رئیس صنف جایگاهداران سوخت کشور:
قلیزاده بیان کرد: تعلل در تصمیمگیری و اتخاذ رویکرد عدالتمحور در تخصیص فرآوردههای نفتی به مصرفکننده واقعی موجب شده جایگاههای عرضه سوخت متضرر شوند، مردم ناراضی باشند و هم اکنون در آستانه واردات بنزین هم قرار گیریم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا، اسدالله قلیزاده، رئیس صنف جایگاهداران سوخت کشور در خصوص وضعیت توزیع و مصرف بنزین اظهار کرد: «چند سالی است که در کشور رشد صعودی مصرف فراوردههای نفتی را داریم که تاکنون کارشناسان مختلفی در این حوزه هشدار دادهاند و تمامی فعالین بخشهای مربوط به تولید تا مصرف و حتی مردم از رویه فعلی ناراضی هستند.»
وی افزود: «تعلل در تصمیمگیری و اتخاذ رویکرد عدالتمحور در تخصیص فرآوردههای نفتی به مصرفکننده واقعی موجب شده جایگاههای عرضه سوخت متضرر شوند، مردم ناراضی باشند و هم اکنون در آستانه واردات بنزین هم قرار گیریم، قطعا این تعلل در تصمیمگیریها آسیبهای بیشتری نسبت به وضعیت تصمیمسازی و اقدام مفید دارد.»
همچنین رئیس صنف جایگاهداران سوخت کشور پیش بینی کرد: «در سال جدید با رویکرد فعلی در حوزه بنزین؛ مصرف تا ۱۱۵ میلیون لیتر روزانه برسد و در روزهای پرمصرف و پیک مسافرت و ترددها شاهد ارقام بیش از ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلیون لیتر در روز باشیم.»
قلیزاده گفت: «جایگاههای عرضه سوخت در ایران رتبه دهم توزیع در کل دنیا را دارند اما به لحاظ سودآوری به رتبه صدم رسیدهاند، این نشان میدهد رویه تخصیص، فروش، عرضه و قیمتگذاری با مشکل مواجه بوده و یا اسیر نگاههای افراطی است، بنابراین آسیبهای جدی در بخشهای مختلف را شاهدیم.»
وی در خصوص وضعیت توزیع بنزین سوپر یادآور شد: «با توجه به قیمت این فرآورده و عدم انضباط ارسال به جایگاهها؛ عدم استقبال مردم از این سوخت را شاهدیم به طوری که باعث شده مردم دیگر روی وجود بنزین سوپر در جایگاهها حساب نکنند و رفتهرفته کسانی که متقاضی استفاده از این فراورده بودهاند به بنزین معمولی و یورو ۴ روی آوردند.»
قلیزاده در ادامه بیان کرد: «ادعای مسئولین دولتی بر این است که کیفیت بنزین یورو ۴ و معمولی بالا است، بنابراین اکنون ما با ۸۰ درصد کاهش عرضه بنزین سوپر نسبت به روزهای نرمال عرضه این فراورده در کشور مواجهیم.»
وی در پایان گفت: «دلایل مهمی در این زمینه وجود دارد، به طور مثال پالایشگاهها اعلام میکنند به دلیل اینکه مصرف بنزین معمولی و یورو ۴ افزایش یافته، نمیتوانند ظرفیت پالایشی خود را در اختیار بنزین سوپر قرار دهند و به ناچار برای جبران افزایش مصرف بالا اولویت با تولید بنزین معمولی است.»
نظر شما
آخرین اخبار
اخبار پر بازدید