14:39 , 1401/8/30
کد خبر: 000016680
بازدید: 1657
درخواست نماینده مهاباد از رهبری/ در مهاباد چه خبر است؟

نماینده مهاباد درخواست کرده از سوی رهبر انقلاب هیاتی به منظور تحقیق و دلجویی به مناطق کردنشین اعزام شوند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایونا، روزنامه اعتماد امروز گزارشی منتشر کرده و در قالب آن از زبان جلال محمودزاده، نماینده مهاباد از نیروهای امنیتی خواسته است که جان و مال مردم حفظ شود.

طی روزهای گذشته اعتراضات صورت گرفته در مهاباد به خشونت کشیده شد و در میان اخبار رسمی رسانه های داخلی مواردی مانند تیراندازی به منازل جزو مواردی بود که اعلام شد؛ اما در کنار رسانه های رسمی بسیاری سایت ها و صفحات اینترنتی و رسانه های غیر رسمی نیز در این مدت تا توانستند اخباری منتشر کردند که صحت داشتن آنها مشخص نبوده و نیاز به راستی آزمایی دارند؛ برخی اخبار نیز از ابتدا به منظور سیاه نمایی و متشنج کردن اوضاع منتشر شد اما در نهایت آنچه مشخص است و طی این روزها از سوی رسانه ها و مقامات رسمی نیز مورد تائید قرار گرفته آنکه اتفاقات این روزها در مهاباد نسبت به سایر شهرها شدت بیشتری به خود گرفته است.

رسانه های غیر رسمی در این روزها به طور متناوب اخباری از حمله به یکی از کلانتری های این شهر منتشر می کردند اما روز گذشته خبرگزاری تسنیم ویدئویی کوتاه منتشر کرد که در آن مردم به هنگام عبور خودروهای یگان ویژه شعار نیروی انتظامی حمایت، حمایت را سر می دادند.

بحران سه روزه مهاباد

به هر صورت طی روزهای گذشته وضعیت مهاباد عادی نبوده و چنانچه نماینده این شهر اعلام کرده « از روز شنبه نیروهای امنیتی در مناطق مختلف شهر مستقر شده و برخی از آن‌ها به پنجره‌های خانه‌های مردم، مغازه‌ها و ساختمان‌های مردم شلیک کرده‌اند.»

محمودزاده همچنین اعلام کرد: «در اینکه این افراد متعلق به نیروهای امنیتی و حکومتی بودند، تردیدی نیست، اما اینکه از نیروهای سپاهی بودند، یا نیروی انتظامی بودند یا لباس‌شخصی‌ها بودند، هنوز مشخص نشده است. مردم مهاباد معترضند که چرا باید به خانه مردم، ساختمان‌ها و مغازه‌های مردم شلیک کنند و خسارت ایجاد کنند؟»

طبق آنچه این نماینده در گفتگو با اعتماد مطرح کرده، ناآرامی های اخیر این شهر به دنبال آن رخ داده که اوایل آبان ماه اسماعیل مولودی در تجمعات مهاباد جان می بازد و پس از آن سلسله اتفاقاتی که صورت می گیرد باعث می شود این شهر با بحرانی سه روزه مواجه شود. حال با توجه به شرایط پیش آمده این نماینده درخواست دارد از سوی رهبر انقلاب هیاتی به مناطق کردنشین اعزام شوند تا نسبت به احقاق حق مظلومان و جان باختگان پیگیری های لازم صورت گیرد.

نکاتی درباره قطع آب و برق مهاباد

روز جمعه در مراسمی که برای خاکسپاری سه تن از جان باختگان حوادث اخیر در این شهر برگزار شده بود شرایط به سمت ناآرامی های بیشتر رفت. البته از ابتدای آبان ماه نیز ناآرامی هایی در این شهر وجود داشته است اما نماینده این شهر در گفتگویی با روزنامه هم میهن درباره حوادث شنبه شب گفت: «مردم مهاباد تا ساعات ۲ و ۳ بامداد روز یکشنبه با من تماس داشتند. برق برخی مناطق قطع شده بود. این مناطق دست نیروهای امنیتی بود، اما نمی‌دانم کدام‌یک از نیروها به خانه‌های مردم، پنجره‌ها و مغازه‌ها تیراندازی کردند، شیشه‌های مغازه‌ها شکسته شده و به خودروهای شهروندان نیز آسیب وارد شده است. همچنین به ترانس‌ها و تاسیسات برق این مناطق نیز آسیب رسیده است. مردم از این وضعیت در این مناطق ناراحت بودند. تعدادی زخمی شدند، اما کسی کشته نشد. خسارات مالی فراوانی نیز به مردم وارد شد.»

جلال محمودزاده ادامه داد: «روز گذشته نامه‌ای به دبیر شورای عالی امنیت ملی نوشتم و درخواست کردم که نیروهای امنیتی و نیروهای مستقر در شهرستان با سعه‌صدر و مهربانی با مردم رفتار کنند تا شهر آرام شود. در حال حاضر نیروهای امنیتی در شهر حضور دارند و گزارش خاصی تا این لحظه به‌دست من نرسیده است، اما از نیروهای امنیتی انتظار داریم جان و مال مردم را حفظ کنند و اجازه ندهند کسی به جان و مال مردم تعرض کند. همه شهروندان در گروه معترضان نیستند، اما صحبت‌های معترضان باید شنیده شود. مشکلات آن‌ها بیشتر مرتبط با اشتغال و بیکاری است. این مناطق محروم هستند و بیکاری در این مناطق زیاد است. نباید به خانه‌ها و خودروهای شهروندان آسیب وارد شود. مردم باید به‌راحتی بتوانند در شهر تردد کنند. این موارد خواسته‌های ما از دستگاه‌های امنیتی است.»

نماینده مردم مهاباد در مجلس همچنین به موضوع قطع آب در این شهر اشاره کرده و  این موضوع را با انجام عملیات عمرانی توسط شهرداری و تخریب سهوی لوله‌های انتقال آب به برخی از مناطق شهر توسط پیمانکار مرتبط دانست و اظهار کرد: «تعمیر این لوله‌ها حدود شش ساعت طول کشید، اما قطع برق تعدادی از مناطق به‌علت شلیک گلوله به تجهیزات بود که روز گذشته خرابی‌های تجهیزات برق رفع شد.»

روز گذشته همچنین اخبار و تصاویری مبنی بر محاصره یک کلانتری در مهاباد منتشر شد که از درخواست حمایت از نیروی انتظامی توسط معترضان حکایت داشت. نماینده مهاباد دراین باره گفت: «کلانتری محاصره نشد، اما نیروی انتظامی در یکی از مناطق متشنج حاضر شد که مردم هم از آن‌ها خواستند که با توجه به خسارت از آن منطقه به لحاظ امنیتی محافظت کنند. حدود نیم ساعت مردم شعار دادند و از آن‌ها حمایت خواستند.»

بیشتر بخوانید: ورود نیروهای یگان ویژه به مهاباد و واکنش مردم           

دیشب در مهاباد، پیرانشهر و بوکان چه خبر بود؟

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید