05:49 , 1401/3/23
کد خبر: 000009292
بازدید: 1878
درمان فوری کبد چرب در خانه

داشتن رژیم غذایی ناسالم مانند خوردن غذاهای نامناسب، اضافه وزن، نوشیدن الکل و... از جمله دلایل اصلی بروز کبد چرب است. کبد چرب یکی از بیماری های خاموش بوده که حدود29 درصد ایرانی ها به بیماری کبد چرب مبتلا هستند.

کبد چرب چیست؟ آیا کبد چرب درمان فوری دارد؟  آیا کبد چرب گرید 3 قابل درمان است، آیا سرکه سیب کبد چرب را درمان می‌کند، مصرف سیر خام برای درمان کبد چرب مفید است؟ از کجا بفهمیم کبد چرب درمان شده، دوره درمان کبد چرب چقدر است، درمان خانگی کبد چرب چیست، آیا کبد چرب باعث ریزش مو می‌شود، آیا کبد چرب باعث یبوست می‌شود؟ با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب به سوالات شما پاسخ دهیم.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، داشتن رژیم غذایی ناسالم مانند خوردن غذاهای نامناسب، اضافه وزن، نوشیدن الکل و... از جمله دلایل اصلی بروز کبد چرب است. کبد چرب یکی از بیماری های خاموش بوده که حدود29 درصد ایرانی ها به بیماری کبد چرب مبتلا هستند.

بیماری کبد چرب چیست؟

کبد بدن فرد سالم به حذف سموم کمک و برای صفرا پروتئین گوارشی تولید می کند. بیماری کبد چرب یعنی کبدی حدود 5 تا 10 درصد چربی داشته باشد. (تجمع بیش از حد چربی ها در کبد). کبد چرب یک بیماری خاموش بوده چراکه هیچ علائم هشدار دهنده ای ندارد و یک موقعیت ویران کننده را در بدن ایجاد می‌کند.

آیا کبد چرب درمان فوری دارد؟

اولین کاری که برای درمان کبد چرب فوری باید انجام دهید کاهش وزن آن هم به صورت طبیعی است. یعنی برای ایجاد یک تاثیر مناسب در شرایط کبد خود باید حداقل 5 درصد از وزن خود را کاهش دهید.

چند نکته درباره کبد چرب

  1. بیماری کبد چرب بدون علائم بوده و ممکن است این بیماری در بسیاری از مردم به شرایط بحرانی برسد
  2. دلیل اصلی کبد چرب ناشناخته بوده ولی چاقی یکی از عوامل خطر برای ایجاد این بیماری است
  3. برای پیشگیری از کبد چرب باید رژیم غذایی سالم را رعایت کرد
  4. افرادی که به بیماری کبدی مبتلا هستند باید از مصرف الکل پرهیز کنند
  5. افراد لاغر نیز به کبد چرب مبتلا می شوند و این بیماری مخصوص افراد چاق نیست
  6. بیماری کبد چرب گریدهای متفاوتی دارد که هرکدام نشان دهنده وضعیت کبد است
مراحل کبد سالم تا سیروز کبدی

علائم کبد چرب

بیماری کبد چرب هیچ علامتی ندارد. در برخی موارد این بیماری با خستگی یا درد در بالای شکم در قسمتی که کبد شما قرار دارد، همراه باشد

علائم سیروز کبدی

در این بیماری با علائمی مانند شکم متورم، دیده شدن رگ های خونی بزرگ شده در زیر پوست دست، پوست و چشم‌هایی که زرد به نظر می‌رسد (به دلیل بیماری یرقان)  و در مردان سینه های بزرگتر از حد عادی همراه است. 

عوارض کبد چرب چیست؟

از جمله عوارض کبد چرب می توان به هپاتیت الکلی، سیروز الکلی، آسیت، خونریزی در بدن، سردرگمی و تغییر در رفتار و خلق و خو، نارسایی کبد، اشاره کرد.

تشخیص کبد چرب

با توجه به اینکه بیماری کبد چرب هیچ علامتی ندارد، تشخیص این بیماری کار دشواری است و یک پزشک می تواند با بررسی موارد متعددی مانند سابقه پزشکی فرد، آزمایش‌های مختلف، از جمله آزمایش‌های خون(بررسی آنزیم های ALTوAST )، معاینه فیزیکی، تصویربرداری و سونوگرافی و فیبرواسکن این بیماری را تشخیص دهد.

پیشگیری از کبد چرب

کنترل قند خون و چربی، حفظ وزن ایده آل می تواند در پیشگیری از کبد چرب موثر باشد. انجام آزمایش های دوره ای نیز میتواند در صورت بروز این بیماری به تشخیص و درمان زودهنگام کمک کند.

درمان کبد چرب

به طور کلی کاهش وزن و تغییر سبک رژیم غذایی نا مناسب به رژیم غذایی سالم می‌تواند در درمان کبد چرب موثر واقع شود. 

رژیم غذایی بیماران مبتلا به کبد چرب باید شامل غذاهای متنوع باشد. کاهش دریافت کالری و مصرف فیبر بالا نقطه شروع کلی است. علاوه بر این، برخی مطالعات نشان داده اند که چند غذای خاص ممکن است برای کبد چرب مفید باشد.

درمان کبد چرب

درمان کبد چرب با آووکادو

کربوهیدرات میوه آووکادو از حدود 80 درصد فیبر غذایی تشکیل شده است (70 درصد آن نامحلول و 30 درصد فیبر محلول است). در مقایسه با سایر میوه ها، آووکادو حاوی قند بسیار کمی است. نیمی از آووکادو فقط حدود 0.2 گرم شکر دارد. تحقیقات نشان می دهد که آووکادو حاوی مواد شیمیایی است که ممکن است بیماری کبد چرب را کُند کند. همچنین با محتوای فیبر خود می تواند به کنترل وزن کمک کند.

درمان کبد چرب با خاکشیر ممکن است؟

گیاه دارویی خاکشیر دارای طبع گرم بوده و ادرار آور است و میتوان به دفع سموم کمک کند. باید این را در نظر داشت که یکی از خواص خاکشیر پاکسازی کبد و درمان بیماری کبد چرب است.

درمان کبد چرب با خاکشیر 

برای درمان کبد چرب چه زمانی خاکشیر بخوریم؟

برای درمان کبد چرب با خاکشیر بهتر است در حالت ناشتا و صبح قبل از صبحانه مصرف شود. 

آیا سرکه سیب کبد چرب را درمان می‌کند؟

بنابر تحقیقات انجام شده سرکه میتواند باعث کاهش چربی کبد شود اما هنوز  تاثیر 100 درصدی آن مطمئن نیستند.

بیشتر بخوانید:درمان خانگی کبد چرب به کمک زردچوبه

مصرف سیر خام برای درمان کبد چرب مفید است؟

بنابر مطالعات انجام شده مشخص شد مصرف سیر از کبد چرب جلوگیری می‌کند. سیر سرشار از سیستئین S-ally-mercapto cysteine (SAMC) و آنتی اکسیدان‌هاست که میتواند از ابتلا به کبد چرب جلوگیری کندو صدمات کبدی را کاهش دهد. 

درمان کبد چرب با سیر

درمان کبد چرب با ورزش کردن

هیچ دارویی برای درمان بیماری کبد چرب تایید نشده است. با این حال، تغییر سبک زندگی می تواند خطر ابتلا به مشکلات کبدی را کاهش دهد. یک رژیم غذایی سالم و ورزش بالاترین موفقیت را در پیشگیری از بیماری زودرس کبد دارد. کاهش وزن و ورزش باعث کاهش چربی کبد می شود. بنابراین می توان با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه رسید که ورزش کردن که کاهش وزن را به دنبال دارد می تواند برای درمان کبد چرب مفید باشد.

درمان کبد چرب با ورزش کردن

آیا کبد چرب باعث یبوست می‌شود؟

اگر کبد چرب تا سیروز و نارسایی کبد پیشرفت کند باعث بروز یبوست مزمن می‌شود. 

آیا کبد چرب باعث ریزش مو می‌شود؟

کبد مسئول جذب ویتامین‌های محلول در چربی، سم زدایی و تنظین فند خون است. بیشتر این موارد برای رشد موها موثر و ضروری است بنابر این اکر کبد دچار مشکل شود طبیعتا در رشد موها تاثیرگذار خواهد بود.

 

این مطلب صرفا برای افزایش آگاهی کاربران گردآوری شده است. برای درمان کبد چرب حتما به پزشک مراجعه و طبق توصیه های پزشک خود درمان را دنبال کنید

بیشتر بخوانید: جلبک دریایی قرمز راهی برای درمان بیماری کبد چرب

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید