16:22 , 1403/4/20
کد خبر: 000057397
بازدید: 1150
تحریم‌ها علیه ایران؛ سوخت‌گیری هواپیماها در اروپا ممنوع!

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به رکنا گفت: به دلایل مختلف از جمله تحریم ها اجازه سوخت گیری به ما نمی دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا به نقل از رکنا، محمد محمدی بخش، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست خبری امروز وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به خبرنگار رکنا درخصوص مشکل سوخت گیری هواپیماهای ایران با اشاره به تحریم های ناجوانمردانه ای که برای ایران وضع شده است، گفت: این مشکل به هیچ وجه پذیرفته شده نیست. ما هم به ایکائو نامه نوشتیم و هم اعلام شکایت کردیم، زیرا یکی از اساسی ترین موضوعات ایرلاین ها سوخت گیری است و اگر این موضوع حل شود، تعداد پروازهای ایران افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه سوال رکنا گفت: باوجود این محدودیت ها و با مدیریت سوخت در حال حاضر به نقاط مختلف دنیا پرواز داریم و با هوشمندی خلبانان و مرکز پرواز این اتفاق در حال انجام است و سعی کردیم که این مسائل برای ما محدودیت ایجاد نکند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا که چه کشورهایی اجازه سوخت گیری به ما نمی دهند، گفت: اغلب کشورهای حوزه اروپا هستند. این حق مسلم ایرلاین است که هر جا فرود می آید از خدمات آن کشور بهره مند شود و ما طبق توافقنامه های بین المللی که با کشورهای مختلف داریم باید امکان سوخت گیری داشته باشیم اما این کشورها به دلایل مختلف از جمله تحریم ها اجازه سوخت گیری به ما نمی دهند.

امضای بیش از 40 توافق‌نامه با کشورهای خارجی

محمدی بخش در ادامه این نشست خبری درباره عملکرد این وزارتخانه در دولت سیزدهم اظهار کرد: حوزه هوایی به دلیل اینکه در لبه فناوری قرار دارد و مردم پایه است و اخبار آن در کسری از ثانیه در دنیا مخابره می‌شود حائز اهمیت است.

وی افزود: حمل و نقل هوایی یکی از مولفه‌های توسعه یافتگی است و بعد از جنگ جهانی دوم، کشورهای ابرقدرت برای تهدید کشور هدف، تحریم‌ها را ابتدا بر حوزه زیرساخت‌های هوایی تحمیل می‌کنند. همانند ایران که در ۴۳ سال گذشته تحت سخت‌گیرانه‌ترین تحریم‌ها برای حوزه هوایی غیر نظامی قرار گرفت.

محمدی بخش با بیان اینکه پیشران پیشرفت، حمل و نقل است و راهبردی‌ترین حوزه، حمل و نقل هوایی است که در همه موارد به صنعت کمک کرده است، گفت: بخش هوایی نیاز به شناخت دقیق و عمیق دارد که در سنوات مختلف گزارش عملکرد آن ارائه شده و نیاز است تا نقش آفرینان این صنعت شناسایی شوند.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری به اهمیت دو مقوله امنیت و ایمنی اشاره کرد و گفت: در بخش هوایی این دو مقوله در سه سال گذشته در عالی‌ترین سطح با سخت‌گیری و نظارت کامل انجام شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به معرفی نقش آفرینان صنعت هوانوردی پرداخت و گفت: کمیته دائمی فضای کشور، کمیته امنیتی صنعت هوانوردی ذیل شورای عالی امنیت ملی، شرکت‌های هواپیمایی و بالگردی، مراکز ساخت و طراحی و تولید، مراکز طراحی، دانشگاه‌ها و آموزشگاه، شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های تولید کننده، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، ورزش‌های هوایی و... نقش آفرینان این صنعت به شمار می‌روند.

محمدی بخش افزود: ۲۸ شرکت هواپیمایی خارجی در ایران پرواز انجام می‌دهند و دستگاه‌های بین‌المللی با ایران همکاری و هماهنگی کامل دارند.

وی با اشاره به تهدیدات صنعت هوانوردی غیر نظامی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ گفت: صنعت ما در آن سال، شرایط حاد کرونا، شرایط نا مناسب اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی و ناوگان زمین گیر که از ۲ تا ۳۰ سال زمین گیر بودند، مواجه شد. همچنین خروج متخصصین این حوزه از کشور، تشدید تحریم‌های ظالمانه، حملات سایبری متعدد، قیمت بلیت، تاثیر روانی حادثه هواپیمای اوکراینی از جمله موضوعات دست و پا گیر صنعت هوانوردی بود.

محمدی بخش تاکید کرد: در صنعت هوانوردی باید برنامه ریزی با قابلیت اجرایی برگرفته از خرد جمعی و ظرفیت دانشی بر گرفته از شناخت تهدید، فرصت و ظرفیت‌ها انجام شود که در این دولت ۴ راهبرد تاب آوری، نوسازی ناوگان، تامین قطعه و ساخت هواپیمای بومی سر لوحه کار حوزه حمل و نقل هوایی قرار گرفت.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: امروز شاهد حضور شرکت‌های خارجی هستیم و بیش از ۴۰ توافقنامه با کشورهای مختلف به امضا رسید. همچنین تفاهم‌نامه با کشور روسیه به عنوان یکی کشورهای صاحب فناوری در حوزه هواپیمایی امضا شد.

وی افزود: به منظور نشان دادن وجود هماهنگی میان بخش نظامی و غیر نظامی به سازمان‌های بین‌المللی هوانوردی یک دوره آموزشی برگزار شد که بازخورد مطلوبی حاصل شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در این دوره، از آمریکا به خاطر جلوگیری از حق مسلم ایران در بهره برداری از دانش هوانوردی شکایت مطرح شد. همچنین انجام ممیزی و نظارت ایکائو و عضویت در صلاحیت پروازهای ایکائو، جابه‌جایی دانشجویان ایرانی از اوکراین، تعمیر و اورهال هواپیماهای غیر ایرانی در ایران نیز در این دوره میسر شد که قبلاً محتاج متخصصان خارج از کشور بودیم اما امروز در حوزه آموزش و اورهال با بهره‌مندی از توان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان این مهم انجام می‌شود.

وی در ادامه به بازسازی و بهره برداری از باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد و افتتاح فرودگاه تنب بزرگ اشاره کرد و افزود: ساخت هواپیمای سیمرغ، هماهنگی با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دستور کار قرار گرفت.

محمدی بخش یادآور شد: ۱۳ هزار پهپاد توسط شرکت‌های غیر نظامی در حال ارائه خدمات به بخش‌های مختلف و صنایع کشور هستند و ۲۷۰ فروند هواپیمای سبک و آموزشی نیز جایگاه ویژه‌ای در این حوزه پیدا کردند.

وی خاطرنشان کرد: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران دچار اشکال جدی شده بود اما با انتقال صندوق بازنشستگی، امروز شاهد حضور «هما» به عنوان یک شرکت با تراز بین‌المللی هستیم که عملیات مهم را با دقت و سرعت عالی انجام می‌دهد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: امروز بیش از ۲۰۰۰ قطعه هوایی با تیراژ بالای ۳۰۰ هزار در راستای ارتقای تاب آوری و جایگاه تعمیراتی در حال تولید است. همچنین بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما و بالگَرد به ناوگان اضافه شده است که ۵۵ فروند آن عملیاتی شده است و باقی در حال تعمیر و اورهال هستند.

وی بیان کرد: مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما هم اکنون با ۳ شیفت در حال فعالیت هستند که آمارهای نوروز و حج و اربعین بیان گر این اتفاق است.

درخواست از سران قوا برای ورود به مسأله تعیین نرخ بلیت هواپیما

محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به نحوه تعیین نرخ بلیت هواپیما اظهار کرد: به لحاظ تاریخی تعیین و تصویب نرخ بلیت هواپیما بر عهده شورای عالی هواپیمایی است که تا اینکه در سال ۹۴، قانون برنامه پنجم توسعه و آزادسازی نرخ بلیت اجرا شد.

وی افزود: این آزادسازی با حذف مولفه‌های هدفمندی یارانه‌ها رخ می‌داد و تا سال ۹۹ نرخ‌گذاری توسط سازمان هواپیمایی کشوری انجام می‌شد اما با استقرار دولت سیزدهم در تیرماه ۱۴۰۰ قیمت بلیت‌ها ۱۵ درصد کاهش یافت و قرار شد در شورای تنظیم بازار تعیین تکلیف و اجرایی شود که تا اردیبهشت ۱۴۰۲ اجرایی نشد و در این مدت ۹ درصد ارزش افزوده نیز به آن اضافه شد.

محمدی بخش گفت: سپس قیمت‌گذاری توسط سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ شد. البته اصرار ما بر اجرای قانون و نرخ‌گذاری توسط شورای‌عالی هواپیمایی کشوری است زیرا با توجه به نقش حاکمیتی خود با افزایش و آزادسازی نرخ بلیت به این شکل موافق نیستیم که البته این نکته در دفاعیه سازمان هواپیمایی کشوری به دیوان عدالت اداری نیز اعلام شده است.

رییس سازمان هواپیمایی افزود: پس از صدور رای دیوان مقرر شد که قیمت بلیت هواپیما به شکل فعلی مشخص شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به شرایط حاکم بر کشور آیین‌نامه‌ای بر اساس ماده ۵ قانون هواپیمایی کشوری برای کنترل شبکه پروازی در هفته گذشته به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد.

وی تاکید کرد: مولفه‌های ایمنی و امنیت برای ما بسیار مهم است است و ما برای اینکه بازار رها نباشد از حقوق مردم دفاع کردیم. همچنین صورت‌جلسه‌ای نوشته شد که شرکت‌ها نرخ‌های خود را اعلام کنند و سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی بر نرخ‌ها و شرکت‌ها نظارت داشته باشند. البته هم‌زمان از سران قوا خواسته‌ایم که به مسأله نرخ ورود پیدا کنند و خواسته خود را پیگیری می‌کنیم.

۳ میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۳ با ناوگان هوایی جابه‌جا شدند

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه به ۵۵۰ فروند هواپیما در ناوگان هواپیمایی کشور نیاز داریم، گفت: در نوروز ۱۴۰۱، دو میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر، در نوروز ۱۴۰۲ دو میلیون و ۹۰۰ هزار مسافر و در نوروز ۱۴۰۳ نیز سه میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر با ناوگان هوایی کشور جابه‌جا شدند.

محمدی بخش افزود: در عملیات اربعین ۱۴۰۰، ۱۳۰ هزار زائر، در ۱۴۰۱، ۲۵۷ هزار زائر و در ۱۴۰۲ نیز ۴۲۰ هزار زائر جابه‌جا شدند. همچنین در اولین عملیات حج در دولت سیزدهم نزدیک به ۴۰ هزار زائر و در عملیات حج دوم ۸۷ هزار و ۵۰۰ زائر جابه‌جا شدند.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید