11:11 , 1401/9/5
کد خبر: 000016743
بازدید: 1143
رژیم غذایی برای سردردهای میگرن+ 7 عامل تحریک کننده میگرن

در این مطلب در مورد اهمیت تغذیه و رژیم غذایی برای سردردهای میگرن ارائه شده است. این پیشنهادات می تواند برای درمان سردردهای میگرنی یا کاهش درد ناشی از میگرن مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، میگرن یک مشکل رایج سلامتی است که کیفیت زندگی را کاهش می دهد و حتی می تواند باعث افسردگی شود. در حالی که سردردهای میگرنی که برای بسیاری از بیماران غیرقابل تحمل می شود، به ویژه در فصل های گذر و سردردهای میگرنی که به دلیل سوء تغذیه ایجاد می شود، استفاده از یک برنامه غذایی سالم می تواند مبارزه موثری با میگرن باشد. 

 علائم میگرن چیست؟

میگرن اغلب در حملاتی رخ می دهد که می تواند از 4 ساعت تا 72 ساعت طول بکشد. میگرن که قبلا فقط یک نوع سردرد بود، اکنون به عنوان یک بیماری عصبی مستقل در نظر گرفته می شود. درد میگرن معمولاً متوسط ​​یا شدید است و می تواند در فعالیت های عادی فرد اختلال ایجاد کند. سردرد ممکن است تپنده یا ضربان دار و ممکن است در یک طرف سر باشد.

 تهوع، استفراغ، حساسیت به نور یا صدا ممکن است همراه با سردرد باشد. فرکانس، مدت و شدت حملات میگرنی ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. 18 درصد از زنان و 6 درصد از مردان به میگرن مبتلا هستند. قبل از شروع حملات میگرنی، ممکن است برخی تغییرات فیزیولوژیکی در فرد رخ دهد. خستگی، ناراحتی بینایی، گرسنگی، تشنگی برخی از آنهاست.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره میگرن

سیگار باعث سردرد میگرن می شود

زمانی که حملات میگرنی شروع می شود، فرد درد غیر قابل تحملی را احساس می کند و می خواهد در محیطی تاریک بخوابد و استراحت کند. خوابیدن در یک اتاق تاریک و ساکت می تواند درد میگرن را تسکین یا حتی به طور کامل از بین ببرد. با این حال، در برخی از بیماران، این برنامه ها ممکن است پاسخ ندهند. حملات ممکن است چند روز طول بکشد. استعمال دخانیات، استرس بیش از حد، خستگی، قرار گرفتن طولانی مدت در مقابل کامپیوتر و تلویزیون از عوامل محرک بیماران میگرنی هستند.

میگرنی ها به رژیم غذایی خود توجه کنند

در میگرن، اقداماتی مانند پرهیز از غذاهایی که تصور می‌شود باعث حملات می‌شوند، تغذیه متعادل و سالم، خواب منظم و اجتناب از خستگی مفرط، حذف نکردن وعده‌های غذایی، احتمال بروز حملات میگرنی را کاهش می‌دهند. فقط توجه به تغذیه می تواند باعث کاهش 30 درصدی درد شود. پرهیز از غذاهایی که باعث افزایش تعداد و شدت حملات میگرنی می شوند، کیفیت زندگی بیمار را بهبود می بخشد. با این حال، این مواد مغذی ممکن است برای هر بیمار اثر یکسانی نداشته باشند. به همین دلیل بیمار باید بدن خود را به خوبی بشناسد و غذاهایی که باعث افزایش درد او می شود را تعیین کند و بر این اساس احتیاط های لازم را انجام دهد.

7 عامل اصلی تحریک کننده میگرن

میگرن در زنان بیشتر از مردان است. عوامل زیادی وجود دارد که باعث میگرن می شود و در حملات ایجاد شده باعث سردرد شدید می شود.

شناخته شده ترین آنها را می توان به شرح زیر برشمرد:

استرس

اگر تحت استرس شدید هستید، به دنبال پشتیبانی حرفه ای از این موضوع باشید. این واقعیت را فراموش نکنید که استرس باعث سردردهای میگرنی می شود.

وضعیت آب و هوا

به خصوص هوای مرطوبی که بادهای جنوب غربی به ارمغان می آورد. به دلیل ضعف، خستگی و برهم زدن تعادل الکترولیتی در بدن می تواند باعث حملات میگرنی شود.

نور و سر و صدا

از نور شدید، محیط های پر سر و صدا و بوهای شدید دوری کنید. این محیط ها زمینه را برای حملات میگرنی آماده می کنند.

الگوهای خواب

زیاد نخوابید و کم خواب نباشید. به گفته متخصصان، حدود 6 تا 8 ساعت خواب در روز به عنوان میزان ایده آل اعلام شده است. در غیر این صورت می تواند باعث سردردهای میگرنی شود.

نخوردن وعده های غذایی

حذف وعده های غذایی می تواند باعث حملات میگرنی شود زیرا باعث کاهش قند خون می شود.

تشنگی

مانند گرسنگی، تشنگی نیز باعث میگرن می شود. مراقب باشید که به طور متوسط ​​2-3 لیتر آب در روز بنوشید.

خوراکی ها

پنیرهای کهنه، غذاهای شور و غذاهای فرآوری شده از جمله عواملی هستند که باعث میگرن می شوند. شما باید از شیرین کننده ها به خصوص در غذاهای آماده دوری کنید.

رژیم غذایی مخصوص مبتلایان سردردهای میگرنی 

همانطور که پیشتر گفته می توان با تغذیه و رژیم غذایی، سردردهای میگرنی را درمان، کنترل و کاهش داد.

غذاهای ممنوعه برای مبتلایان به میگرن 

پنیر (سخت، کهنه، دودی و کهنه شور)

نوشیدنی های الکلی

کله پاچه ،جگر، مغز، کلیه، تره، فرآورده های لذیذ مانند سوسیس، سالامی، سوسیس، پاسترامی

غذاهای دریایی (ماهی مرکب، میگو، صدف)

مواد غذایی کنسرو شده

مرکبات (پرتقال، نارنگی، گریپ فروت، لیمو)

غذاهای چرب و تند

نوشیدنی های کافئین دار (چای، قهوه، نوشابه)

انجیر، کشمش، آووکادو، موز، آلو قرمز، شکلات، مخمر.

خامه ترش

کره بادام زمینی

نان با میوه خشک

برخی از حبوبات (لوبیا پخته، عدس و محصولات سویا)

غذاهایی که حملات میگرنی را کاهش می دهند

سوپ سبزیجات

پوره سبزیجات

کرفس

تخم مرغ آب پز

گلابی، سیب، کیوی

چای بابونه، چای بادرنجبویه

چگونه میگرن را کنترل کنیم؟

از نور شدید، صدای بلند و گوش دادن به موسیقی ملایم خودداری کنید.

سردرد زمانی افزایش می یابد که قند خون ناشتا کاهش یابد. بنابراین مراقب باشید وعده های غذایی را حذف نکنید.

به یاد داشته باشید که روزانه 2-2.5 لیتر مایعات بنوشید.

30 دقیقه در روز پیاده روی کنید.

7-8 ساعت در روز بخوابید.

کافئین دو اثر بر سردرد دارد. مصرف زیاد باعث درد می شود. از طرف دیگر، محدود کردن آن، اثر کاهش درد را فراهم می کند. مصرف روزانه کافئین خود را کاهش دهید.

به محض اینکه احساس کردید درد شروع می شود، چای بادرنجبویه را ترجیح دهید.

بیشتر بخوانید: درمان ‌هایی جدید برای سر درد

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار