15:11 , 1401/11/3
کد خبر: 000019134
بازدید: 1261

وزیر اقتصاد پاسخ داد:

عرضه خودرو در بورس متوقف می شود؟

احسان خاندوزی به ارائه توضیحاتی درباره احتمال توقف عرضه خودرو در بورس پرداخت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا، اخیرا چنین مطرح شده که از سوی شورای رقابت نامه ای به سازمان بورس ارسال شده و در قالب آن خواسته شده عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شود.

 وزیر اقتصاد در ارتباط با این موضوع گفت: به شخصه نامه شورای رقابت را ندیده ام اما با توجه به اینکه برای عرضه خودرو در بورس شورای عالی بورس مجوز داده حال نیز حتما مسئله در این شورا بررسی شده و درباره آن تصمیم گیری خواهد شد.

احسان خاندوزی ادامه داد: در این زمینه با شورای رقابت نیز صحبت شده و برای جلوگیری از تضاد آرا لازم است پیش از آنکه نظر شورای عالی بورس اعلام شود از نظرات شورای رقابت نیز مطلع شویم.

کدام خودروها باید از بورس خارج شوند؟

به گزارش ایونا، اخیرا شورای رقابت نامه ای به سازمان بورس کالا ارسال کرده و در قالب آن چنین آورده که تمام خودروهای ساخت ایران خودرو و سایپا به غیر از "هایما" و "تارا" انحصاری هستند. در این نامه همچنین شیوه فعلی واگذاری خودروها در بورس نوعی لاتاری برشمرده شده و تاکید شده لازم است عرضه این خودروها در سازمان بورس متوقف شود:

  1. شاهین
  2. دنا
  3. پژو ۲۰۷

بیشتر بخوانید:

قطعی شد/ دناپلاس در بورس عرضه می شود

فروش ۲۱ هزار خودروی وارداتی در بورس کالا

بازار داغ اجاره کارت ملی؛ این بار برای بورس کالا

فروش ۸۰۰۰ خودرو در بورس کالا

متن نامه شورای رقابت به سازمان بورس

در متن نامه ارسال شده از سوی شورای رقابت آمده است: «  پیرو عرضه‌ برخی خودروها در بورس کالا به اطلاع می‌رساند مدت مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۱۴۰۰.۷.۲۸ در خصوص تنظیم بازار خودرو یکسال بوده است. بدیهی است با انقضای این مدت، مصوبات قبلی شورای رقابت در این زمینه به خودی خود مبنای عمل بوده و باید اجرایی می‌شده است.

براین اساس مطابق مصوبات ۴۲۰، ۴۴۲، ۴۶۲ و ۴۶۸، بازار خودروهای انحصاری شامل کلیه خودروهای سواری دو شرکت ایران خودرو و سایپا به جز دو خودروی هایما و تارا است و عرضه آنها باید طبق روال پیشین و مطابق با مصوبات ۴۱۴ و ۴۲۰ صورت گیرد. قیمت این خودروها نیز باید براساس مصوبات ۱۴۸ و ۴۴۲ طبق روال فرمول (Price Cap) محاسبه گردد. فلذا عرضه خودروهای خانواده دنا، پژو ۲۰۷ و شاهین در بورس کالا مجاز نیست.

شایان ذکر است؛ شورای رقابت با تشکیل کارگروه تخصصی خودرو موضوع بازبینی دستورالعمل‌های بازار خودرو را در دستور کار قرار داده است و در صورت تصویب مصوبه جدید در این زمینه، جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.»

به دنبال انتشار این نامه و فضای ایجاد شده امروز (دوشنبه، 3 بهمن) نمادهای خودرویی بورس منفی شدند.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید