12:26 , 1401/10/13
کد خبر: 000018153
بازدید: 1557
زیر سویه XBB.1.5 کرونا چیست؟ علائم و در آن چگونه است؟

جهان به دلیل زیر سویه XBB.1.5 در حالت آماده باش قرار گرفت. زیر سویه XBB.1.5 کرونا چیست؟ آیا در ایران مشاهده شده است؟ راه درمان زیر سویه XBB.1.5 چگونه است؟ علائم زیر سویه XBB.1.5 چیست؟

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا، دانشمندان هشدار دادند که یک نوع "بسیار مسری" از کووید-19 پدیدار شده است. گونه ای که XBB.1.5 نامگذاری شده است، دارای جهش هایی است که به آن کمک می کند تا از محافظت در برابر واکسیناسیون و عفونت های قبلی فرار کند. XBB.1.5 خیلی زود به سویه غالب در ایالات متحده و اروپا تبدیل شد

 XBB.1.5 چیست و چگونه به وجود آمد؟ 

آیا می توان با واکسیناسیون و عفونت قبلی از سویه XBB.1.5  فرار کرد؟ دانشمندان هشدار دادند که نوع جدیدی به نام XBB.1.5 راحت تر از گونه های قبلی ویروس کرونا آلوده می شود و می تواند با واکسیناسیون از محافظت در برابر عفونت های قبلی جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: موج هشتم کرونا؛ زیرسویه جدید اُمیکرون در آذربایجان‌شرقی

کارشناسان اعلام کردند که ظهور سویه XBB.1.5  می تواند بر سیستم های بهداشتی در سراسر جهان فشار وارد کند و از مردم خواستند تا حد امکان بیرون نروند. با این حال، مقامات هشدار دادند که هنوز هیچ نشانه ای وجود ندارد که این سویه باعث ایجاد بیماری جدی تری نسبت به انواع قبلی شود.

علائم سویهXBB.1.5 چیست؟

کارشناسان توضیح دادند که علائم نوع XBB.1.5 مشابه سایر انواع Omicron است و علائم را به شرح زیر ذکر کردند:

-سرفه

-لرزیدن

- تب

-گلودرد

-بدن درد

بیان شد که علائم فوق ممکن است در مشکلات سلامت زمینه ای مانند دیابت شدیدتر باشد.

سویه XBB.1.5 نسبت به آنتی بادی مقاوم است؟

سویه XBB.1.5  دارای جهش هایی از جمله F486P است که به آن کمک می کند تا آنتی بادی های مبارزه کننده با کووید را که در پاسخ به واکسیناسیون یا عفونت قبلی تولید می شوند دور بزند. "چهار درصد از موارد ابتلا به کرونا در هفته منتهی به 17 دسامبر در بریتانیا توسط سویه XBB.1.5 ایجاد شده است."

با این حال، گفته شد که سویه XBB.1.5 نسخه جهش یافته اومیکرون XBB است که برای اولین بار در ماه اوت در هند مشاهده شد. XBB، ترکیبی از انواع BJ.1 و BA.2.75، تنها در یک ماه موارد در برخی کشورها چهار برابر شده است.

بیشتر بخوانید: زیر سویه BQ1 کرونا چیست؟ چه کسانی در خطر هستند؟

سویه XBB.1.5  به ویژه برای افراد مسن یک تهدید است. پروفسور لارنس یانگ، ویروس شناس در دانشگاه وارویک، گفت: نوع XBB.1.5 بسیار مسری است و باعث افزایش بستری شدن در بیمارستان در نیویورک، به ویژه در میان سالمندان می شود. کاهش ایمنی، بیشتر در داخل خانه بودن به دلیل هوای سرد و فقدان سایر اقدامات کاهش دهنده مانند استفاده از ماسک نیز در افزایش عفونت در ایالات متحده نقش دارد.

وی ادامه داد: ما نمی دانیم که این سویه XBB.1.5  در جمعیت دهه 50 که قبلاً در معرض سایر انواع اومیکرون در بریتانیا بوده اند چگونه رفتار خواهد کرد. تهدید سویه XBB.1.5 و سایر انواع کووید نشان می دهد که ما باید هوشیار باشیم.

سویه XBB.1.5 14 درصد موارد در ایالات متحده آمریکا را تشکیل می دهد. از سوی دیگر، داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) در روز جمعه نشان داد که این سویه پشت 41 درصد موارد بوده است. این رقم نسبت به یک هفته قبل دو برابر شده است.

مدیر بخش کروناویروس و سایر ویروس‌های تنفسی CDC، دکتر. باربارا ماهون گفت: "ما پیش بینی می کنیم که XBB.1.5 نوع غالب در منطقه شمال شرقی کشور باشد و در همه مناطق افزایش یابد."

ماهون همچنین تاکید کرد که افزایش سریع موارد سویه XBB.1.5 "کاملاً بسیار نگران کننده" و به اندازه کافی قوی است که موج جدیدی از عفونت ها را به وجود آورد.

XBB.1.5 در کدام کشورها شناسایی شده است؟

طبق outbreak.info، که از داده‌های پایگاه داده GISAID استفاده می‌کند، که دسترسی آزاد به داده‌های ژنومی ویروس‌های آنفولانزا و ویروس کرونا مسئول همه‌گیری کووید-۱۹ را فراهم می‌کند، XBB.1.5 در حداقل ۷۴ کشور و ۴۳ ایالات متحده شناسایی شده است. این کشورها عبارتند از ترکیه، انگلستان، چین، هند، پاکستان، اندونزی و استرالیا.

بیشتر بخوانید: 5 علامت اساسی کرونای جدید 1401

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید