09:32 , 1401/8/21
کد خبر: 000016482
بازدید: 1349
خواص بی‌نظیر چای بادرنجبونه/ از لاغری تا درمان بی خوابی و استرس

چای بادرنجبویه که به خاطر اثر آرامش بخش و تسکین دهنده اش شناخته شده است، فواید بسیار اعجاب انگیزی برای سلامتی ما دارد. بنابراین چای بادرنجبویه چگونه درست می شود؟

چای بادرنجبونه چیست؟ + انواع آن

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، چای بادرنجبونه به عنوان چایی شناخته می شود عموماً به دلیل اثر آرام بخشی آن مصرف می شود. گیاه بادرنجبویه که طعم کمی ترش دارد را نباید با علف لیمو اشتباه گرفت. علف لیمو دارای ساختاری بوته ای شکل، دراز و سخت است. 

چای بادرنجبونه گیاهی چند ساله از خانواده Lamiaceae است. گیاه بادرنجبویه که در علوم گیاهی با نام Melissa officinalis L شناخته می شود دارای انواعی مانند Aurea، Citronella، Lemonella، Lime، Quedlinburger و Variegated است. خاستگاه این گیاه معطر اروپای مرکزی، مدیترانه و ایران است. اما در سراسر جهان رشد می کند.

از برگ ها به عنوان چای و همچنین در برخی غذاها برای شیرین کردن غذا استفاده می شود. عصاره آن به عرق بادرنجبویه معروف است. بادرنجبویه که به معنای روغن خوشبو است، سالهاست که در غذاهای یونانی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: 7 مزیت چای ماچا برای سلامتی

اثرات درمانی بادرنجبونه چیست؟

در اثرات چای بادرنجبونه، تنها به آرامش بدن اشاره نشده است بلکه سال هاست که در طب سنتی اعتقاد بر این است گیاه بادرنجبویه اثراتی مانند تسکین علائم و التیام زخم در اختلالات دستگاه گوارش دارد. چای بادرنجبونه که اثر آنتی اکسیدانی دارد، حاوی ترکیبات زیادی مانند رزمارینیک اسید، کافئیک اسید و فلاونوئیدهاست. 

خواص مصرف چای بادرنجبونه چیست؟ (برای چی خوبه؟)

خواص مصرف چای بادرنجبونه را ​​می توان به شرح زیر فهرست کرد:

مصرف چای بادرنجبونه برای کاهش استرس 

چای بادرنجبویه علائم استرس را کاهش می دهد، آرامش را ایجاد می کند و برای سلامت روان شما مفید است. این نشان می دهد که ممکن است در بهبود علائم اضطراب و افسردگی در برخی افراد موثر باشد. بر اساس یک مطالعه، مشاهده شد افرادی که چای بادرنجبویه می نوشند، احساس آرامش می کنند، در حالی که میل آنها به خواب افزایش می یابد. همچنین گفته می شود که مصرف چای بادرنجبونه به کاهش احساسات اضطرابی مانند عصبی بودن و هیجان بیش از حد کمک می کند

مصرف چای بادرنجبونه برای افزایش عملکرد شناختی

در یک مطالعه مشخص شد که مصرف چای بادرنجبویه عملکردهای شناختی را افزایش می دهد، اما تحقیقات بیشتری هنوز مورد نیاز است.

مصرف چای بادرنجبونه برای درمان تبخال

به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی، کرم حاوی عصاره بادرنجبویه در درمان تبخال موثر است. همچنین اعتقاد بر این است که چای بادرنجبونه می تواند به بهبود سریعتر تبخال کمک کند.

مصرف چای بادرنجبونه برای حالت تهوع

 اگر علائمی مانند معده درد، گاز معده و سوء هاضمه مربوط به دستگاه گوارش خود دارید، مصرف چای بادرنجبویه می تواند به آرامش شما کمک کند. شناخته شده است که چای بادرنجبویه می تواند برای حالت تهوع نیز مفید باشد.

مصرف چای بادرنجبونه برای درمان سردرد

 یکی دیگر از دردی که با چای بادرنجبونه تسکین می یابد سردرد است. در صورت سردردهای ناشی از استرس، مصرف بادرنجبونه می تواند مانند چای بابونه اثر آرامش بخش داشته باشد.

مصرف چای بادرنجبونه برای درمان بیماری قلبی

 چای بادرنجبونه همچنین می تواند اثر آرام بخشی برای کسانی که فشار خون را کاهش می دهند و مشکلات تپش قلب دارند، داشته باشد. بنابراین، چای بادرنجبویه برای سیستم قلبی عروقی مفید است. به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی که دارد، در جریان خون سالم نقش دارد.

مصرف چای بادرنجبونه برای تقویت ایمنی بدن

 به دلیل اثر ضد ویروسی و ضد میکروبی خود، می تواند به مبارزه با باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها کمک کند یعنی ایمنی بدن را تقویت می کند. بادرنجبونه را ​​می توان به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی اش در بیماری های آنفولانزا و تب استفاده کرد زیرا باعث تعریق می شود. مبارزه با این بیماری ها را از فواید چای بادرنجبویه می دانند.

بیشتر بخوانید: فواید مصرف چای سبز / از کاهش وزن تاجلوگیری از سرطان

آیا چای بادرنجبونه خواب آور است؟

چای بادرنجبونه به کاهش بیقراری و اختلالات خواب کمک می کند. چای گیاهی بادرنجبونه می تواند به افرادی که بی خوابی دارند یا مشکل به خواب رفتن و خواب ماندن دارند کمک کند. هنگامی که چای بادرنجبونه قبل از خواب نوشیده شود، می تواند آرامش را ایجاد کند و فرد راحت تر به خواب رود.

چه زمانی چای بادرنجبونه بنوشیم؟

با توجه به اینکه چای بادرنجبونه تسکین دهنده است، باید دانست که نوشیدن آن در مواقع استرس زا می تواند مفید باشد. "چه زمانی چای بادرنجبونه بنوشیم؟" در واقع هیچ پاسخ روشنی برای این سوال وجود ندارد. با این حال، چای بادرنجبویه، چند ساعت قبل از رفتن به رختخواب در شب میل می شود، هم اثرات تشعشعاتی را که در تمام طول روز تحت تاثیر آن هستید کاهش می دهد و هم با از بین بردن استرس به خواب راحت کمک می کند. این ویژگی چای بادرنجبونه زمانی که با گیاهانی مانند سنبل الطیب، جینسینگ، بابونه که میل به خواب را افزایش می دهند ترکیب شود، بیشتر نمایان می شود.

آیا چای بادرنجبونه عوارض جانبی دارد؟

با توجه به این موضوع، به نظر می رسد که چای بادرنجبونه نقش مهمی در آرامش اعصاب و کمک به کیفیت خواب شما دارد. با این حال، چای بادرنجبویه گیاهی است که می تواند عوارض جانبی داشته باشد. زمانی که در حد اعتدال مصرف شود، احتمال بروز این عوارض بسیار کم است. هنگامی که چای بادرنجبویه بیش از حد مصرف شود، می تواند عوارض جانبی زیر را ایجاد کند:

  1. ادرار دردناک
  2. سردرد
  3. تهوع و استفراغ
  4. معده درد
  5. سرگیجه
  6. افزایش دمای بدن
  7. تحریک پوست
  8. واکنش آلرژیک
  9. خس خس سینه

چه کسانی نباید چای بادرنجوبه مصرف کنند؟

اگر چای بادرنجبونه همراه با برخی داروها مصرف شود، مضرات آن قابل مشاهده است. اگر از تیروئید، خواب، گلوکوم، آرام بخش و سایر داروهایی که بر سروتونین تأثیر می گذارند استفاده می کنید، قبل از نوشیدن چای بادرنجبویه با پزشک خود مشورت کنید. در دوران بارداری و مصرف کودکان زیر 12 سال با پزشک خود مشورت کنید. مصرف چای بادرنجبویه برای افراد مبتلا به بیماری گریوز توصیه نمی شود.

طرز تهیه چای بادرنجبونه 

چگونه چای بادرنجبونه را ​​دم کنیم؟ دم کردن چای بادرنجبویه بسیار آسان است. آب داغ در حال جوش را در یک لیوان یا قوری قابل مهر و موم قرار دهید. سپس، بلافاصله گیاه بادرنجبویه خشک یا تازه را اضافه کنید و درب آن را ببندید. بگذارید چای بادرنجبویه حدود 5 تا 10 دقیقه دم بکشد. بعد از حدود 10 دقیقه می توانید چای خود را فیلتر کرده و بنوشید. اگر نمی خواهید بلافاصله چای خود را بنوشید، آن را صاف کرده و به هر حال استراحت دهید. برای اینکه چای بادرنجبونه خوب دم بکشد، همان طور که چای سیاه درست می کنید، آب را در نقطه جوش بجوشانید، در غیر این صورت چای شما خوب دم نمی کند. اگر میزان آبی که برای دم کردن چای بادرنجبونه استفاده می کنید کم باشد، عطر بادرنجبویه بیرون نمی آید.

ترکیبات چای بادرنجبونه

چگونه چای بادرنجبونه درست کنیم؟ چای بادرنجبویه را می توان با رایحه های مختلف درست کرد. می توانید بادرنجبویه را با اسطوخودوس مخلوط کنید. به این ترتیب می توانید چای معطر تری دریافت کنید. بابونه همچنین می تواند چای بادرنجبویه شما را مانند اسطوخودوس طعم دهد. می توانید به اندازه گیاه بادرنجبویه در چای بادرنجبویه خود بابونه و اسطوخودوس بریزید. اگر طعم تلخی نمی خواهید، می توانید 1 قاشق چایخوری عسل اضافه کنید. اگر می خواهید طعم ترش بیشتری داشته باشید، می توانید یک برش لیمو را نیز به چای بادرنجبویه خود اضافه کنید.

چای بادرنجبویه چه طبعی دارد؟

چای بادرنجبونه از ان دسته نوشیدنی هایی است که طبع گرم و خشک است.

چای بادرنجبویه برای افزایش شیردهی 

از قدیم الیام گفته می شود که زنانی که تازه زایمان کرده اند می توانند برای افزایش شیردهی خود از چای بادرنجبونه استفاده کنند. اما آیا این حقیق که چای بادرنجبونه باعث افزایش شیردهی می شود حقیق دارد؟ با توجه به تحقیقات انجام شده محققان بر این باورند که چای بادرنجبونه می تواند در افزایش شیردهی مفید باشد. اما نکته قابل توجه این است که قبل از استفاده از آن حتما باید با پزشک متخصص مشورت کرد.

آیا چای بادرنجبونه برای لاغری مفید است؟

این یک خقیقت است که چای بادرنجبونه به خودی خودی کمکی به لاغر شدن نمی کند. اما با توجه به اینکه این چای یک آنتی اکسیدان قوی است با این ساختار می تواند جزو محصولات مورد استفاده افرادی که می خواهند لاغر شوند، قرار بگیرد. با این حال، می توان از آن به عنوان یک محصول پشتیبانی برای لاغری و کاهش وزن استفاده کرد. چای بادرنجبونه به سیستم گوارشی و دفعی کمک کرده و سوء هاضمه و دردهای گاز معده را برطرف می کند. 

بیشتر بخوانید: فواید جالب میوه عناب+ مضرات+ طرز تهیه چای عناب

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چای ماسالا اصل هندی در خانه

 

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید