15:54 , 1401/9/2
کد خبر: 000016726
بازدید: 1488
رژیم غذایی کبد چرب/ چی بخوریم؟ چی نخوریم؟

علائم کبد چرب را نادیده نگیرید. هر چه زودتر رژیم غذایی کبد چرب را شروع کنید!

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، کبد چرب که امروزه در بزرگسالان دیده می شود، نتیجه واکنش کبد در برابر عوامل زیادی است. مشکلات کبد، یکی از حیاتی ترین اندام های بدن ما، باعث ایجاد مشکلات جدی در بدن می شود. عوامل زیادی باعث ایجاد کبد چرب می شوند. در حالی که کبد چرب به دلیل مصرف بیش از حد الکل، دیابت نوع 2 و مصرف برخی داروها ایجاد می شود، این امر به دلیل رژیم غذایی ناسالم و سبک زندگی نامنظم نیز قابل مشاهده است. ابتدا باید وضعیت ایجاد کننده کبد چرب مشخص شود و روند درمان شروع شود. هنگامی که افراد مبتلا به کبد چرب با یک رژیم غذایی سالم و متعادل از این روند حمایت کند، فرآیندهای درمانی به طور مثبت توسعه خواهند یافت. بنابراین رژیم غذایی سالم و متعادل یکی از مهمترین مراحل این فرآیند است.

افرادی که چربی شکمی بیش از حد دارند باید بدانند که ممکن است با مشکلات سلامتی مواجه شوند. افرادی که در ناحیه شکمی دچار چاقی شده اند باید در مورد کبد چرب تحت نظر پزشک باشند.

علائم کبد چرب چیست؟

کبد یکی از مهم ترین اندام های بدن ماست. کبد چرب عواقب منفی زیادی در بدن ما ایجاد می کند. با این حال، با گذشت زمان، علائم شروع به ظاهر شدن با افزایش روانکاری می کنند.

  1. با افزایش میزان چربی، عملکرد سلول های مرتبط با کبد کاهش پیدا می کند. یکی از اولین نشانه های کبد چرب کاهش وزن سریع است. در نتیجه ممکن است فرد به مرور زمان ویتامین ها و مواد معدنی خود را از دست بدهد. همراه با تمام این علائم، فرد شروع به احساس ضعف و خستگی می کند.
  2. بزرگ شدن حجمی کبد به دلیل چربی ممکن است باعث درد در شکم و روده شود. با افزایش اندازه چربی، شدت درد افزایش می یابد.
  3. کاهش وزن بیش از حد، همراه با خستگی و کاهش اشتها شروع به خودنمایی می کند. این شرایط عواملی هستند که به تشخیص بیماری کبد چرب کمک می کنند.
  4. کبد تاثیر زیادی بر سلامت پوست دارد. به لطف ویتامین هایی که کبد فیلتر می کند و با خون مخلوط می شود، از سلامت پوست محافظت می شود. در کبد چرب پوست نیز ظاهر سالم خودرا از دست می دهد. مشکلاتی مانند آکنه، لایه برداری و خشک شدن پوست می تواند روی پوست ایجاد شود. به دلیل ناتوانی کبد در انجام وظایف خود، میزان سم خون افزایش می یابد و در هنگام تعریق می توان بوی نامطبوع را مشاهده کرد. در برخی موارد قرمزی دور چشم و کبد چرب نیز با هم در ارتباط هستند.

بیشتر بخوانید: درمان فوری کبد چرب در خانه

علل کبد چرب

عوامل مختلفی که می توانند باعث کبد چرب شوند:

چاقی

چاقی می تواند ذخیره چربی در کبد را افزایش دهد. بیش از 70 درصد بزرگسالان چاق، کبد چرب دارند. علاوه بر این، چاقی در دوران کودکی در سال های اخیر افزایش یافته است. به همین دلیل کبد چرب اغلب در کودکان چاق دیده می شود.

چربی اضافی بدن

به خصوص چربی انباشته شده در اطراف کمر و شکم می تواند باعث کبد چرب شود.

مقاومت به انسولین

مقاومت به انسولین و سطح بالای انسولین می تواند باعث بیماری کبد چرب در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک (فشار خون بالا، ترکیبی از بیماری هایی مانند اختلالات چربی خون) شود.

مصرف سطوح بالای کربوهیدرات های تصفیه شده

مصرف مقادیر زیاد کربوهیدرات های تصفیه شده توسط افراد دارای اضافه وزن یا مقاوم به انسولین منجر به کبد چرب می شود.

مصرف چه غذاهایی باعث کبد چرب می شوند؟

کبد چرب یک بیماری تمدنی است. علل تا حد زیادی در سبک زندگی یافت می شود: رژیم غذایی نامناسب – به ویژه کربوهیدرات های زیاد – و عدم ورزش. علاوه بر اضافه وزن، مصرف الکل و برخی داروها نیز مستعد ابتلا به این بیماری است.

با این حال، حتی افراد لاغر نیز از بیماری کبد چرب مصون نیستند. کمبود پروتئین همچنین می تواند در درازمدت به کبد چرب منجر شود. به عنوان مثال، به دلیل سوء تغذیه. این خطر همچنین در دوران بارداری، پس از برداشتن بخشی از کبد، یا پس از جراحی که بخشی از روده کوچک برداشته می شود، افزایش پیدا می کند.

علل شایع کبد چرب شامل رژیم غذایی نامناسب، ورزش نکردن و چاقی، مصرف بیش از حد الکل یا دیابت شیرین است.

افراد مبتلا به کبد چرب چه باید بکنند؟

برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب به دلیل کم تحرکی، رژیم غذایی ناسالم و مصرف زیاد الکل باید رژیم غذایی را شروع کرد و سبک زندگی سالم را در پیش گرفت. باید زمان بیشتری به ورزش اختصاص داده شود و این نظم به استاندارد زندگی تبدیل شود.

رژیم غذایی کبد چرب: سالم و متعادل بخورید

اگرچه عوامل زیادی باعث کبد چرب می شوند، اما مصرف چربی، قند و نوشیدنی های اسیدی را می توان از موثرترین عوامل نشان داد. اگر نمی‌خواهید کبدتان چرب شود یا می‌خواهید از چربی موجود جلوگیری کنید، باید مصرف این غذاها را متوقف کنید و رژیم کبد چرب را شروع کنید. اگر در حذف این غذاها از زندگی خود مشکل دارید، می توانید سعی کنید به تدریج مصرف آنها را متوقف کنید. به جای غذاهای حاوی قندهای ساده، غذاهایی با محتوای قند پیچیده مانند میوه باید ترجیح داده شود. به جای چربی های جامد، می توانید از روغن های سالم تری مانند روغن زیتون و به جای نوشیدنی های اسیدی، از آب های طعم دار خانگی یا دمنوش های گیاهی برای رفع نیاز خود استفاده کنید.

تحرک را افزایش دهید

یکی از بزرگترین علل کبد چرب، کم تحرکی است. سرعت متابولیسم افراد دارای سبک زندگی کم تحرک، کاهش می یابد و میزان چربی در کبد که وابسته به متابولیسم است، افزایش می یابد. شما می توانید با 30 تا 45 دقیقه پیاده روی در روز به طور مثبت از چربی کبد خود حمایت کنید و چربی کبد خود را 50 درصد کاهش دهید.

سبک زندگی خود را تغییر دهید

زندگی نامنظم، رژیم غذایی ناسالم، مصرف الکل باعث ایجاد کبد چرب می شود. برای حفظ تعادل متابولیک و هورمونی باید ساعات خواب منظمی داشت. ورزش باید در ساعات خاصی از روز انجام شود و سبک زندگی فعال باید در پیش گرفته شود.

چگونه کبد چرب را کاهش دهیم؟

کبد که وظایف بسیار مهمی مانند هضم چربی ها، ترشح صفرا، پاکسازی خون، تقویت سیستم ایمنی را بر عهده دارد، بر بسیاری از عملکردهای بدن موثر است. امروزه، بیست و پنج درصد افراد بالای 30 سال به بیماری کبد چرب مبتلا هستند. برای کاهش این روانکاری باید تغییراتی در سبک زندگی ایجاد شود. هدف از این توصیه ها جلوگیری از چرب شدن کبد و به حداقل رساندن چربی موجود است.

توصیه هایی برای کاهش کبد چرب

  1. مصرف شکر تصفیه شده باید به طور کامل کاهش یابد. محصولات بسته بندی شده، نوشابه ها و شیرین کننده ها باید کنار گذاشته شوند. نیاز بدن به قند باید با مصرف میوه های حاوی قند طبیعی میوه تامین شود.
  2. شما باید ورزش را شروع کنید. سرعت متابولیسم با ورزش افزایش می یابد و روند کاهش وزن با سوزاندن چربی های ذخیره شده در بدن پشتیبانی می شود. با پیاده روی روزانه حداقل نیم ساعت تا یک ساعت می توانید چربی کبد خود را کاهش دهید.
  3. اگر اختلالات متابولیک دارید، حتما باید تحت نظر پزشک باشید. کبد چرب می تواند به دلیل مشکلات متابولیسم تحریک شود. بنابراین در صورت ابتلا به اختلالات متابولیک مانند دیابت و فشار خون، در اسرع وقت با پزشک متخصص مشورت کرده و روند درمان خود را آغاز کنید.
  4. برنامه های غذایی فردی باید اعمال شود. باید به برنامه های رژیم غذایی اعمال شده توجه شود. از آنجایی که برنامه های غذایی متناسب با سن، جنسیت، میزان متابولیک، اختلالات متابولیک، وضعیت اقتصادی-اجتماعی و زمان وعده های غذایی فرد تهیه می شود، لیست رژیم غذایی فردی است. بنابراین، رژیم های غذایی افراد دیگر نباید برای درمان کبد چرب اعمال شود. کبد چرب در افرادی که بیشتر از رژیم غذایی معمولی خود غذا مصرف می کنند نیز دیده می شود.
  5. شما می توانید با افزایش مصرف سبزیجات و چربی های سالم خطر چاقی را کاهش دهید و به کاهش چربی موجود کمک کنید و در عین حال مصرف بیش از حد گوشت و وعده های غذایی چرب را کاهش دهید.
  6. شما باید به طور کامل نوشیدن الکل را متوقف کنید. کبد عضوی است که الکل بیشترین آسیب را در بدن ما وارد می کند. یکی از اندام هایی که بیشتر تحت تأثیر این وضعیت قرار می گیرد، کبد است، زیرا مسئول پاکسازی الکلی است که با خون مخلوط می شود. در مصرف طولانی مدت الکل، احتمال ابتلا به کبد چرب بسیار زیاد است. بنابراین افراد مبتلا به کبد چرب باید حتما مصرف الکل را قطع کنند.

رژیم غذایی کبد چرب 

رژیم کبد چرب باید به منظور جلوگیری از چاق شدن کبد و دور زدن عواقب منفی چربی موجود انجام شود. 

کاهش مصرف مواد معدنی فیلتر شده توسط کبد و جدا شده از خون بر عملکرد کبد تأثیر مثبت خواهد داشت. 

مصرف سبزیجات با محتوای آنتی اکسیدان بالا در پاکسازی کبد از سموم مضر و سلول های چربی اهمیت زیادی دارد. 

افراد مبتلا به کبد چرب باید مصرف میوه و سبزیجات خام خود را افزایش دهند. 

در طول رژیم غذایی نباید غذاهای پرچرب مصرف کرد. 

برای افزایش متابولیسم و ​​حمایت از روند کاهش وزن، باید ورزش کرد. 

کلم، تربچه، آرگولا، کنگر فرنگی، تره فرنگی، زولبیا، اسفناج و بامیه را با توجه به فصل ترجیح دهید. 

مصرف غذاهای غنی از ویتامین های گروه B در کاهش چربی کبد موثر است. بنابراین مصرف غذاهای غنی از ویتامین های گروه B در رژیم غذایی روزانه از نظر افزایش عملکرد کبد از اهمیت بالایی برخوردار است.

لیست رژیم غذایی کبد چرب

صبحانه

1 لیوان آب شیر

4 قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر

2 عدد مغز گردو

1 تکه آناناس

خوراک مختصر

1 فنجان چای گیاهی شیرین نشده

10-15 عدد خام (بادام + فندق)

ناهار

1 قسمت گوشت چرخ کرده / مرغ / گوشت (بدون چربی) ظرف سبزیجات

سالاد فصل

1 کاسه ماست

خوراک مختصر

1 وعده میوه

شام

8 قاشق غذاخوری ظرف سبزیجات با روغن زیتون

سالاد فصل

4 قاشق غذاخوری ماست

2 ساعت قبل از خواب

1 فنجان کفیر

اگر احساس گرسنگی می کنند، می توان سبزیجات خام مصرف کرد. لیست رژیم غذایی یک برنامه نمونه است. قبل از استفاده، باید با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

توصیه های تغذیه ای برای کبد چرب

  1. بهترین غذاها برای کبد چرب سبزیجات و میوه هایی با محتوای فیبر بالا هستند. در طول روز 3-4 وعده سبزیجات و 1 وعده میوه مصرف شود.
  2. از مصرف محصولات بسته بندی شده خودداری شود.
  3. محصولات لذیذ مانند سالامی، سوسیس و کالباس نباید مصرف شود.
  4. از مصرف قند ساده خودداری شود. غذاهای با محتوای قند پیچیده مانند میوه ها باید مصرف شوند.
  5. در صورت وجود مصرف الکل باید قطع شود.
  6. تغذیه سالم و ورزش باید به سبک زندگی تبدیل شود.
  7. باید مراقب باشید که آب کافی در طول روز بنوشید.

رژیم غذایی کبد چرب چه مدت طول می کشد؟

از آنجایی که هدف رژیم کبد چرب محافظت از کبد و سوزاندن چربی در کبد است، باید یک برنامه رژیم غذایی تا زمانی که کبد چرب از بین برود اعمال شود. پس از کاهش چربی انباشته شده در کبد، می توان آن را برای مدتی متناسب با نیاز فرد ادامه داد. اگرچه این دوره از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما می تواند بین 6 ماه تا 1 سال متغیر باشد.

افراد مبتلا به کبد چرب چه بخورند؟

اساس رژیم غذایی کبد چرب، روزانه باید سبزیجات، پروتئین مقوی (مانند آجیل و حبوبات، تخم مرغ، لبنیات، ماهی، مرغ) و روغن های گیاهی با کیفیت بالا (مانند روغن بذر کتان و روغن جوانه گندم) و میوه های کم قند باشد.

کبد چرب با "روش Logi" تسکین می یابد: Logi مخفف "Low Glycemic and Insulinemic Diet" است، یعنی رژیمی که سطح قند خون و انسولین را پایین نگه می دارد. بنابراین نکته کلیدی خوردن کمی کربوهیدرات (شیرینی، نان، هر نوع پاستا، برنج) است.

اگر کربوهیدرات مصرف می شود، این کربوهیدرات ها باید تا حد امکان پیچیده باشند، یعنی غنی از فیبر باشند: نان سبوس دار، ماکارونی سبوس دار، برنج سبوس دار.

چه غذاهایی برای کبد چرب ممنوع است؟

افراد مبتلا به کبد چرب نباید غذاهایی مصرف کنند که باعث ایجاد چربی می شود.

  1. مصرف زیاد غذاهای چرب و اسیدی است که باعث کبد چرب می شود. از مصرف تمام غذاهای حاوی چربی و اسید باید خودداری شود. مصرف گوشت های با چربی بالا، گوشت های بسته بندی شده و مواد نگهدارنده بسیار مضر است. به طور کلی میزان گوشت مصرفی باید کاهش یابد. در صورت تمایل به ترجیح، باید گوشت بدون چربی ترجیح داده شود.
  2. مصرف کربوهیدرات هایی که به سرعت در خون مخلوط می شوند و به سرعت توسط روده ها تجزیه می شوند، باید کاهش یابد.
  3. از مصرف نوشیدنی های اسیدی که بر سیستم گوارش و متابولیسم تاثیر منفی می گذارند باید خودداری شود.
  4. مصرف سبزیجات با محتوای نشاسته بالا نیز باید محدود شود.

بیشتر بخوانید: درمان فوری کبد چرب با سرکه سیب+ درمان های گیاهی

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید