نعمت بخش: خودرو را از دو نرخی شدن نجات دهیم
نعمت بخش: خودرو را از دو نرخی شدن نجات دهیم

دبیر انجمن خودرو سازان ایران گفت: خودرو را از دو نرخی شدن نجات دهیم. هر کالایی که در بازار دو نرخی شود رانت و فساد ایجاد می‌شود. 

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران، در خصوص اجرایی شدن طرح مالیات بر خودروهای صفر و تاثیر آن در کاهش قیمت خودرو به خبرنگار اقتصادی ایونا Ivna، گفت: درصد زیادی از مردم برای ثبت نام خودرو جهت حفظ دارایی خود انجام می‌دهند و سپس خودرو را می‌فروشند. مبلغ قابل توجهی نصیب آن‌ها می‌شود. اگر در واقع مالیات از خودروهای صفر گرفته شود شیرینی قیمت اختلاف کارخانه‌ها با بازار کم می‌شود و به نظر بنده راهکار اصلی اجرای چنین طرحی نیست.

وی ادامه داد: دو راه پیشنهاد می‌دهم به شما، اول اینکه تجربه دهه هفتاد را مجدد اجرا کنند. باید اجازه بدهند خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد. در همان دهه هفتاد نیز همین اختلاف قیمت با بازار وجود داشت. شورای اقتصاد طرح فروش در حاشیه بازار را مصوب کرد.

نعمت بخش خاطرنشان کرد: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد خریداران خودروها را با گرفتن تماس رصد می‌کرد و درباره خدمات گارانتی سوال می‌پرسیدند آیا از خدمات راضی هستید یا خیر؟ هفتاد، هشتاد درصد اعلام می‌کردند که ماشین را فروخته‌اند. از طرفی دیگر از لحاظ اقتصادی قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند.

دبیر انجمن خودرو سازان ایران افزود: خودروسازان برای سال ۹۹ برنامه دارند که تولید خودرو را به یک میلیون دویست هزار دستگاه نسبت به سال گذشته افزایش دهند. لذا از نظر عرضه نسبت به سال گذشته بیشتر تولید می‌کنیم و اگر اجازه دهند خودرو در حاشیه بازار فروش رود، قطعا تقاضای کاذب از بازار حذف می‌شود و تقاضای واقعی موفق به خرید خودرو شده و چون تقاضا کاهش می‌یابد قیمت بازار خودرو نیز کاهشی می‌شود.

نعمت بخش یادآور شد: با افزایش تولید و کاهش تقاضا قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند. تنها راه این است که تقاضا را کنترل کنیم و این اختلاف قیمت را کاهش دهیم. خودرو را از دو نرخی شدن نجات دهیم. هر کالایی که در بازار دو نرخی شود رانت و فساد ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: یا اینکه اجازه دهند ما خودرو را در بورس ارایه دهیم. زیرا ما برای تهیه مواد اولیه خودرو از آهن آلات، مس، فولاد و … استفاده می‌کنیم و از طریق بورس خریداری می‌شود که به صورت هفتگی قیمت‌ها تغییر می‌کند. با این حساب قیمت خودرو تک نرخی می‌شود.

دبیر انجمن خودرو سازان ایران در پایان گفت: برای اینکه خودرو سازان به مردم ظلم نکنند و گران‌فروشی نکنند پیشنهاد می‌شود که سود حاشیه بازار را سازمان حسابرسی کنترل ‌کند. اگر از نرخ تعیین شده از سوی سازمان حسابرسی بالاتر رفت مابه‌التفاوت آن را به حساب خزانه واریز کند. که این مابه‌التفاوت قیمت را می‌توانیم برای حمل و نقل شهری، مترو و خودروهای فرسوده که دولت تعیین می‌کند مصرف کنیم. در این صورت قیمت خودرو کاهش پیدا کرده و به قیمت معقولی می‌رسد.

 

خبرنگار: معصومه عاروان