10:32 , 1401/3/30
کد خبر: 000011489
بازدید: 1841
همه چیز درباره سلامت روان/ از تعریف سلامت روان تا ورزش برای کاهش استرس

بنابر گفته سازمان جهانی بهداشت، سلامت روانی یک فرد تعریفی از بهزیستی روانی است که شامل رشد توانایی ها، مقابله با استرس، بهره وری و کمک به جامعه بوده و فراتر از عدم وجود بیماری روانی است.

آیا ورزش در سلامت روان تاثیر دارد؟ آیا تهدید کرونا سلامت روانی ایرانیان را تهدید کرده است؟ آیا من سلامت روان دارم؟ از کجا بفهمیم سلامت روانی داریم؟ برای سلامت روان چه کنیم؟ برای سلامت روان چه کارهایی انجام دهیم؟ برای حفظ سلامت روان چه باید کرد؟ چه ورزش هایی برای سلامت روان خوب است؟ چرا سلامت روان مهم است؟

سلامت روانی مثبت چیست؟

بنابر گفته سازمان جهانی بهداشت، سلامت روانی یک فرد تعریفی از بهزیستی روانی است که شامل رشد توانایی ها، مقابله با استرس، بهره وری و کمک به جامعه بوده و فراتر از عدم وجود بیماری روانی است.

چگونه می توان فهمید که یک فرد بیمار روانی است؟

بیماری های روانی اغلب بر الگو خواب و تغذیه افراد تاثیر منفی می گذارد.

پرخوری یا کاهش اشتها، زیاد خوابیدن یا بی خوابی های شبانه و مشکل در خوابیدن را می توان از جمله نشانه های بیماری روانی آن هم در طولانی مدت در نظر گرفت.

همه چیز درباره سلامت روان
همه چیز درباره سلامت روان

بیشتر بخوانید: تنهایی بر سلامت روانی و جسمی تاثیر می گذارد

برای سلامت روان چکار باید کرد؟

  1. به سبک زندگی خود اهمیت دهید
  2. پیاده روی، شنا کردن و یا سایر فعالیت های ورزشی را آن هم به طور منظم انجام دهید.
  3. در هفته یک روز را به طور کامل به تفریحاتی که از آنها لذت می برید اختصاص دهید.
  4. مطمئن شوید که در طول روز 7 تا 8 ساعت بخوابید
  5. از مصرف الکل به شدت پرهیز کنید

آیا اختلال روانی یک بیماری روانی است؟

اختلال روانی به یک بیماری روانی یا یکی از شرایط سلامت روانی اشاره دارد که با پریشانی، اختلال شناختی، رفتار غیر معمول و یا رفتار ناسازگار مشخص می شود.

یک فرد سالم از نظر روانی کیست؟

بلافاصله این سوال به ذهن خطور می کند که یک فرد دارای سلامت روان چه ویژگی هایی دارد. هماهنگی با خود، دوری از توهمات طولانی مدت، اضطراب، ترس و تردید. فرد باید بتواند با محیط دور و نزدیک رابطه و ارتباط سالم برقرار کند.

همه چیز درباره سلامت روان
همه چیز درباره سلامت روان

بیشتر بخوانید:  بررسی سلامت روان افراد با بیومارکرهای مغزی

سلامت و بیماری‌های روان شاخه‌ای از پزشکی است که به تشخیص و درمان اختلالاتی مانند افسردگی می‌پردازد که به دلایل مختلفی در افکار، احساسات و رفتارهای یک شخص رخ می‌دهد.

بیماری های روانی جدی چیست؟

  1. افسردگی
  2. اختلال وسواس فکری عملی
  3. فوبیای اجتماعی
  4. اختلال استرس پس از سانحه
  5. اختلال هراس
  6. اختلال دو قطبی
  7. اختلال کمبود توجه و بیش فعالی بزرگسالان
  8. اختلال اضطراب فراگیر

علائم یک فرد مبتلا به اختلال روانی 

افرادی که دچار اختلال روانی هستند توانایی این را ندارند که مانند افراد سالم فکر کنند و همین امر بر زندگی تأثیر منفی می گذارد. افرادی که به اختلالات روانی دچار هستند شروع به نشان دادن برخی علائم می کنند و تشخیص با این علائم امکان پذیر می شود. علائم مشاهده شده در افراد مبتلا به اختلالات روانی به شرح زیر است: 

  1. خستگی و ضعف
  2. درد عضلانی
  3. افکار ناامید کننده
  4. کم صحبتی با اطرافیان
  5. از دست دادن اشتها یا افزایش اشتها
  6. اختلال خواب
  7. درونگرایی
  8. ناراحتی

چه چیزی برای سلامت روان مفید است؟

در ادامه 7 فعالیتی که برای سلامت روان مفید است را معرفی خواهیم کرد:

خواب با کیفیت

خواب یک دوره زمانی بسیار با اهمیت برای ذهن و بدن ماست؛ چراکه هنگام خواب، جسم و روح آرام می‌گیرد. بی خوابی از جمله عواملی است که بر سلامت جسمی و روانی فرد تاثیر منفی می گذارد. خواب نامنظم و بی کیفیت، توانایی تضعیف سلامت سیستم ایمنی فرد و ایجاد استرس را به دنبال دارد. به همین علت است که متخصصان اعصاب روان توصیه می کنند که برای داشتن سلامت روان، باید یک الگوی خواب منظم و با کیفیت را در پیش گرفت.

ورزش منظم برای سلامت روان

ورزش از جمله فعالیت هایی است که تاثیر بسزایی بر سلامت روان دارد به طوری که گفته می شود ورزش منظم از سلامت روان افراد حمایت می کند. با توجه به مطالعات علمی انجام شده مشخص شد که ورزش منظم اثر ضد افسردگی دارد. اگر می خواهید سلامت روانی بهتری داشته باشید، می توانید با ورزش منظم می توانید جدای از تناسب اندام، سلامت روان خود را نیز بهبود ببخشید. 

همه چیز درباره سلامت روان
همه چیز درباره سلامت روان

تغذیه سالم برای سلامت روان

رژیم غذایی سالم برای سلامت روان بسیار مهم است. زیرا غذاهایی که می خوریم تنها بر سلامت جسمانی ما تأثیر نمی گذارد. به طور غیر مستقیم بر سلامت روان افراد نیز تاثیر گذار است. به همین دلیل با تغذیه سالم می تواند اندام بهتری داشته و سلامت روان خود را هم تضمین کنید.

مدیتیشن برای سلامت روان

مدیتیشن یک آموزش بسیار موثر در مورد مقابله با استرس است. زیرا این آموزش به ما کمک می کند تا ذهن خود را آرام کنیم و افکار بد را از ذهن خود دور کنیم همچنین باعث پیدایش احساساتی مانند آرامش نیز می شود. به همین دلیل، می توانید مدیتیشن را به یک عادت زندگی تبدیل کنید تا روز را مثبت شروع کنید و روز را با احساسات خوب به پایان برسانید.

یوگا و آرامش روان

یوگا، یکی از بهترین سیستم های ورزشی در دوران اخیر است که تاثیرات مثبتی بر سلامت روان دارد. این سیستم تمرینی ما را به زندگی در لحظه و پذیرش شرایط تشویق می کند. این به فرد کمک می کند تا با افزایش آگاهی، تعادل روحی را پیدا کند. همه این اثرات مثبت برای سلامت روانی بهتر، بسیار معنادار هستند.

سفرکردن برای سلامت روان

باید به این موضوع توجه داشت که سلامت روان ما به شدت به یکنواختی حساس است. بنابراین یکی از فعالیت هایی که می توان برای سلامت روان بهتر انجام داد، سفر کردن است. دیدن مکان های مختلف و کاوش در مناطق جدید همیشه روح انسان را جذب می کند. بنابراین، در یک مکان گیر نکنید و سعی کنید تعطیلات آخر هفته را برای خود رقم بزنید، سفرهای کوچک ترتیب دهید و از عادات زندگی که حفظ کرده اید دوری کنید.

موسیقی برای بهبود روان

مطالعات علمی نشان می دهد که هنگام گوش دادن به موسیقی، یکی از هورمون های شادی به نام دوپامین در مغز ما ترشح می شود. مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد موسیقی کلاسیک به پیشگیری از افسردگی کمک می کند. به همین دلیل می توانید برای سلامت روانی بهتر به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید تا روحیه خود را بالا ببرید.

بیشتر بخوانید:

تنهایی بر سلامت روانی و جسمی تاثیر می گذارد

عدم استفاده از شبکه‌های اجتماعی موجب بهبود سلامت روان می‌شود

بررسی سلامت روان افراد با بیومارکرهای مغزی

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید