راندمان انرژی لکوموتیوهای دیزلی ۳۰ و برقی ۸۰ تا ۹۰درصد است.
به گزارش خبرنگار علمی ایونا به نقل از تین نیوز: لوکوموتیوهای الکتریکی از راندمان بالای موتورهای الکتریکی، اغلب بالای ۹۰ درصد (بدون احتساب ناکارآمدی تولید برق) بهره می برند. راندمان اضافی را می توان از ترمز احیا کننده به دست آورد ، که اجازه می دهد تا انرژی جنبشی در حین ترمزگیری بازیابی شود تا قدرت دوباره به خط بازگردد. لوکوموتیوهای الکتریکی جدیدتر از سیستم های محرک موتور-اینورتر AC استفاده می کنند که ترمز احیا کننده را فراهم می کند. لوکوموتیوهای الکتریکی در مقایسه با لوکوموتیوهای دیزلی بی صدا هستند زیرا صدای موتور و اگزوز و صدای مکانیکی کمتری وجود ندارد. فقدان قطعات رفت و برگشتی به این معنی است که لوکوموتیوهای الکتریکی در مسیر آسان تر هستند و تعمیر و نگهداری مسیر را کاهش می دهند. ظرفیت نیروگاه به مراتب بیشتر از هر کاربری جداگانه لکوموتیو است، بنابراین لکوموتیوهای برقی می توانند توان خروجی بالاتری نسبت به لوکوموتیوهای دیزلی داشته باشند و می توانند حتی برای شتاب سریع، قدرت موج کوتاه مدت بیشتری تولید کنند. لوکوموتیوهای برقی برای خدمات ریلی مسافربری با توقف های مکرر ایده آل هستند. لوکوموتیوهای الکتریکی در مسیرهای باری با حجم ترافیک به طور مداوم بالا یا در مناطقی با شبکه های ریلی پیشرفته استفاده می شوند. نیروگاه ها، حتی اگر سوخت های فسیلی را بسوزانند ، بسیار تمیزتر از منابع متحرک مانند موتورهای لوکوموتیو هستند. این نیرو همچنین می تواند از منابع کم کربن یا منابع تجدیدپذیر ، از جمله انرژی زمین گرمایی ، نیروی برق آبی ، زیست توده ، انرژی خورشیدی ، انرژی هسته ای و توربین های بادی تامین شود . [ ۱ ] لوکوموتیوهای برقی معمولاً ۲۰٪ کمتر از لوکوموتیوهای دیزلی قیمت دارند، هزینه های تعمیر و نگهداری آنها ۲۵ تا ۳۵٪ کمتر است و هزینه کار آنها تا ۵۰٪ کمتر است.
با ابداع موتور دیزل و ساخت نخستین لوكوموتیو دیزلی در سال ۱۹۳۴ در امریكا، لوكوموتیوهای دیزلی بطور گسترده در اغلب راه آهن های جهان جایگزین لوكوموتیو بخار گردید و به عنوان اصلی ترین مولد قدرت و كشش راه آهن درآمد. امروزه مدل های متنوعی از انواع لوكوموتیوهای دیزلی بر حسب نوع موتور و نوع سیستم انتقال قدرت در جهان تولید و عرضه می شود.
راندمان كلی در این نوع لوكوموتیو بین ۳۰ تا ۴۰ درصد می باشد كه غیر از لوكوموتیوهای هیدروژنی از بقیه انواع لوكوموتیوها بیشتر است. این لوکوموتیوها مجهز به موتورهای دیزلی دوزمانه یا چهار زمانه جناقی شکل ، ۸ تا ۲۰ سیلندر و با قدرت hp ۱۲۵ به ازای هر سیلندر در نوع معمولی و قدرت hp۲۵۰ به ازای هرسیلندر در نوع توربوشارژی می باشند.
نظر شما
آخرین اخبار
اخبار پر بازدید