به نظر میآید شرکتهایی که در فضای انحصاری و بدون رقابت، مشغول مونتاژ خودرو و تولید قطعه هستند و با قیمت بالا در بازار عرضه میکنند، بیشترین سود را میبرند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا به نقل از فراز، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران به موضوع واردات خودروها و وضعیت بازار خودرو در کشور پرداخته و تأکید کرده است که بازار خودرو باید به سمت رقابتی شدن حرکت کند. او اعلام کرده که زمانی که بازار خودرو انحصاری و غیررقابتی میشود، تعادل بازار به خطر میافتد.
این اظهارات به موقعیت فعلی بازار خودرو در ایران اشاره دارند.
از سال ۱۳۹۷، واردات خودروهای خارجی به کشور ممنوع شده و تنها بازار خودروهای داخلی و خودروهایی که در ایران مونتاژ میشوند، به وجود آمده است.
این ممنوعیت و تنگنا در بازار منجر به افزایش قیمتها و افزایش تقاضا شده است. به عنوان مثال، تقاضای سالانه برای خودرو در ایران به بالای ۵۰۰ هزار دستگاه رسیده است.
هرچند دولت اعلام کرده بود که تا ۲۰۰ هزار خودروی خارجی را وارد خواهد کرد، اما این تعداد در عمل به ۲۰ هزار تغییر کرد. همچنین از این ۲۰ هزار خودرو، تاکنون تنها دو دستگاه به مشتریان تحویل داده شده است.
واردات خودروهای کارکرده نیز وارد بازار شده و این وضعیت تأثیر مخربی بر قیمت خودروهای داخلی داشته است.
در این شرایط، تأکید وزیر صنعت بر رقابتی شدن بازار و توجه به قیمتگذاری مناسب تولیدکنندگان خودروهای داخلی و واردکنندگان خودروهای خارجی میتواند به تعادل بازار کمک کند.
او همچنین به ضرورت تأمین کیفیت و ایمنی خودروها اشاره کرده و تأکید دارد که تولیدکنندگان باید از زیان نکردند تا تولید متوقف نشود.
به نظر میآید شرکتهایی که در فضای انحصاری و بدون رقابت، مشغول مونتاژ خودرو و تولید قطعه هستند و با قیمت بالا در بازار عرضه میکنند، بیشترین سود را میبرند.
با وجود اینکه اغلب مردم و مسئولان کشور و حتی وزیر صمت از آزادسازی واردات خودرو و فضای رقابتی سخن میگویند، به نظر میرسد که عدهای از ذینفعان اصلی صنعت خودرو در کشور، با مانعتراشی در مسیر واردات، از عملیشدن این وعده جلوگیری کردهاند. با این حال، تقاضای مردم برای دسترسی به خودرهای باکیفیت و ایمن، این روزها قابل انکار نیست و دولت، غولهای خودروسازی داخلی و مونتاژکارهای چینی به عنوان نهادهای مربوط و مسوول، باید پاسخگوی بلاتکلیفی بازار خوردو باشند.
نظر شما
آخرین اخبار
اخبار پر بازدید