07:31 , 1401/3/21
کد خبر: 000009279
بازدید: 1884
درمان خانگی کبد چرب به کمک زردچوبه

پژوهشگران کشور در قالب مقاله ای اعلام کرده اند که زردچوبه می تواند در درمان کبد چرب غیرالکلی موثر واقع شود.

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا، در مقاله ای از پژوهشگران کشور که در نشریات بین المللی نیز به چاپ رسیده، تاثیر زردچوبه بر بهبودی کبد چرب مورد بررسی قرار گرفته است.
 

کبد چرب چیست؟

کبد چرب از جمله بیماری هایی است که در سالهای گذشته بسیای افراد را درگیر کرده و دغدغه ای مهم برای بخش قابل توجهی از جامعه شده است. در واقع کبد چرب التهابی است که موجب می شود چربی در کبد انباشته شود.
 

درمان کبد چرب غیر الکلی

کبد چرب غیرالکلی یکی از شایع‌ترین علل افزایش آنزیم‌های کبدی است و درحال حاضر برای درمان آن به سمت اصلاح و تعدیل عوامل موثری مانند چاقی، دیابت شیرین و چربی خون با توجه ویژه به استرس اکسیداتیو پیش رفته است. در این میان مانند اکثر بیماری ها، پژوهشگران به بررسی گیاهان موثر بر درمان این بیماری پرداخته اند و با توجه به آنکه از دیرباز زردچوبه به عنوان یکی از این گیاهان محافظ کبد شناخته می شده، گروهی از پژوهشگران در یک مطالعه 64 بیمار مبتلا به کبد چرب غیر الکلی را مورد بررسی قرار داده و تاثیر ریزوم یا ساقه زیرزمینی زردچوبه در درمان بیماری آنها را مطالعه کردند. این افراد به دو گروه تقسیم شده و در یک گروه زردچوبه و گروه دیگر دارونما را به مدت هشت هفته دریافت کردند.
 

خواص زردچوبه برای کبد 

طبق بررسی های صورت گرفته در نهایت مشخص شد گروهی که زردچوبه دریافت کرده بودند در قیاس با گروه دیگر، به شکل قابل توجهی با کاهش آنزیم های کبدی مواجه شدند.علاوه بر این سطح سرمی تری گلیسیرید، کلسترول LDL، کلسترول HDL و شاخص استرس اکسیداتیو در گروه دریافت‌کننده زردچوبه در مقایسه با سطح اولیه کاهش قابل توجهی نشان داد که این امر در میان افرادی که دارونما دریافت کرده اند صدق نمیکند.

همچنین در این مطالعه مشخص شد مصرف مکمل حاوی عصاره زردچوبه، کاهش سطح سرمی آنزیم‌های کبدی در بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی را به دنبال دارد که کاهش این دو آنزیم می‌تواند گویای بهبود عملکرد کبد باشد و می‌توان آن را به عنوان یک مکمل درمانی کمکی خوب با خواص کاهنده چربی خون و آنتی اکسیدانی معرفی کرد.

در انجام این مطالعه افراد ذیل از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز همکاری داشته اند:
1-پژمان علوی نژاد
2-افشین رضازاده
3-دردانه حسین 
4-مریم جراح زاده 
همچنین فرناز فارسی از دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این تحقیق همکاری کرده و یافته های حاصل از این پژوهش تحت عنوان «بررسی اثر زردچوبه بر سطوح سرمی فاکتورهای التهابی، آنزیم‌های کبدی، لپتین و آدیپونکتیندر بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی» در نشریه Diabetology & Metabolic Syndrome به چاپ رسیده است.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید