11:18 , 1401/7/15
کد خبر: 000015664
بازدید: 1355
رژیم فستینگ چیست؟ساعت ها+ فواید+ مضرات

رژیم فستینگ (رژیم فستینگ) زمانی که به درستی انجام شود، هم به شما امکان کاهش وزن را می دهد و هم به سلامت شما کمک می کند.

همه چیز درباره کاهش وزن سریع با رژیم فستینگ

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، رژیم فستینگ در واقع یک برنامه رژیم غذایی نیست. مصرف غذاهایی است که در طول روز مصرف می کنید اما به ترتیب متفاوت. رژیم فستینگ را می توان به عنوان یک برنامه تغذیه تعریف کرد که در آن هیچ غذایی در بازه های زمانی مشخص در طول روز مصرف نمی شود یا محدودیت های متفاوتی در دریافت انرژی در روزهای خاصی از هفته اعمال می شود.

چه کسانی نباید رژیم فستینگ انجام دهند؟

افراد مبتلا به دیابت، مشکلات قند خون، فشار خون پایین، اختلالات خوردن و کسانی که شاخص توده بدنی (BMI) 18.5و کمتر دارند، نباید فستینگ داشته باشند. علاوه بر این، برای ورزشکاران یا کسانی که به شدت ورزش می کنند، کسانی که از داروی منظم استفاده می کنند، زنان باردار، مادران شیرده، نوجوانان و زنانی که سعی در باردار شدن دارند، پیروی از رژیم فستینگ ناخوشایند است.

رژیم فستینگ چیست؟ساعت ها+ فواید+ مضرات

رژیم فستینگ باید با همراهی متخصص تغذیه انجام شود

هر رژیم غذایی باید فردی و متفاوت باشد زیرا بسیاری از ویژگی ها مانند سن، جنسیت، قد، سطح فعالیت بدنی بسته به فرد متفاوت است. به همین دلیل است که هرکسی باید با انتخاب نوع فستینگ که بتواند به راحتی با سبک زندگی خود سازگار شود، برای خود برنامه ریزی کند. برنامه رژیم غذایی سالم؛ باید در دسترس، پایدار و سازگار با زندگی ما باشد. انواع مختلفی از رژیم فستینگ وجود دارد. انتخاب مناسب ترین مورد با سبک زندگی شما مفید است.

رژیم فستینگ نوعی رژیم غذایی نیست که فرد بتواند به تنهایی و با تصمیم خود از آن استفاده کند. رژیم غذایی افرادی که می خواهند فستینگ انجام دهند باید به صورت انفرادی و کنترل شده و با همراهی متخصص تغذیه برنامه ریزی شود.

رژیم فستینگ به روش های مختلفی انجام می شود. سه روش متداول وجود دارد. منطق اصلی هر سه به یک شکل ساخته شده است. در طول رژیم، قوانین مربوط به زمان غذا خوردن تعیین شده است و فواصل روزه داری باید بدون وقفه رعایت شود. در زمان روزه داری به هیچ وجه نباید غذایی وارد بدن شود.

ساعت های رژیم فستینگ

انواع مختلفی از رژیم فستینگ وجود دارد. محبوب ترین آنها عبارتند از؛

روش 16:8: 16 ساعت روزه گرفتن (شامل خواب) و 8 ساعت غذا خوردن. مثلا؛ شما بین ساعت 11:00 تا 19:00 غذا می خورید و بقیه روز هیچ غذایی مصرف نمی کنید.

روش 5:2: حاوی کالری معمولی 5 روز در هفته و کالری بسیار محدود 2 روز در هفته (500-800 کیلو کالری در روز). در این مرحله، برای سلامتی بسیار مهم است که دو روز متوالی با غذای محدود اعمال نشود. در روزهای با وعده های غذایی محدود، یک چهارم مقدار غذای مصرفی در روزهای عادی مصرف می شود.

روش خوردن / توقف / خوردن: روشی است که یک یا دو بار در هفته به مدت 24 ساعت انجام می شود. در طول یک روز، 24 ساعت از شام تا شام ​​بعدی می گذرد.

فواید رژیم غذایی  فستینگ

به منظور تجربه مزایای رژیم فستینگ، مهم است که برنامه تغذیه خود را با غذاهای سالم برنامه ریزی کنید و مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را در طول روز دریافت کنید. با این حال، فواید سلامتی فستینگ را می توان به شرح زیر فهرست کرد:

حساسیت به انسولین را افزایش می دهد

می تواند به کاهش مقاومت به انسولین در بدن کمک کند،

ممکن است با تنظیم قند خون در برابر دیابت نوع 2 محافظت کند،

این می تواند سطح تری گلیسیرید را در بدن، که به عنوان کلسترول بد شناخته می شود، که به دلیل محدودیت انرژی ایجاد می شود، کاهش دهد.

رژیم فستینگ چیست؟ساعت ها+ فواید+ مضرات

 مضرات احتمالی فستینگ

برنامه ریزی نادرست رژیم های ناشتا متناوب بسته به سن، وضعیت سلامتی و سبک زندگی می تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد.

مصرف ناکافی انرژی در روزهای تعیین شده؛ می تواند باعث کاهش تمرکز، تأثیر منفی بر خلق و خو و ایجاد خستگی شود.

رژیم فستینگ، اگر به درستی اجرا نشود، می تواند باعث برخی عدم تعادل هورمونی در زنان شود. برخی از مطالعات حیوانی؛ نشان داده شده است که رژیم فستینگ که برای مدت طولانی در زنان استفاده می شود، اثرات منفی بر تعادل هورمونی دارد و ممکن است مشکلاتی را در رابطه با باروری ایجاد کند.

فستینگ همچنین می تواند باعث برخی اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی، پرخوری عصبی و پرخوری شود.

لیست رژیم غذایی فستینگ

بسیار مهم است که گروه های غذایی موجود در رژیم فستینگ به مقدار کافی و متعادل باشد.

رژیم غذایی باید شامل تمام گروه های غذایی باشد که اجزای سازنده بدن را تشکیل می دهند، مانند کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها، ویتامین ها و مواد معدنی و باید انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند. در غیر این صورت، ممکن است مشکلات سلامتی احتمالی رخ دهد.

غذاهای حاوی کربوهیدرات مانند غلات پرفیبر، ماکارونی، برنج و بلغور باید در رژیم غذایی گنجانده شود.

غذاهایی مانند شیر، ماست و کفیر که به متعادل نگه داشتن سطح قند خون کمک می کنند نیز از جمله غذاهایی هستند که باید در یک رژیم غذایی منظم و متعادل گنجانده شوند.

غذاهای گروه میوه و سبزیجات حاوی ویتامین ها و مواد معدنی بالا به دلیل آنتی اکسیدان هایی که دارند باید در لیست رژیم غذایی گنجانده شوند.

هر دو گروه پروتئین حیوانی و گیاهی نیز در رژیم فستینگ مهم هستند. گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماهی و حبوبات با محتوای پروتئین بالا به دلیل تاخیر در هضم، حس سیری را برای مدت طولانی ایجاد می کنند و همچنین برای محافظت و ساخت عضلات مفید هستند.

کاهش وزن پایدار و سالم را می توان با یک رژیم ناشتا متناوب که برای اطمینان از مصرف کافی و متعادل همه این گروه های غذایی طراحی شده است، به دست آورد.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید