06:17 , 1401/6/31
کد خبر: 000015440
بازدید: 1553
سربازی نرفته ها وام ازدواج می گیرند یا نه؟

در حالیکه طی ماه های اخیر پیگیری هایی برای اعطای وام فرزندآوری به مشمولان خدمت نرفته صورت گرفته بود، اخیرا رئیس سازمان نظام وظیفه براین نکته تاکید کرده که مشمولان غایب حتی وام ازدواج هم نمی گیرند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایونا، در سالهای گذشته بر اساس مصوبات قانونی مشمولان غایب می توانستند وام ازدواج و بیماری های خاص را دریافت کنند اما سایر تسهیلات دولتی به آنها تعلق نمی گرفت به گونه ای که طبق گفته وحید یامین پور، معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان شرایط به گونه ای فراهم شده بود که پرداخت تسهیلات ازدواج بدون استعلام وضعیت نظام وظیفه مردان بود.

با این وجود به تازگی رئیس سازمان نظام وظیفه فراجا تاکید کرده که با هماهنگی های صورت گرفته با بانک مرکزی از این پس به مشمولان غایب تسهیلات بانکی تعلق نخواهد گرفت.

البته تعلق نگرفتن تسهیلات به این افراد موضوع جدیدی هم نیست و طبق بند (ب) ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی اینگونه اعلام شده که «دریافت هر گونه وام و کمکهای کشاورزی و صنعتی و دامداری و مسکن از طریق وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و نهادهای قانونی، در مورد مشمولان وظیفه عمومی، مستلزم ارائه مدرک دال بر رسیدگی به وضع مشمولیت آنان از اداره وظیفه عمومی‌ است».

در این قانون اشاره ای به تسهیلات ازدواج یا فرزندآوری نشده است اما چندی پیش بانک مرکزی نیز اعلام کرده بود که طبق قانون خدمت وظیفه عمومی ارائه تسهیلات بانکی به مردان مشروط به استعلام وضعیت نظام وظیفه آنها خواهد بود.

پیش از این یامین پور هم تاکید کرده بود که وام ازدواج از بخشنامه های مربوطه مستثنی است. وی در عین حال به ابلاغ قانون جوانی جمعیت نیز اشاره کرده و اینگونه اعلام کرده بود که حتی لازم است وام فرزندآوری هم از این قانون مستثنی شده و به مشمولان خدمت نرفته تعلق گیرد. وی اینگونه عنوان کرده بود که حتی بانک مرکزی درخواست این موضوع را مطرح کرده اما هنوز از سوی سازمان نظام وظیفه پاسخی به این درخواست داده نشده است.

حتی یامین پور از نمایندگان مجلس نیز خواسته بود به این بحث ورود کرده و در قوانین مربوطه بازنگری انجام دهند.

با این حال رئیس سازمان وظیفه تاکید دارد به مشمولان غایب هیچ وامی اعم از ازدواج یا فرزندآوری تعلق نمی گیرد.


           

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید