12:55 , 1401/5/17
کد خبر: 000014758
بازدید: 1339
خواص درمانی عرق نعناع

نعناع از جمله گیاهانی است که علاوه بر طعم و رایحه دلچسب، اثرات سلامت متعددی نیز دارد. در ادامه به بررسی برخی خواص این گیاه و عرق آن پرداخته ایم.

به گزارش خبرنگار سلامت و تغذیه ایونا، نعناع متعلق به خانواده Lamiaceae است که شامل 15 تا 20 گونه گیاهی از جمله نعناع فلفلی و انواع نعناهای دیگر می شود.

نعناع در میان مردم گیاهی محبوب است که می توانند آن را به شکل تازه یا خشک در بسیاری از غذاها و عرقیجات استفاده کنند.

در بخش صنعتی نیز در مواردی مانند نمونه های زیر از این گیاه استفاده های متعدد می شود:

-تولید خمیردندان

-تولید آدامس

-تولید آب نبات

-تولید محصولات زیبایی

فواید استفاده از نعناع در غذا 

اما همان طور که اشاره شد در موارد متعدد از این گیاه در طبخ غذاهای مختلف استفاده می شود که در کنار طعم و رایحه خوش آن فواید دیگری نیز داشته و باعث کاهش مصرف سدیم و شکر می شود.

علاوه بر این از دیرباز مردم از نعناع استفاده می کرده اند که بخشی از این استفاده هم در حوزه پزشکی بوده است. انواع مختلف نعناع دارای طیف وسیعی از خواص آنتی اکسیدانی هستند که برای سلامت مفید بوده و به ویژه به افرادی که دارای سندرم روده تحریک پذیر هستند کمک می کند.

خواص عرق نعناع

یکی از افشره های این گیاه نیز عرق نعناع است که خواص متعددی برای آن ذکر شده و شاید در اکثر خانه ها مورد استفاده قرار گیرد. بنا بر مقاله ای که در "مدیکال نیوز تودی" منتشر شده، عرق نعناع دارای خواص متعددی است که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است:

1-مدیریت مشکلات گوارش

این گیاه آرام بخش است و صدها سال است مردم از آن برای کمک به تسکین ناراحتی معده یا سوء هاضمه استفاده می کنند. بررسی هایی که در سال 2019 صورت گرفته علاوه بر آنکه این تاثیرگذاری را اثبات و تائید می کند، گویای آن است که روغن نعناع فلفلی نیز برای درمان و تسکین مشکلات زیر تاثیرگذار است:

-سوء هاضمه

-سندرم روده تحریک پذیر

-درد معده در کودکان

-احساس بیماری پس از جراحی

همچنین محققان این پژوهش یافته اند که نعناع علیه میکروب های مضر عمل کرده و موجب تنظیم آرامش عضلانی شده و به کنترل التهاب کمک می کند.

2-آلرژی

همان طور که اشاره شد نعناع دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و عامل ضد التهابی به نام "رز مارینیک" دارد. مطالعه ای که در سال 2019 روی موش ها صورت گرفت گویای آن است که این ماده علائم آسم را کاهش می دهد.

بر اساس بررسی های صورت گرفته گیاهان خانواده نعناع طیف وسیعی از ترکیبات گیاهی را ارائه می دهند که دارای اثرات ضد حساسیت هستند. با این وجود تاکید شده که احتمالا محتوای عصاره نعناع در روغن ها و پمادها می تواند به مراتب قوی تر از نعناع خوراکی باشد.

3-تسکین علائم سرماخوردگی

نعناع حاوی "منتول" است. این گیاه می تواند به تجزیه خلط ها کمک کرده و دفع آنها را تسهیل و تسریع کند.

استفاده از پمادهای منتول یا بخور دادن آنها ممکن است درمانی مطمئن و موثر برای کودکان مبتلا به سرماخوردگی باشد. با این وجود اگرچه انجمن ریه آمریکا تاثیر این گیاه بر سرماخوردگی را تائید می کند اما دفترمکمل های غذایی این کشور توصیه می کند که در استفاده از این ماده مراقب باشید زیرا ممکن است باعث تحریک پوست و قرمزی آن شود.

نکاتی درباره نحوه استفاده از نعناع

نکته دیگر آنکه نعناع گیاهی با برگهای لطیف و ساقه های نرم است و بر همین اساس بهتر است آن را در زمان پایان پخت و به شکل خام به غذا اضافه کنید تا کمک شود که طعم و بافت نرم این گیاه حفظ شود.

در هنگام خرید این گیاه هم بهتر است به دنبال برگ های روشن و بدون لک باشید تا بتوانید با استفاده از یک کیسه پلاستیکی آنها را برای مدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که با توجه به شرایط رشد راحت این گیاه حتی می توانید آن را در منزل خود هم پرورش دهید. در پایان نیز به یاد داشته باشید خرد کردن زیاد از حد این گیاه به هنگام استفاده ممکن است باعث تغییر رنگ گیاه و از بین رفتن طعم آن شود.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید