهواره که اکنون در مرحله پرتاب قرار دارد، قرارداد مربوط به ۵ سال قبل است.

قرارداد منعقد شده در دولت گذشته دارای اشکالات حقوقی و فنی عدیده‌ای بوده است که این مشکلات و نواقص، فضا را برای عدم پرتاب ماهواره در مهلت مشخص شده، ایجاد کرده بود. از این رو در دولت جدید، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به سرانجام رساندن پروژه ماهواره "خیام" را به عنوان یک ماموریت ویژه به سازمان فضایی ایران واگذار کرد.

در این راستا این سازمان در مدت ۱۱ ماه گذشته اقدامات حقوقی و فنی بسیار سنگینی از سوی سازمان فضایی با استفاده از ظرفیت کارشناسان و متخصصان داخل سازمان و همچنین استفاده از ظرفیت وزارت امور خارجه جهت احیای این پروژه بر زمین مانده انجام شده است.

در نتیجه این پیگیری‌ها، قرارداد جدیدی منعقد شد و در آن تمامی موارد مورد نظر جمهوری اسلامی ایران که در قرارداد اولیه لحاظ نشده بود، در متن قرارداد جدید گنجانده شده و به امضای طرفین رسید.

طبق قرارداد جدید کشور روسیه متعهد به پرتاب ماهواره در تاریخ مشخص‌شده و با ماهواره‌بر سایوز شد.»

 

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید