06:50 , 1401/5/28
کد خبر: 000014862
بازدید: 1378
فواید مصرف چای سبز / از  کاهش وزن تاجلوگیری از سرطان

کسانی که می خواهند از سلامت خود محافظت کنند به مصرف چای سبز توجه می کنند. در ادامه خواص بیشمار چای سبز را بررسی خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، چای سبز نوعی غذای گیاهی است که موضوع بسیاری از مطالعات علمی بوده و با محتوای واجد شرایط خود برجسته است. مشاهده می شود کسانی که می خواهند از سلامت خود محافظت کنند به مصرف چای سبز توجه می کنند. به لطف تعداد زیادی آنتی اکسیدان و ریز اجزای سالم موجود در آن، فواید مهمی در حفظ تناسب اندام، انجام وظایف روزانه بدون مشکل و محافظت در برابر بیماری ها دارد. برای بهره مندی بیشتر از این فواید، چای سبز باید به طور منظم مصرف شود. بنابراین، با افزودن روزانه 1 تا 2 فنجان چای سبز به رژیم غذایی در میان وعده ها، می توان از این اثرات مثبت بهره مند شد.

چای سبز چه فوایدی دارد؟

امروزه رشد زیادی در محبوبیت روش های درمانی گیاهی مشاهده شده است و بسیاری از محصولات گیاهی با ادعاهای بهداشتی در دستور کار قرار گرفته اند، اما در این میان که اثرات آنها با مطالعات علمی به اثبات رسیده بسیار اندک است. چای سبز  یکی از این غذاهای کمیاب است. چای سبز ماده غذایی بسیار ارزشمندی است که در برابر بسیاری از بیماری ها از جمله رایج ترین مشکلات سلامتی امروزه محافظت می کند. مهمترین دلیل این امر، ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در آن است. به لطف ترکیبات آنتی اکسیدانی که اثرات قدرتمندی را ارائه می دهند، مصرف منظم چای سبز فواید زیادی مانند بهبود عملکرد مغز، محافظت در برابر بسیاری از انواع سرطان، کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و بسیاری موارد دیگر را به همراه دارد. برخی از بارزترین اثرات مثبت مصرف منظم چای سبز بر سلامتی عبارتند از:

16 خطر مهم مصرف زیاد چای سبز • دیجی‌کالا مگ

1. حاوی مواد فعال زیستی مفید برای سلامتی

اگرچه چای سبز یک نوع چای خوشمزه است، اما وعده بسیار بیشتر از یک چای را در زمان استراحت می دهد. حتی یک فنجان چای سبز حاوی مقادیر بسیار قابل توجهی از ترکیبات زیست فعال است. پلی فنول ها، یکی از مهم ترین آنها، به کاهش التهاب در بدن کمک می کند و اثر محافظتی در برابر بسیاری از بیماری ها ایجاد می کند. در میان پلی فنول ها، جزء منحصر به فرد چای سبز و مسئول بسیاری از این اثرات مثبت قدرتمند، کاتچین است. کاتچین ها به ویژه اپی گالوکاتچین گالات که در چای سبز به وفور یافت می شود، آنتی اکسیدان های طبیعی هستند که اثرات محافظتی مهمی در بدن به ویژه در پیشگیری از آسیب سلولی دارند. این آنتی اکسیدان ها با از بین بردن رادیکال های آزاد که در بدن گردش می کنند و باعث سرطان می شوند، از سرطانی شدن سلول ها جلوگیری می کنند. در عین حال، از آنجایی که چای سبز یک نوشیدنی با محتوای مواد معدنی بالا در مقایسه با بسیاری از انواع دیگر چای است، به رفع کامل نیاز بدن به ریزمغذی ها کمک می کند.

چگونه التهاب بدن را کاهش دهیم؟ 10 بهترین راه از بین بردن التهاب بدن

2. چای سبز عملکردهای شناختی را بهبود می بخشد

چای سبز حاوی مقدار قابل توجهی کافئین است، البته نه به اندازه قهوه. این مقدار را می توان به عنوان مقدار ایده آل کافئین تعریف کرد تا اثرات مثبتی از نظر سلامتی بدون نشان دادن اثرات منفی مانند تنش و تپش قلب ایجاد کند. در حالی که کافئین باعث می شود در طول روز احساس سرزندگی و تناسب بیشتری داشته باشید، به محافظت از عملکردهای شناختی نیز کمک می کند. کافئین با مسدود کردن آدنوزین، یک انتقال دهنده عصبی بازدارنده در مغز، میزان انتقال دهنده های عصبی را که از نورون ها حمایت می کنند، مانند دوپامین و نوراپی نفرین، افزایش می دهد. همچنین تأثیراتی در بهبود عملکردهای شناختی مانند بهبود خلق و خو، تسریع زمان واکنش و تقویت حافظه دارد. علاوه بر کافئین، چای سبز حاوی اسید آمینه ای به نام L-theanine است که می تواند از سد خونی مغزی عبور کند. این اسید آمینه باعث افزایش فعالیت انتقال دهنده عصبی GABA می شود که از اضطراب جلوگیری می کند. با افزایش تولید دوپامین و امواج آلفا در مغز، فعالیت های شناختی را تقویت کرده و در برابر بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون محافظت می کند.

روش های افزایش عملکرد شناختی مغز

3. با تسریع چربی سوزی به حفظ فرم بدن کمک می کند

در بسیاری از مطالعات علمی مشاهده شده است که مصرف منظم چای سبز باعث تسریع چربی سوزی و افزایش سرعت متابولیسم می شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که مصرف چای سبز کنترل وزن را تسهیل می‌کند، کاهش وزن را تسریع می‌کند و به پیشگیری از چاقی کمک می‌کند. با وجود تمام این اثرات مثبت، چای سبز یک نوشیدنی با محتوای کالری بسیار کم است. یک فنجان چای سبز فقط ۲ کیلو کالری انرژی دارد. چای سبز یکی از نوشیدنی‌های سالمی است که می‌تواند برای افرادی که از رژیم لاغری پیروی می‌کنند با خیال راحت مصرف کنند، زیرا حاوی تقریباً صفر انرژی است و به کاهش وزن کمک می‌کند.

چربی سوزی از کجای بدن شروع می شود | 7 نقطه حیــــــــــاتی✔️️

4. در برابر بیماری های مزمن محافظت می کند

یکی دیگر از تاثیرات مهم چای سبز محافظت در برابر بیماری های مزمن است. مطالعات علمی نشان داده است که چای سبز مقاومت به انسولین را کاهش می دهد و سطح قند خون را متعادل می کند. به لطف این ویژگی، چای سبز به تنظیم سطح گلوکز خون در بیماران دیابتی کمک می کند و به پیشگیری از بیماری در افراد سالم کمک می کند. چای سبز یک ماده غذایی بسیار ارزشمند برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی است که بیشترین مرگ و میر را در جهان به همراه دارد. چای سبز در صورت مصرف منظم؛ با کاهش کلسترول تام، کلسترول LDL و سطح تری گلیسیرید در خون، محافظت مهمی در برابر بیماری های قلبی عروقی ایجاد می کند.

تفاوت میان بیماری حاد و مزمن چیست؟ - مجله پزشکی درمانکده

5. خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

سرطان که با تکثیر کنترل نشده سلول ها به وجود می آید، دومین عامل شایع مرگ و میر پس از بیماری های قلبی عروقی در جهان است. محتوای آنتی اکسیدانی مهم چای سبز از تشکیل آسیب اکسیداتیو در سلول ها جلوگیری می کند و اثر محافظتی در برابر انواع سرطان ها به ویژه سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ ایجاد می کند. بسیاری از مطالعات علمی در مورد این موضوع تاکید می کنند که افرادی که به طور منظم چای سبز مصرف می کنند در معرض خطر بسیار کمتری برای ابتلا به سرطان هستند. به همین ترتیب، مصرف چای سبز در افزایش میزان موفقیت درمان و کوتاه شدن دوره نقاهت در افراد تحت درمان سرطان بسیار موثر است.

این نشانه‌های سرطان را جدی بگیرید - ایرنا

چای سبز را چگونه باید مصرف کرد؟

برای بهره مندی از اثرات مثبت بیشمار چای سبز، مصرف ۲ تا ۳ فنجان در روز مفید است. اما در این زمینه نکاتی قابل تامل است. اول از همه، چای سبز را باید از محصولات برندهای معروفی انتخاب کرد که کیفیت آنها تضمین شده است. چای سبزی که در فضای باز فروخته می شود و مدت زیادی است که در انتظار آن بوده است، بیش از آنکه مفید باشد می تواند برای بدن مضر باشد، زیرا از نظر ترکیب مواد خارجی، افزایش رطوبت و تشکیل آفلاتوکسین می تواند خطرناک باشد. به همین ترتیب، چای سبز با کیفیت پایین می تواند حاوی فلوراید بیش از حد باشد. مصرف منظم این دمنوش ها که حاوی فلوراید بیش از حد هستند نیز می تواند اثرات منفی مختلفی در بدن ایجاد کند. چای سبز خریداری شده از برندهای معروف باید با توجه به زمان درست دم تهیه شود. از آنجایی که اجزای فعال زیستی فوق ممکن است در چای سبز بیش از حد جوشانده شده آسیب ببینند، ممکن است اثرات مثبت مورد نظر حاصل نشود. به همین دلیل، دمکردن چای در آب نزدیک به جوش به مدت 5 دقیقه برای آماده سازی آن کافی است. چای سبز کیسه ای از مارک های شناخته شده نیز می تواند ترجیح داده شود. می توان آن را به صورت ساده یا با افزودن ادویه های مختلف مانند لیمو، ریحان و نعناع مصرف کرد.

2 راه اصولی برای دم کردن چای سبز

مصرف چای سبز و فواید اعجاب انگیز هشتگانه آن!

چای سبز که اثرات مثبت بی‌پایانی بر سلامتی دارد، می‌توان ۲ تا ۳ لیوان در روز مصرف کرد. با این حال، افراد مبتلا به هر گونه بیماری مزمن، زنان باردار یا افرادی که دارو مصرف می کنند باید قبل از شروع مصرف منظم چای سبز با پزشک خود مشورت کنند و در صورتی که پزشک آنها مشکلی را مشاهده نکرد، باید مصرف چای سبز را شروع کنند. بنابراین اگر از نظر دارویی مانعی در مقابل مصرف چای سبز شما وجود ندارد، می توانید به طور منظم مصرف چای سبز را شروع کرده و به حفظ سلامت خود کمک کنید.

چای سبز برای چه چیزهایی خوب است؟

کاهش وزن

محافظت دربرابر بیماری هایی مانند سرطان

بهبود عملکرد مغز

کاهش التهاب بدن

کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی

سبز مقاومت به انسولین را کاهش می دهد

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید