14:27 , 1401/10/27
کد خبر: 000018868
بازدید: 1615
هزینه حج امسال چقدر است؟/ جزئیات حج 1402 اعلام شد

سازمان حج و زیارت چنین اعلام کرده که در حج 1402 برای زوار خانه خدا پنج گروه قیمتی لحاظ خواهد شد اما هنوز جزئیات قیمت ها مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایونا، سید صادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت صبح امروز (سه شنبه، 27 دی) در نشستی خبری به ارائه توضیحاتی درباره حج 1402 پرداخت.

وی با اشاره به توافقات صورت گرفته میان ایران و عربستان چنین اعلام کرد که ایران با توجه به افزایش جمعیت خود از عربستان درخواست داشته که ظرفیت حج امسال را حداقل دو تا سه هزار نفر افزایش دهد اما عربستان بر این نکته تاکید کرده که در سال جاری به هیچ کشوری افزایش ظرفیت داده نمی شود، تحقق این خواسته را به سال بعد موکول کرده است.

رییس سازمان حج و زیارت درباره تفاهم نامه امضا شده میان ایران و عربستان توضیح داد: بر این اساس سهمیه حج ایران در سال 1402 معادل 87 هزار و 500 نفر خواهد بود.

نرخ ارز حج تمتع 1402

وی در عین حال از در نظر گرفتن نرخ 28 هزار و 500 تومانی برای ارز حجاج از سوی دولت خبر داد.

قیمت حج تمتع 1402 چقدر است؟

رییس سازمان حج و زیارت در بخش دیگری از صحبت های خود در این نشست اظهار کرد: کمیته ای به منظور قیمت گذاری و نرخ گذاری برای حج تشکیل شده اما در حال حاضر قیمت نهایی حج سال بعد مشخص نشده است و این عدد طی روزهای آتی اعلام خواهد شد اما اکنون می توان به این نکته اشاره کرد که قیمت گروه ها دیگر یکسان نیست و برای حج امسال پنج گروه در نظر گرفته شده که هزینه هر یک از آنها متفاوت خواهد بود.

سن حج 1402

حسینی در ارتباط با شرایط سنی در نظر گرفته شده برای حج 1402 نیز گفت: محدودیت های سنی که در این زمینه وجود داشت امسال از سوی عربستان حذف شده و تاکنون در خصوص شرایط سنی چیزی به ایران اعلام نشده است.

اولویت حج 1402 با چه کسانی است؟

وی افزود: در حال حاضر 87 هزار نفر در ایران سهمیه حج دارند که از این میان 37 هزار نفر در اولویت قرار دارند و آنهایی هستند که در سال 1399 هزینه های حج را پرداخت کردند اما به دلایل شرایط کرونایی موفق به انجام این سفر نشدند. خواهش ما این است که این دسته افراد امسال مشرف شوند اما اگر هم برای آنها محدودیت و عذری وجود داشته باشد هزینه های آنها محفوظ بوده و اولویت آنها در آینده نیز در نظر گرفته می شود.

حسینی گروه دومی که برای حج 1402 اولویت دارند را نیز مربوط به سپرده گذارانی دانست که در سال 1385 ثبت نام کرده و تاکنون به کاروان مراجعه نکرده اند و پس از آنها اولویت سوم مربوط به سپرده گذاران سال 1386 می شود.

بیشتر بخوانید:

ثبت نام حج 1402 به تعویق افتاد

مشروط شدن مجدد حج

مابه التفاوت هزینه های حج

حسینی به مابه التفاوت هزینه های افرادی که در سال 1399 مشمول این سفر بوده اند نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه هنوز از سوی عربستان هزینه های دریافتی حج در سال بعد اعلام نشده نمی توان درباره این موضوع نظر داد. اگر هزینه های آنها افزایش نیافته باشد می توان با همان قیمت ها کار را دنبال کرد اما چنانچه هزینه ها افزایش داشته باشد مبلغی به عنوان مابه التفاوت دریافت خواهد شد.

مدت زمان سفر حج 1402

رییس سازمان حج و زیارت مدت زمان انجام این سفر را نیز وابسته به شرایط پروازها دانست و گفت: اگر هواپیماهای بزرگی در اختیار داشته باشیم وضعیت فرق می کند اما چنانچه چنین امکاناتی را به دلیل تحریم ها در اختیار نداشته باشیم مدت زمان این سفر حدود 30 روز خواهد بود.

زمان ثبت نام حج 1402

وی درباره زمان ثبت نام برای حج 1402 نیز یادآور شد که قرار بوده این روند از 30 دی ماه آغاز شود که به دلیل همزمانی با برگزاری کنکور تغییر کرده و زمان ثبت نام جدید متعاقبا اعلام خواهد شد.

حج عمره 1402

اما در پایان این نشست و در ارتباط با از سرگیری حج عمره نیز رییس سازمان حج و زیارت چنین توضیح داد که تا زمانی که بحث بازگشایی سفارتخانه ها و حمایت کنسولی به نتیجه نرسد نمی توان عمره مفرده را برگزار کرد.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید