13:08 , 1401/8/13
کد خبر: 000016359
بازدید: 1345
در درمان سرطان چه باید خورد؟

باید به غذاهای مصرفی برای سلامتی توجه کرد، اما برای تقویت سیستم ایمنی در دوران بیماری سرطان باید به تغذیه بیشتر توجه کرد.

در رژیم غذایی ضد سرطان خود به این موارد توجه کنید

تغذیه مناسب و کافی برای روند درمان سرطان بسیار مهم است. زیرا در این فرآیند تغذیه آگاهانه، سلول ها و عضلات را تقویت می کند، سیستم ایمنی را ترمیم می کند که به بهبودی در زمان کوتاه تری کمک می کند. علاوه بر این، اقداماتی را برای مقابله با مشکلات مهمی مانند تهوع، استفراغ و از دست دادن اشتها که ممکن است در شیمی درمانی، رادیوتراپی و درمان هورمونی اعمال شده در درمان سرطان و کاهش وزن در نتیجه این موارد ایجاد شود، ارائه می دهد. هیچ قانون تغذیه ای مشخص و روشنی در درمان سرطان وجود ندارد. با این حال، می توان با رعایت برخی اقدامات احتیاطی، این فرآیند را بهتر مدیریت کرد. می‌توانیم عادات تغذیه‌ای که باید در درمان سرطان مورد توجه قرار گیرند را به شرح زیر فهرست کنیم:

درمان سرطان با تغذیه؛ آنتی اکسیدان مصرف کنید

در درمان سرطان با تغذیه، مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان نقش مهمی را ایفا می کنند

درمان سرطان با تغذیه

درمان سرطان با تغذیه؛ میوه ها و سبزیجات 

میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین های A، C و E و سلنیوم است. آنتی اکسیدان ها همچنین از آسیب رادیکال های آزاد که باعث سرطان می شوند جلوگیری می کنند. مراقب باشید که حداقل 3-4 وعده میوه و مقدار زیادی سبزیجات خام در روز مصرف کنید تا مصرف آنتی اکسیدان را افزایش دهید.

درمان سرطان با تغذیه؛ عوارض شیمی درمانی با آب را از بین ببرید

یکی از عوارض شیمی درمانی خشکی پوست است. بنابراین، نوشیدن مقدار زیادی مایعات در طول این فرآیند مهم است. مصرف حداقل 2.5-3 لیتر آب در روز را فراموش نکنید. علاوه بر این، اسهال ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی شیمی درمانی ایجاد شود. در نتیجه بدن مقدار زیادی آب از دست می دهد. برای جبران این هدررفت آب، مصرف آب فراوان ضروری است.

درمان سرطان با تغذیه؛ پروتئین فراموش نشود

تخریب عضلانی به دلیل برخی مواد آزاد شده از سلول های تومور در طول سرطان رخ می دهد و نیاز به پروتئین که ماده مغذی بسیار مهمی برای تجدید و ترمیم سلول است، افزایش می یابد. به همین دلیل گنجاندن منابع پروتئینی در هر وعده غذایی بسیار مهم است. به عنوان مثال، تخم مرغ منبع پروتئین بسیار با کیفیتی است. اگر فرد مشکل سلامتی مانند کلسترول بالا ندارد، باید هر روز به عنوان صبحانه مصرف شود. علاوه بر این، منابع پروتئینی مانند 1-2 برش پنیر در صبح، گوشت، مرغ، ماهی یا حبوبات باید حداقل در یکی از وعده های غذایی اصلی گنجانده شود. با مصرف ۲تا ۳ وعده شیر و ماست در طول روز می توانید میزان پروتئین دریافتی روزانه خود را افزایش دهید.

درمان سرطان با تغذیه

درمان سرطان با تغذیه؛ مصرف کربوهیدرات برای انرژی

نشاسته و شکر از گروه کربوهیدرات های موجود در غذاها هستند. 

نشاسته

نشاسته در غلات، سیب زمینی و حبوبات یافت می شود. قند در میوه ها، شیر و غذاهای شیرین نیز یافت می شود.منبع اصلی انرژی متابولیسم کربوهیدرات ها هستند. به همین دلیل در هر وعده غذایی باید 1 تا 2 برش نان سبوس دار مصرف شود تا انرژی مورد نیاز افزایش یافته در طول فرآیند درمان سرطان تامین شود و برخی منابع کربوهیدراتی دیگر مانند سوپ و پاستا نیز در وعده های غذایی گنجانده شود.

درمان سرطان با تغذیه؛ وعده های غذایی باید چگونه باشد؟

سلول های سرطانی ماده ای ترشح می کنند که باعث می شود بدن فکر کند گرسنه نیست. این ممکن است فقط چند روز طول بکشد یا ممکن است در طول درمان ادامه یابد. بنابراین برای اینکه دچار کم اشتهایی نشوید و انرژی کافی دریافت کنید کم و اغلب غذا بخورید. میوه های خشک مانند زردآلو خشک یا انجیر خشک را که می توانید به صورت عملی مصرف کنید و تنقلاتی مانند گردو، فندق و بادام که حاوی انرژی بالا هستند را در حجم کم نگهداری کنید.

درمان سرطان با تغذیه؛ این غذاها را مصرف نکنید!

تغذیه مناسب در طول شیمی درمانی حیاتی است. مصرف گریپ فروت برای افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند توصیه نمی شود، زیرا گریپ فروت با داروهای شیمی درمانی تداخل داشته و اثربخشی آنها را کاهش می دهد. علاوه بر این، غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی، لیمو و ادویه های تند نباید مصرف شوند، زیرا ممکن است در این فرآیند حساسیت بیش از حد در دهان ایجاد شود. به همین ترتیب، از آنجایی که مشکلات بلع ممکن است در این فرآیند ایجاد شود، غذاهای نرم تر باید به جای غذاهای بسیار سفت ترجیح داده شوند.

درمان سرطان با تغذیه؛ زیاده روی نکنید

استفاده از مکمل های آنتی اکسیدانی با دوز بالا برای افزایش دریافت آنتی اکسیدان می تواند اثر رادیوتراپی و شیمی درمانی را از بین ببرد. بنابراین هرگز بدون مشورت پزشک از این مکمل ها استفاده نکنید.

توصیه های تغذیه ای برای حالت تهوع و استفراغ در سرطان

تهوع و استفراغ شایع ترین عوارض شیمی درمانی در درمان سرطان است. برخی از اقداماتی که می توان برای جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ انجام داد عبارتند از:

اگر صبح که از خواب بیدار می شوید حالت تهوع دارید، یک چوب شور یا نان تست بخورید.

مصرف مقادیر زیاد غذا در یک وعده غذایی می تواند باعث تهوع شود. 

سیب زمینی سرخ کرده و غذاهای چرب می توانند باعث تهوع شوند. به همین دلیل، انتخاب غذاهای حاوی چربی کمتر و روش های پخت مانند آب پز، فر، کبابی بسیار مهم است.

حساسیت بویایی ممکن است در طول مبارزه با سرطان رخ دهد. غذای خیلی داغ باعث می شود بوی غذا بیشتر بیرون بیاید که باعث تهوع می شود. وعده های غذایی خود را خیلی گرم مصرف نکنید.

از آنجایی که مصرف مایعات همراه با غذا می تواند باعث حالت تهوع شود، نوشیدنی هایی مانند کمپوت، آب میوه و آب را بین وعده های غذایی ترجیح دهید.

نوشیدن بیش از حد گرم یا نوشیدن مایعات بیش از حد به یکباره می تواند باعث تهوع سرطان شود. در طول فرآیند درمان سرطان، اطمینان حاصل کنید که نوشیدنی های شما در دمای اتاق هستند و مایعات را به آرامی با جرعه جرعه بنوشید.

نکته** این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی کاربران تهیه شده است و نباید برای مقاصد درمانی مورد استفاده قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره سرطان کبد

بیشتر بخوانید:5 علامتی که باعث ایجاد سرطان می شود

بیشتر بخوانید: فواید مصرف چای سبز / از کاهش وزن تاجلوگیری از سرطان

بیشتر بخوانید: سرطان سینه چیست؟ چه زمانی باید ماموگرافی انجام شود؟

بیشتر بخونید: 10 نشانه سرطان ریه+ تشخیص+ درمان+ پیشگیری

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید