05:03 , 1401/6/9
کد خبر: 000015042
بازدید: 4777
قرص آبریزش بینی چیست و چه نام دارد؟

با نزدیک شدن پائیز دوباره فصل سرماخوردگی نزدیک است و در این میان یکی از سئوالات اصلی این است که در شش ماه سرد سال با آبریزش بینی حاصل از سرماخوردگی چه باید کرد؟

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا، آلرژی یا سرماخوردگی در پائیز موضوعی است که می تواند افراد را با مشکلات متعدد مواجه کند و موجب آبریزش بینی شود. برای درمان این مشکل از قدیم راهکارهای خانگی و دارویی مختلفی در دستور کار بوده است. 

آبریزش بینی اغلب مشکلی نیست که بخواهید برای آن به پزشک مراجعه کنید و معمولا پس از مدتی این موضوع برطرف می شود هرچند که گاه ممکن است ریشه این مشکل در حساسیت و آلرژی های جدی باشد که برای کنترل آنها راهی غیر از کمک گرفتن از پزشک باقی نمی ماند. در این موارد حتی یک پزشک عمومی هم در اغلب موارد می تواند مشکل شما را رفع کند و نیازی به مراجعه به دکتر متخصص نیست مگر در مواردی که آلرژی ها حالت خیلی حاد داشته باشند.

مراجعه به پزشک برای آبریزش بینی

علاوه بر این ممکن است شرایط دیگری نیز پیش بیاید که در آنها لازم است شما از پزشک کمک بگیرید تا اطمینان حاصل شود که این نشانه ها به دلیل ابتلاء به یک بیماری جدی تر نیست. برخی از این موارد عبارتند از:

-علائم شدیدی که فراتر از حالت عادی هستند

-علائمی که ادامه دار شده اند و در مدت طولانی(بیش از دو هفته) بهبود نیافته اند

-آبریزش خونی یا سبز با بوی بد(شاید این مشکلات در کودکان شایع تر باشد)

در این گزارش به بررسی این راهکارها پرداخته ایم.

داروی قطع آبریزش بینی

یکی از قرص هایی که شاید بسیاری آن را برای قطع آبریزش بینی مفید می دانند آنتی هیستامین است اما باید گفت که آنتی هیستامین در اصل دارویی است که برای رفع علائم آلرژی استفاده می شود و ممکن است به شکل قرص، مایع یا قطره بینی باشد.

این دارو حتی برای مواردی که شما بر اثر حساسیت دچار خارش چشم شده اید هم موثر است و قطره های چشمی آنتی هیستامین می توانند درمانی برای این مواقع باشند.

برای گرفتگی بینی نیز قطره های بینی آنتی هیستامین قابل استفاده است.

قرص های آبریزش بینی

اما جالب است بدانید آنتی هیستامین مدل های متنوعی از قرص ها دارد که عبارتند از:

-سیتریزین

-لووستیریزین

-لوراتادین

-فکسوفنادین

-نئوتادین

البته دیفن هیدرامین نیز قرص دیگری است که استفاده از آن برای رفع این مشکل بسیار شایع است اما باتوجه به اینکه موجب خواب آلودگی می شود بهتر است این قرص پیش از زمان خواب استفاده شود.

داروی آبریزش بینی برای نوزادان

اما آبریزش بینی در میان نوزادان یا خردسالان نیز پدیده ای شایع است که برای درمان این مورد شما می توانید از داروهای متعددی برای درمان آنها استفاده کنید اما به دلیل حساسیت بیشتر کودکان و لزوم مراقبت جدی از آنها اغلب داروهای آبریزش بینی برای آنها با تجویز و بر اساس صلاحدید پزشک ارائه می شود. چرا که در تجویز این داروها و دز مصرفی آنها اطلاعاتی مانند سن کودک، وزن او، داشتن یا نداشتن بیماری های زمینه ای و شدت بیماری مورد بررسی قرار گیرد.

درمان های خانگی آبریزش بینی

همان طور که اشاره شد برای درمان و کنترل این مشکل نیز راهکارهای خانگی متعددی ارائه شده است که برخی از آنها در ادامه آمده است:

-دمنوش های گیاهی را فراموش نکنید

-بخور صورت

بخور دادن نیز راهکاری است که به شما در جلوگیری از احتقان کمک خواهد کرد.

-دوش آب گرم

-مصرف زیاد مایعات و چای داغ

سعی کنید بدن خود را هیدراته کرده و در حد توان از آب و مایعاتی مثل چای داغ استفاده کنید. این اقدام شما باعث رقیق شدن مخاط خواهد شد و به مبارزه با احتقان کمک می کند.

-مصرف مکمل هایی مثل روی

مکمل ها برای تقویت سیستم ایمنی شما بسیار مفید بوده و برای تسریع بهبودی بسیار تاثیرگذارند.

-سیر

مصرف سیر نیز به واسطه خواص ضدمیکروبی و ضدعفونی کنندگی آن باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

-سوپ جوی نیمه غلیظ همراه با عدس و ماش

-برگ و دانه گشنیز

-آلو

-زرشک

-شلغم

فواید آبریزش بینی

البته برخی نیز بر این عقیده تاکید دارند که در هنگام سرماخوردگی بهتر آن است که مانع آبریزش بینی نشوید چراکه آبریزش بینی موجب می شود میکروب ها به بیرون بدن دفع شوند و از جمع شدن آنها در مخاط دستگاه تنفسی جلوگیری شود.

این در حالی است که  مصرف انواع آنتی هیستامین ها موجب غلظت این ترشحات می شود و آنها را چسبنده می کند. به همین دلیل این ترشحات خروجی سینوس ها به سمت بینی را مسدود می کنند.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید