10:41 , 1401/6/12
کد خبر: 000015101
بازدید: 1285
راهنمای اصولی برای تغذیه سالم

بسته به اینکه از چه کسی بپرسید تغذیه سالم  چیست افرادمختلف ممکن است پاسخهای متفاوتی داشته باشند.به نظر می رسد که همه از جمله متخصصان مراقبت های بهداشتی ،تاثیر گذاران سلامت ،همکاران و اعضای خانواده ،نظری در مورد سالم ترین راه برای غذا خوردن دارند.   

   به گزارش ایونا، مقالات تغذیه ای که به صورت آنلاین می خوانید می توانند با پیشنهادات و قوانین متناقض اغلب بی اساس و کاملا گیج کننده باشند .حقیقت این است که تغذیه سالم نباید پیچیده باشد و کاملاً امکانپذیر، که بدن خود را در حین لذت بردن از غذاهایی که دوست دارد تغذیه کند .به هرحال غذا برای لذت بردن است نه برای ترساندن ،شمارش ،وزن کردن و ردیابی .  این مقاله سر و صدا را کاهش می‌دهد تا توضیح دهد تغذیه سالم به چه معناست وچه کاربردی دارد.       

چرا تغذیه سالم اهمیت دارد؟                              

قبل از اینکه به معنای تغذیه سالم بپردازیم مهم است که توضیح دهیم که چرا اهمیت دارد؟ اول غذا همان چیزی است که به شما کالری و سوخت می دهد که کالری و مواد مغذی نیاز بدن شما را برای عملکرد فراهم می‌کند. اگر رژیم غذایی شما کمبود کالری داشته باشد یا یک یا چند ماده مغذی نداشته باشد ممکن است سلامت شما آسیب ببیند. به همین ترتیب اگر بیش از حد کالری مصرف کنید ممکن است افزایش وزن را تجربه کنید .افراد چاق به طور قابل توجهی در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های متعددی مانند موارد زیر باشند:

- دیابت نوع دو

- بیماری های قلبی 

-بیماری های کبدی و کلیوی 

 علاوه براین کیفیت رژیم غذایی شما بر خطر بیماری ،طول عمر و سلامت روان شما تاثیر می گذارد .در حالی که رژیم های غذایی غنی از غذاهای فوق فرآوری شده با افزایش مرگ و میر و خطر بیشتر بیماری ها مانند سرطان و بیماری‌های قلبی مرتبط است ،رژیم های غذایی که عمدتاً شامل غذاهای کامل و غنی از مواد غذایی هستند با افزایش طول عمر و محافظت از بیماری های شما مرتبط هستند .     

آیا برای تغذیه سالم رژیم خاصی را دنبال کنید؟

تغذیه سالم شامل هیچ رژیم خاصی نیست، بلکه به معنای اولویت دادن به سلامتی خود با تامین سوخت بدن با غذاهای غنی از مواد غذایی است.         

    

بیشتر بخوانید:چگونه تغذیه سالم را شروع کنیم؟

کرونا مصرف تغذیه سالم را تقویت کرده است

اصول تغذیه سالم    

   اکنون که می‌دانید چرا تغذیه سالم مهم است اجازه دهید برخی از اصول تغذیه سالم را توضیح دهیم . 

  تراکم مواد مغذی

 وقتی تغذیه سالم را تصور می کنید اولین فکرشما ممکن است در مورد کالری باشد اما حتی اگر کالری را مهم بدانید، نگرانی اصلی شما باید مواد مغذی باشد .      

به این دلیل که مواد مغذی از جمله پروتئین، کربوهیدرات ،چربی، ویتامین ها و مواد معدنی چیزهایی هستند که بدن شما برای رشد به آن نیاز دارد.

همه غذاها حاوی کالری هستند اما همه غذاها دارای مواد مغذی نیستند. بعنوان مثال یک آبنبات یا بسته چیپس ممکن است فوق‌العاده کالری بالایی داشته باشد اما فاقد ویتامین ،مواد معدنی ،پروتئین ها و فیبر باشد .به طور مشابه غذاهایی که به عنوان رژیم پسند یا کم کالری به بازار عرضه می‌شوند ممکن است کالری بسیار کمی داشته باشند اما فاقد مواد مغذی باشند به عنوان مثال سفیده تخم مرغ نسبت به تخم مرغ کامل کالری و چربی کمتری دارد با این حال یک سفیده تخم مرغ یک درصداز ارزش روزانه آهن ،فسفر، روی، کولین و ویتامین آ و ب ۱۲ فراهم می کند در حالی که یک تخم مرغ کامل ۵ تا ۲۱ درصد از ارزش روزانه را برای این مواد مغذی دارد که به خاطر وجود زرده مغذی و پر چرب تخم مرغ است.    

 

 بعنوان یک قانون کلی سعی کنید بیشتر غذاهایی بخورید که دارای مواد مغذی زیر باشند:

- پروتئین

-فیبر

-چربی‌های سالم

- ویتامین ها 

-مواد معدنی 

این غذاها شامل موارد زیر است:

-سبزیجات

-میوه 

-آجیل ها

- دانه ها

- لوبیا 

-ماهی های چرب

-گوشت سفید 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید